A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)

Descripción del Articulo

In this article, the author questions the reading test standardization like the case of theInternational Programme Student Assessment. With this purpose, its analized about reading assessment model PISA, it is reflexed about of literacy and it is discussed through neutrality of the linguistic code.
Detalles Bibliográficos
Autores: Valqui, Jairo, Almeida, Claudia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22635
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22635
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:PISA
comprensión lectora
literacidad
reading comprehension
literacy
id REVUNMSM_2a55fbf086be855858ce8e2db9f30075
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22635
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)Una reflexión sociolingüística en torno a la evaluación lectora pisa (Ensayo)Valqui, JairoAlmeida, ClaudiaValqui, JairoAlmeida, ClaudiaPISAcomprensión lectoraliteracidadPISAreading comprehensionliteracyIn this article, the author questions the reading test standardization like the case of theInternational Programme Student Assessment. With this purpose, its analized about reading assessment model PISA, it is reflexed about of literacy and it is discussed through neutrality of the linguistic code.En este artículo, el autor cuestiona las pruebas estandarizadas sobre lectura como es el caso del Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes (PISA). Con este propósito, se analiza el modelo de evaluación lectora PISA, se reflexiona sobre el concepto de literacidad y se discute sobre la neutralidad del código lingüístico.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2013-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2263510.15381/lengsoc.v13i1.22635Lengua y Sociedad; Vol. 13 No. 1 (2013); 193-209Lengua y Sociedad; v. 13 n. 1 (2013); 193-209Lengua y Sociedad; Vol. 13 Núm. 1 (2013); 193-2092413-26591729-972110.15381/lengsoc.v13i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22635/18032Derechos de autor 2013 Jairo Valqui, Claudia Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226352022-03-31T13:38:12Z
dc.title.none.fl_str_mv A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
Una reflexión sociolingüística en torno a la evaluación lectora pisa (Ensayo)
title A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
spellingShingle A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
Valqui, Jairo
PISA
comprensión lectora
literacidad
PISA
reading comprehension
literacy
title_short A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
title_full A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
title_fullStr A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
title_full_unstemmed A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
title_sort A Sociolinguistic Reflection on the PISA Reading Assessment (Essay)
dc.creator.none.fl_str_mv Valqui, Jairo
Almeida, Claudia
Valqui, Jairo
Almeida, Claudia
author Valqui, Jairo
author_facet Valqui, Jairo
Almeida, Claudia
author_role author
author2 Almeida, Claudia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv PISA
comprensión lectora
literacidad
PISA
reading comprehension
literacy
topic PISA
comprensión lectora
literacidad
PISA
reading comprehension
literacy
description In this article, the author questions the reading test standardization like the case of theInternational Programme Student Assessment. With this purpose, its analized about reading assessment model PISA, it is reflexed about of literacy and it is discussed through neutrality of the linguistic code.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22635
10.15381/lengsoc.v13i1.22635
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22635
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v13i1.22635
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22635/18032
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Jairo Valqui, Claudia Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Jairo Valqui, Claudia Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 13 No. 1 (2013); 193-209
Lengua y Sociedad; v. 13 n. 1 (2013); 193-209
Lengua y Sociedad; Vol. 13 Núm. 1 (2013); 193-209
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v13i1
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238322330664960
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).