Estrategias de lectura y la comprensión de textos en estudiantes del centro rural de formación en alternancia CRFA N° 625229 distrito de Barranca, provincia Datem del Marañón 2024

Descripción del Articulo

The purpose of this research was to determine the relationship between reading strategies and text comprehension in first year secondary school students of the Centro Rural de Formación en Alternancia N° 625229, District of Barranca, Datem del Marañón Province, 2024. Opting for a study of basic type...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Perez Musoline, Abraham
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
Repositorio:UNAPIquitos-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/12143
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12737/12143
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Lectura
Método de aprendizaje
Comprensión lectora
Estudiante de secundaria
Escuelas rurales
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
Descripción
Sumario:The purpose of this research was to determine the relationship between reading strategies and text comprehension in first year secondary school students of the Centro Rural de Formación en Alternancia N° 625229, District of Barranca, Datem del Marañón Province, 2024. Opting for a study of basic type, correlational level and non-experimental cross-sectional design whose sample consisted of 68 students to whom two questionnaires were applied for data collection. The findings show that with respect to reading strategies, 42.65% of the students present a regular level in the use of reading strategies, followed by 38.23% with a deficient level, and only 19.12% reach an efficient level. On text comprehension, 38.2% of students are at the expected level of achievement, 35.3% are in the process, and only 26.5% reach a satisfactory level. Likewise, Spearman's Rho test revealed a moderate positive correlation (rho=0.550) with a significance level of 0.000 (<0.05), demonstrating that reading strategies have a direct relationship with text comprehension in secondary school students at the Centro Rural de Formación en Alternancia N° 625229.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).