STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE

Descripción del Articulo

The existence of a relationship between stressand academic performance was investigated, takingas a population the students of the third cycle of theinitial education degree in the area of mathematics,with a sample of 35 students. The research was ofa quantitative approach, of a theoretical basic ty...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fajardo Cárdenas, Katty Abigail, Chávez Epiquén, Abdías, Elías Silupu, Jorge Wilmer, Zevallos Solís, Liliam Carola
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:doi.crossref.org:article/171
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estrés.
rendimiento académico
relación
Stress
academic performance
relationship
id REVUPP_7482ae7d50d30df4e97a86c5b68406ba
oai_identifier_str oai:doi.crossref.org:article/171
network_acronym_str REVUPP
network_name_str Cultura Viva Amazónica
repository_id_str .
spelling STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTEESTRÉS Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN MATEMÁTICA EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN INICIAL DEL INSTITUTO SUPERIOR PEDAGÓGICO CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCOFajardo Cárdenas, Katty Abigail Chávez Epiquén, Abdías Elías Silupu, Jorge Wilmer Zevallos Solís, Liliam Carola Estrés.rendimiento académicorelaciónStressacademic performancerelationshipThe existence of a relationship between stressand academic performance was investigated, takingas a population the students of the third cycle of theinitial education degree in the area of mathematics,with a sample of 35 students. The research was ofa quantitative approach, of a theoretical basic type,descriptive level and cross-correlational design.In the method followed was the general scientificmethod, the descriptive method and the statisticalmethod; while in the interpretation it was treated withthe inductive deductive method. The proceduresfollowed, observation, evaluation, and diagnosis; indata collection, the diagnostic technique was appliedwith the SISCO inventory, as well as the exam and itsinstrument, the pedagogical test. The statistic to testthe hypothesis was the Spearman's rho coefficientand the data analysis used SPSS version 24 andExcel for windous. It was concluded that no directrelationship was found between stress and academicperformance in the area of mathematics in studentsof the initial education specialty of the HigherPedagogical Institute "Carlos Medrano Vásquez" inthe district of San Clemente, province of Pisco, 2018(P -value = 0.246) with a correlation of 0.469. So it isstated that academic stress is not a determinant foracademic performance.Se investigó la existencia de relación entreel estrés y rendimiento académico tomando comopoblación los estudiantes del tercer ciclo de la carrerade educación inicial en el área de matemática, conuna muestra de 35 estudiantes. La investigación fuede enfoque cuantitativo, de tipo básica teórica, niveldescriptivo y diseño correlacional transversal. Enel método seguido fue el método general científico,el método descriptivo y método estadístico;mientras que en la interpretación se trató con elmétodo inductivo deductivo. Los procedimientosseguidos, la observación, evaluación, diagnóstico;en la recolección de datos se aplicó la técnica deldiagnóstico con el inventario de SISCO, comotambién el examen y su instrumento, la pruebapedagógica. El estadístico para probar la hipótesisfue el coeficiente de rho de Spearman y en el análisisde datos se usaron el SPSS versión 24 y Excelpar a windous. Se concluyó que, no se encontrórelación directa ente el estrés y el rendimientoacadémico del área de matemática en estudiantesde la especialidad de educación inicial del InstitutoSuperior Pedagógico “Carlos Medrano Vásquez” deldistrito de San Clemente, provincia de Pisco,2018(P-valor = 0,246) con una correlación de 0,469. Porlo que se afirma a que el estrés académico no es undeterminante para el rendimiento académico.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17110.37292/riccva.v5i1.171REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171/15610.37292/riccva.v5i1.171.g156Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1712022-07-16T18:07:48Z
dc.title.none.fl_str_mv STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
ESTRÉS Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN MATEMÁTICA EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN INICIAL DEL INSTITUTO SUPERIOR PEDAGÓGICO CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO
title STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
spellingShingle STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
Fajardo Cárdenas, Katty Abigail
Estrés.
rendimiento académico
relación
Stress
academic performance
relationship
title_short STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
title_full STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
title_fullStr STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
title_full_unstemmed STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
title_sort STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
dc.creator.none.fl_str_mv Fajardo Cárdenas, Katty Abigail
Chávez Epiquén, Abdías
Elías Silupu, Jorge Wilmer
Zevallos Solís, Liliam Carola
author Fajardo Cárdenas, Katty Abigail
author_facet Fajardo Cárdenas, Katty Abigail
Chávez Epiquén, Abdías
Elías Silupu, Jorge Wilmer
Zevallos Solís, Liliam Carola
author_role author
author2 Chávez Epiquén, Abdías
Elías Silupu, Jorge Wilmer
Zevallos Solís, Liliam Carola
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Estrés.
rendimiento académico
relación
Stress
academic performance
relationship
topic Estrés.
rendimiento académico
relación
Stress
academic performance
relationship
description The existence of a relationship between stressand academic performance was investigated, takingas a population the students of the third cycle of theinitial education degree in the area of mathematics,with a sample of 35 students. The research was ofa quantitative approach, of a theoretical basic type,descriptive level and cross-correlational design.In the method followed was the general scientificmethod, the descriptive method and the statisticalmethod; while in the interpretation it was treated withthe inductive deductive method. The proceduresfollowed, observation, evaluation, and diagnosis; indata collection, the diagnostic technique was appliedwith the SISCO inventory, as well as the exam and itsinstrument, the pedagogical test. The statistic to testthe hypothesis was the Spearman's rho coefficientand the data analysis used SPSS version 24 andExcel for windous. It was concluded that no directrelationship was found between stress and academicperformance in the area of mathematics in studentsof the initial education specialty of the HigherPedagogical Institute "Carlos Medrano Vásquez" inthe district of San Clemente, province of Pisco, 2018(P -value = 0.246) with a correlation of 0.469. So it isstated that academic stress is not a determinant foracademic performance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171
10.37292/riccva.v5i1.171
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v5i1.171
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171/156
10.37292/riccva.v5i1.171.g156
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v5i1
reponame:Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
reponame_str Cultura Viva Amazónica
collection Cultura Viva Amazónica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844615310745796608
score 13.4165325
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).