STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE
Descripción del Articulo
The existence of a relationship between stressand academic performance was investigated, takingas a population the students of the third cycle of theinitial education degree in the area of mathematics,with a sample of 35 students. The research was ofa quantitative approach, of a theoretical basic ty...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Privada de Pucallpa |
Repositorio: | Cultura Viva Amazónica |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:doi.crossref.org:article/171 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estrés. rendimiento académico relación Stress academic performance relationship |
id |
REVUPP_7482ae7d50d30df4e97a86c5b68406ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:doi.crossref.org:article/171 |
network_acronym_str |
REVUPP |
network_name_str |
Cultura Viva Amazónica |
repository_id_str |
. |
spelling |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTEESTRÉS Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN MATEMÁTICA EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN INICIAL DEL INSTITUTO SUPERIOR PEDAGÓGICO CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCOFajardo Cárdenas, Katty Abigail Chávez Epiquén, Abdías Elías Silupu, Jorge Wilmer Zevallos Solís, Liliam Carola Estrés.rendimiento académicorelaciónStressacademic performancerelationshipThe existence of a relationship between stressand academic performance was investigated, takingas a population the students of the third cycle of theinitial education degree in the area of mathematics,with a sample of 35 students. The research was ofa quantitative approach, of a theoretical basic type,descriptive level and cross-correlational design.In the method followed was the general scientificmethod, the descriptive method and the statisticalmethod; while in the interpretation it was treated withthe inductive deductive method. The proceduresfollowed, observation, evaluation, and diagnosis; indata collection, the diagnostic technique was appliedwith the SISCO inventory, as well as the exam and itsinstrument, the pedagogical test. The statistic to testthe hypothesis was the Spearman's rho coefficientand the data analysis used SPSS version 24 andExcel for windous. It was concluded that no directrelationship was found between stress and academicperformance in the area of mathematics in studentsof the initial education specialty of the HigherPedagogical Institute "Carlos Medrano Vásquez" inthe district of San Clemente, province of Pisco, 2018(P -value = 0.246) with a correlation of 0.469. So it isstated that academic stress is not a determinant foracademic performance.Se investigó la existencia de relación entreel estrés y rendimiento académico tomando comopoblación los estudiantes del tercer ciclo de la carrerade educación inicial en el área de matemática, conuna muestra de 35 estudiantes. La investigación fuede enfoque cuantitativo, de tipo básica teórica, niveldescriptivo y diseño correlacional transversal. Enel método seguido fue el método general científico,el método descriptivo y método estadístico;mientras que en la interpretación se trató con elmétodo inductivo deductivo. Los procedimientosseguidos, la observación, evaluación, diagnóstico;en la recolección de datos se aplicó la técnica deldiagnóstico con el inventario de SISCO, comotambién el examen y su instrumento, la pruebapedagógica. El estadístico para probar la hipótesisfue el coeficiente de rho de Spearman y en el análisisde datos se usaron el SPSS versión 24 y Excelpar a windous. Se concluyó que, no se encontrórelación directa ente el estrés y el rendimientoacadémico del área de matemática en estudiantesde la especialidad de educación inicial del InstitutoSuperior Pedagógico “Carlos Medrano Vásquez” deldistrito de San Clemente, provincia de Pisco,2018(P-valor = 0,246) con una correlación de 0,469. Porlo que se afirma a que el estrés académico no es undeterminante para el rendimiento académico.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17110.37292/riccva.v5i1.171REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171/15610.37292/riccva.v5i1.171.g156Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1712022-07-16T18:07:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE ESTRÉS Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN MATEMÁTICA EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN INICIAL DEL INSTITUTO SUPERIOR PEDAGÓGICO CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO |
title |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE |
spellingShingle |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE Fajardo Cárdenas, Katty Abigail Estrés. rendimiento académico relación Stress academic performance relationship |
title_short |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE |
title_full |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE |
title_fullStr |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE |
title_full_unstemmed |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE |
title_sort |
STRESS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN INITIAL EDUCATION STUDENTS OF THE CARLOS MEDRANO VÁSQUEZ DE PISCO HIGHER PEDAGOGICAL INSTITUTE |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fajardo Cárdenas, Katty Abigail Chávez Epiquén, Abdías Elías Silupu, Jorge Wilmer Zevallos Solís, Liliam Carola |
author |
Fajardo Cárdenas, Katty Abigail |
author_facet |
Fajardo Cárdenas, Katty Abigail Chávez Epiquén, Abdías Elías Silupu, Jorge Wilmer Zevallos Solís, Liliam Carola |
author_role |
author |
author2 |
Chávez Epiquén, Abdías Elías Silupu, Jorge Wilmer Zevallos Solís, Liliam Carola |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estrés. rendimiento académico relación Stress academic performance relationship |
topic |
Estrés. rendimiento académico relación Stress academic performance relationship |
description |
The existence of a relationship between stressand academic performance was investigated, takingas a population the students of the third cycle of theinitial education degree in the area of mathematics,with a sample of 35 students. The research was ofa quantitative approach, of a theoretical basic type,descriptive level and cross-correlational design.In the method followed was the general scientificmethod, the descriptive method and the statisticalmethod; while in the interpretation it was treated withthe inductive deductive method. The proceduresfollowed, observation, evaluation, and diagnosis; indata collection, the diagnostic technique was appliedwith the SISCO inventory, as well as the exam and itsinstrument, the pedagogical test. The statistic to testthe hypothesis was the Spearman's rho coefficientand the data analysis used SPSS version 24 andExcel for windous. It was concluded that no directrelationship was found between stress and academicperformance in the area of mathematics in studentsof the initial education specialty of the HigherPedagogical Institute "Carlos Medrano Vásquez" inthe district of San Clemente, province of Pisco, 2018(P -value = 0.246) with a correlation of 0.469. So it isstated that academic stress is not a determinant foracademic performance. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171 10.37292/riccva.v5i1.171 |
url |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171 |
identifier_str_mv |
10.37292/riccva.v5i1.171 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/171/156 10.37292/riccva.v5i1.171.g156 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7 2664-8105 2517-9608 10.37292/riccva.v5i1 reponame:Cultura Viva Amazónica instname:Universidad Privada de Pucallpa instacron:UPP |
instname_str |
Universidad Privada de Pucallpa |
instacron_str |
UPP |
institution |
UPP |
reponame_str |
Cultura Viva Amazónica |
collection |
Cultura Viva Amazónica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844615310745796608 |
score |
13.4165325 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).