Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil
Descripción del Articulo
The principal aim of the study was evidences of the validity offered psicométrica of the Gestáltico Visomotor Bender’s Test (TGV) and the System of Qualification of Gradual Punctuation (B-SPG). In this respect the maturity was appraised visomotora at 108 children of both sexes by ages understood bet...
Autores: | , , , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/151 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/151 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | bender visomotor niños Bender Visomotor Children |
id |
REVUCV_8c4a5cd2f6bf4de72a07f4be7db444bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/151 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-BrazilLa habilidad visomotora en niños escolares: un estudio transcultural Perú-BrasilVelasco Valderas, RosaLivia Segovia, JoséOrtiz Moran, MafaldaCuenca Alfaro, JoséSalazar Vargas, GeraldineAngeli dos Santos, Acácia AparecidaFernandes Sisto, FerminoPorto Noronha, Ana PaulabendervisomotorniñosBenderVisomotorChildrenThe principal aim of the study was evidences of the validity offered psicométrica of the Gestáltico Visomotor Bender’s Test (TGV) and the System of Qualification of Gradual Punctuation (B-SPG). In this respect the maturity was appraised visomotora at 108 children of both sexes by ages understood between 6 and 10 years of primary age of mixed colleges of level of Metropolitan Lima and to compare these results with an equal sample (108) of children of the condition of Sao Paulo State in Brazil. Thinking that Bender’s TGV with the B-SPG is a consistent test where all the articles contribute to the test. Significant differences being observed in function to the age where to major minor age number of mistakes and minor total score. This inversely proportional relation between the age and the number of mistakes was described as method to measure the maturity visomotora and was established by Bender in his original study in the year 1955. On the other hand, they did not find significant differences in function to the sex.El objetivo principal del estudio fue brindar evidencias de la validez psicométrica del test gestáltico visomotor de Bender (TGVB) y el sistema de calificación de puntuación gradual (B-SPG). Se evaluó la madurez visomotora en 108 niños de ambos sexos con edades comprendidas entre los 6 y 10 años, de colegios mixtos de nivel primaria de Lima Metropolitana. Estos resultados se compararon con una muestra igual (108) de niños del Estado de Sao Paulo en Brasil. Se encontró que el TGVB y el B-SPG son pruebas consistentes donde todos los ítems contribuyen y en los cuales se observó diferencias significativas en función a la edad, donde a mayor edad menor número de errores y menor puntaje total. Esta relación inversamente proporcional entre la edad y el número de errores fue descrita como método para medir la madurez visomotora y fue establecida por Bender en su estudio original en 1955. Sin embargo, no se encontraron diferencias significativas en función al sexo.Universidad Cesar Vallejo2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/151PsiqueMag; Vol. 6 No. 1 (2017); 73-89PsiqueMag; Vol. 6 Núm. 1 (2017); 73-892307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/151/143Derechos de autor 2017 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1512021-08-15T00:41:56Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil La habilidad visomotora en niños escolares: un estudio transcultural Perú-Brasil |
title |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil |
spellingShingle |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil Velasco Valderas, Rosa bender visomotor niños Bender Visomotor Children |
title_short |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil |
title_full |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil |
title_fullStr |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil |
title_full_unstemmed |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil |
title_sort |
Visuomotor skills in school children: A cross-cultural study Peru-Brazil |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Velasco Valderas, Rosa Livia Segovia, José Ortiz Moran, Mafalda Cuenca Alfaro, José Salazar Vargas, Geraldine Angeli dos Santos, Acácia Aparecida Fernandes Sisto, Fermino Porto Noronha, Ana Paula |
author |
Velasco Valderas, Rosa |
author_facet |
Velasco Valderas, Rosa Livia Segovia, José Ortiz Moran, Mafalda Cuenca Alfaro, José Salazar Vargas, Geraldine Angeli dos Santos, Acácia Aparecida Fernandes Sisto, Fermino Porto Noronha, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Livia Segovia, José Ortiz Moran, Mafalda Cuenca Alfaro, José Salazar Vargas, Geraldine Angeli dos Santos, Acácia Aparecida Fernandes Sisto, Fermino Porto Noronha, Ana Paula |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
bender visomotor niños Bender Visomotor Children |
topic |
bender visomotor niños Bender Visomotor Children |
description |
The principal aim of the study was evidences of the validity offered psicométrica of the Gestáltico Visomotor Bender’s Test (TGV) and the System of Qualification of Gradual Punctuation (B-SPG). In this respect the maturity was appraised visomotora at 108 children of both sexes by ages understood between 6 and 10 years of primary age of mixed colleges of level of Metropolitan Lima and to compare these results with an equal sample (108) of children of the condition of Sao Paulo State in Brazil. Thinking that Bender’s TGV with the B-SPG is a consistent test where all the articles contribute to the test. Significant differences being observed in function to the age where to major minor age number of mistakes and minor total score. This inversely proportional relation between the age and the number of mistakes was described as method to measure the maturity visomotora and was established by Bender in his original study in the year 1955. On the other hand, they did not find significant differences in function to the sex. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/151 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/151 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/151/143 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 6 No. 1 (2017); 73-89 PsiqueMag; Vol. 6 Núm. 1 (2017); 73-89 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454371818799104 |
score |
12.860346 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).