Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students
Descripción del Articulo
The research consisted of determining the relationship between learning styles and academic performance in the area of Communication in students of the educational institution "Carlos Rubina Burgos" of Puno, 2017. It was of a basic type, with non-experimental descriptive-correlational tr...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/14 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Activo desempeño estilo de aprendizaje pragmático rendimiento reflexivo teórico Active performance learning style pragmatic reflective theoretical |
id |
REVIE_6ec30e356ec5730c3b331ba85440292b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/14 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education studentsEstilos de aprendizaje y los desempeños académicos del área de comunicación en los estudiantes de educación básicaYana, MarisolMamani, MagnaCusi, LuzAdco, HectorActivodesempeñoestilo de aprendizajepragmáticorendimientoreflexivoteóricoActiveperformancelearning stylepragmaticreflectivetheoreticalThe research consisted of determining the relationship between learning styles and academic performance in the area of Communication in students of the educational institution "Carlos Rubina Burgos" of Puno, 2017. It was of a basic type, with non-experimental descriptive-correlational transectional design. 63 students constituted the census sample. We used the techniques: survey and indirect systematic observation, the instrument was the Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA) consisting of 80 items divided into four sections of 20 items corresponding to learning styles (active, reflective, theoretical and pragmatic) and a file to determine the level of academic performance in the area of Communication. To analyze the data we used the (SPSS) version 22 and the Pearson correlation, it was determined that between the reflective learning style and the level of academic performance the correlation is moderate positive (r =, 489 **). On the other hand, the relationship between the theoretical (r =, 353 **) and pragmatic (r =, 292 *) learning styles with academic performance in the communication area is low and significant positive and in the learning style Active and academic performance there is a very low positive relationship (r = .189) and not significant. In terms of academic performance, they are at the expected level of achievement of 61.9%.La investigación consistió en determinar la relación entre estilos de aprendizaje y el desempeño académico en el área de Comunicación en estudiantes de la institución educativa "Carlos Rubina Burgos" de Puno, 2017. Fue de tipo básico, con diseño no experimental transeccional descriptivo – correlacional. 63 estudiantes constituyeron la muestra censal. Se utilizó las técnicas: encuesta y la observación sistemática indirecta, el instrumento fue el Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA) consistente en 80 ítems dividido en cuatro secciones de 20 ítems correspondientes a estilos de aprendizaje (activo, reflexivo, teórico y pragmático) y una ficha para determinar el nivel de desempeño académico en el área de Comunicación. Para analizar los datos se empleó el (SPSS) versión 22 y la correlación de Pearson, se determinó que entre el estilo de aprendizaje reflexivo y el nivel de desempeño académico la correlación es positiva moderada (r = ,489**). Por otra parte, la relación existente entre los estilos de aprendizaje teórico (r = ,353**) y pragmático (r = ,292*) con el desempeño académico en el área de comunicación es positiva baja y significativa y en el estilo de aprendizaje activo y el desempeño académico existe una relación positiva muy baja (r = .189) y no significativa. En cuanto al desempeño académico se encuentran en el nivel logro esperado en un 61.9%.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/1410.35622/j.rie.2019.01.004Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 44-562664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14/23Derechos de autor 2019 Marisol Yana, Magna Mamani, Luz Cusi, Hector Adcohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/142024-11-22T15:20:03Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students Estilos de aprendizaje y los desempeños académicos del área de comunicación en los estudiantes de educación básica |
title |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students |
spellingShingle |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students Yana, Marisol Activo desempeño estilo de aprendizaje pragmático rendimiento reflexivo teórico Active performance learning style pragmatic reflective theoretical |
title_short |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students |
title_full |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students |
title_fullStr |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students |
title_full_unstemmed |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students |
title_sort |
Learning styles and academic performance of the communication area in the basic education students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yana, Marisol Mamani, Magna Cusi, Luz Adco, Hector |
author |
Yana, Marisol |
author_facet |
Yana, Marisol Mamani, Magna Cusi, Luz Adco, Hector |
author_role |
author |
author2 |
Mamani, Magna Cusi, Luz Adco, Hector |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Activo desempeño estilo de aprendizaje pragmático rendimiento reflexivo teórico Active performance learning style pragmatic reflective theoretical |
topic |
Activo desempeño estilo de aprendizaje pragmático rendimiento reflexivo teórico Active performance learning style pragmatic reflective theoretical |
description |
The research consisted of determining the relationship between learning styles and academic performance in the area of Communication in students of the educational institution "Carlos Rubina Burgos" of Puno, 2017. It was of a basic type, with non-experimental descriptive-correlational transectional design. 63 students constituted the census sample. We used the techniques: survey and indirect systematic observation, the instrument was the Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA) consisting of 80 items divided into four sections of 20 items corresponding to learning styles (active, reflective, theoretical and pragmatic) and a file to determine the level of academic performance in the area of Communication. To analyze the data we used the (SPSS) version 22 and the Pearson correlation, it was determined that between the reflective learning style and the level of academic performance the correlation is moderate positive (r =, 489 **). On the other hand, the relationship between the theoretical (r =, 353 **) and pragmatic (r =, 292 *) learning styles with academic performance in the communication area is low and significant positive and in the learning style Active and academic performance there is a very low positive relationship (r = .189) and not significant. In terms of academic performance, they are at the expected level of achievement of 61.9%. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14 10.35622/j.rie.2019.01.004 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.01.004 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14/23 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marisol Yana, Magna Mamani, Luz Cusi, Hector Adco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marisol Yana, Magna Mamani, Luz Cusi, Hector Adco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 44-56 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844079257059328000 |
score |
13.062494 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).