Psychometric evidence of SISCO SV-21 Inventory for the study of academic stress in Peruvian university students
Descripción del Articulo
This instrumental research was carried out with the objective of analyzing the psychometric evidences of the SISCO SV-21 inventory in university students of Metropolitan Lima. 560 students from public and private universities participated, of both sexes, between 18 and 50 years old. The fit of the m...
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Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
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This instrumental research was carried out with the objective of analyzing the psychometric evidences of the SISCO SV-21 inventory in university students of Metropolitan Lima. 560 students from public and private universities participated, of both sexes, between 18 and 50 years old. The fit of the model of three correlated factors was corroborated by a confirmatory factor analysis: CFI = .929, TLI = .920, RMSEA = .083 [.078-.088], SRMR = .061. Likewise, reliability was estimated with the omega coefficient (ꞷ>.80) for the three factors: stressors = .90, symptoms = .89, and coping strategies = .89.Therefore, it is concluded that the SISCO SV-21 Inventory gathers validity and reliability evidence for its use in university students in Lima. |
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Psychometric evidence of SISCO SV-21 Inventory for the study of academic stress in Peruvian university studentsEvidencias psicométricas de Inventario SISCO SV-21 para el estudio del estrés académico en universitarios peruanosOlivas Ugarte, Lincol OrlandoMorales-Hernández, Shanny FiorellaSolano-Jáuregui, Milagros Katerynacademic stressUniversity studentsValidityreliabilityestrés académicoestudiantes universitariosvalidezconfiabilidadThis instrumental research was carried out with the objective of analyzing the psychometric evidences of the SISCO SV-21 inventory in university students of Metropolitan Lima. 560 students from public and private universities participated, of both sexes, between 18 and 50 years old. The fit of the model of three correlated factors was corroborated by a confirmatory factor analysis: CFI = .929, TLI = .920, RMSEA = .083 [.078-.088], SRMR = .061. Likewise, reliability was estimated with the omega coefficient (ꞷ>.80) for the three factors: stressors = .90, symptoms = .89, and coping strategies = .89.Therefore, it is concluded that the SISCO SV-21 Inventory gathers validity and reliability evidence for its use in university students in Lima.Esta investigación instrumental se realizó con el objetivo de analizar las evidencias psicométricas del inventario SISCO SV-21 en universitarios de Lima Metropolitana. Participaron 560 estudiantes de universidades públicas y privadas, de ambos sexos, entre 18 y 50 años. Se corroboró el ajuste del modelo de tres factores correlacionados mediante un análisis factorial confirmatorio: CFI=.929, TLI=.920, RMSEA=.083 [.078-.088], SRMR=.061. Asimismo, la confiabilidad se estimó con el coeficiente omega (ꞷ>.80) para los tres factores: estresores=.90, síntomas=.89, y estrategias de afrontamiento=.89. Por lo tanto, se concluye que el Inventario SISCO SV-21 reúne evidencias de validez y confiabilidad para su uso en universitarios de Lima.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/64710.20511/pyr2021.v9n2.647Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 9 No. 2 (2021): Mayo - Agosto; e647Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 9 ##issue.no## 2 (2021): Mayo - Agosto; e647Propósitos y Representaciones; Vol. 9 Núm. 2 (2021): Mayo - Agosto; e6472310-46352307-799910.20511/pyr2021.v9n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/647/1530/*ref*/Alarcón, R. (2013). Métodos y diseños de investigación del comportamiento. (2.ª ed.). 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A. (2016). Comparación del autoconcepto entre grupos, ¿sesgo o diferencias?: comentarios a Castillo et al. Revista Chilena de Pediatría, 87, 436. https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2016.03.003/*ref*/Hogan, T. (2004). Pruebas psicológicas. Una introducción práctica. México D.F., México: Manual Moderno./*ref*/Jerez, M., & Oyarzo, C. (2015). Estrés Académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de los Lagoa Osorno. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 53(3), 149-157./*ref*/Kline, R. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2.ª ed.). New York: Guilford/*ref*/Lacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of Consumer Psychology, 20(1), 90-98. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcps.2009.09.003/*ref*/Lazarus, R. (1966). Psychological stress and the coping process. Nueva York: McGraw-Hill./*ref*/Li, C. H. (2016). 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