The Digital Competence in the University Teacher

Descripción del Articulo

Digital skills in the work of higher education is a very fruitful field that is constantly developing due to the adequacy of teachers in the face of the demand for information and communication technologies and their impact on the educational field. This article deals with the current panorama and i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ocaña-Fernández, Yolvi, Valenzuela-Fernández, Luis, Morillo-Flores, John
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/455
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Digital Competence
Information and Communication Technologies
Virtual Learning Environments
Digital Empowerment
Competencia digital
Tecnologías de la información y comunicación
Entornos virtuales de aprendizaje
Empoderamiento digital
id REVUSIL_48b9ecac19d0c54fdade25de51efed50
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/455
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling The Digital Competence in the University TeacherLa competencia digital en el docente universitarioOcaña-Fernández, YolviValenzuela-Fernández, LuisMorillo-Flores, JohnDigital CompetenceInformation and Communication TechnologiesVirtual Learning EnvironmentsDigital EmpowermentCompetencia digitalTecnologías de la información y comunicaciónEntornos virtuales de aprendizajeEmpoderamiento digitalDigital skills in the work of higher education is a very fruitful field that is constantly developing due to the adequacy of teachers in the face of the demand for information and communication technologies and their impact on the educational field. This article deals with the current panorama and its dynamics against the requirements that the teacher must develop and the perspectives of the university and students. On the other hand, the perspective of new trends in relation to the panorama of virtual learning environments and their link in university education, is addressed. In addition, a final discussion is presented on the possibilities of the development of competencies in the higher academic task.Las competencias digitales en el quehacer de la educación superior es un campo muy fecundo que está en constante desarrollo debido a la adecuación de los docentes frente a la demanda de las tecnologías de la información y comunicación y su impacto en el campo educacional. El presente artículo aborda el panorama actual y su dinámica frente a los requerimientos que el docente deberá de desarrollar y las perspectivas de la universidad y los estudiantes. Por otro lado, se aborda la perspectiva de las nuevas tendencias en relación con el panorama los entornos virtuales de aprendizaje y su vinculación en la educación universitaria. Se presenta, además, una discusión final sobre las posibilidades del desarrollo de las competencias en el quehacer académico superior.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/45510.20511/pyr2020.v8n1.455Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e455Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e455Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e4552310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455/879Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4552022-05-23T21:54:11Z
dc.title.none.fl_str_mv The Digital Competence in the University Teacher
La competencia digital en el docente universitario
title The Digital Competence in the University Teacher
spellingShingle The Digital Competence in the University Teacher
Ocaña-Fernández, Yolvi
Digital Competence
Information and Communication Technologies
Virtual Learning Environments
Digital Empowerment
Competencia digital
Tecnologías de la información y comunicación
Entornos virtuales de aprendizaje
Empoderamiento digital
title_short The Digital Competence in the University Teacher
title_full The Digital Competence in the University Teacher
title_fullStr The Digital Competence in the University Teacher
title_full_unstemmed The Digital Competence in the University Teacher
title_sort The Digital Competence in the University Teacher
dc.creator.none.fl_str_mv Ocaña-Fernández, Yolvi
Valenzuela-Fernández, Luis
Morillo-Flores, John
author Ocaña-Fernández, Yolvi
author_facet Ocaña-Fernández, Yolvi
Valenzuela-Fernández, Luis
Morillo-Flores, John
author_role author
author2 Valenzuela-Fernández, Luis
Morillo-Flores, John
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Digital Competence
Information and Communication Technologies
Virtual Learning Environments
Digital Empowerment
Competencia digital
Tecnologías de la información y comunicación
Entornos virtuales de aprendizaje
Empoderamiento digital
topic Digital Competence
Information and Communication Technologies
Virtual Learning Environments
Digital Empowerment
Competencia digital
Tecnologías de la información y comunicación
Entornos virtuales de aprendizaje
Empoderamiento digital
description Digital skills in the work of higher education is a very fruitful field that is constantly developing due to the adequacy of teachers in the face of the demand for information and communication technologies and their impact on the educational field. This article deals with the current panorama and its dynamics against the requirements that the teacher must develop and the perspectives of the university and students. On the other hand, the perspective of new trends in relation to the panorama of virtual learning environments and their link in university education, is addressed. In addition, a final discussion is presented on the possibilities of the development of competencies in the higher academic task.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455
10.20511/pyr2020.v8n1.455
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n1.455
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455/879
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e455
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e455
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e455
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528872452096000
score 13.987529
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).