The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic
Descripción del Articulo
        This article seeks to demonstrate that the interest of a sector of Peru’s elite in modernizing public education, and using it as a tool for indigenous modernization, was closely linked with their racial conceptualization of Peruvian society in the early 20th century. This vision is evident in speech...
              
            
    
                        | Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2019 | 
| Institución: | Universidad del Pacífico | 
| Repositorio: | Revistas - Universidad del Pacífico | 
| Lenguaje: | español inglés | 
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/880 | 
| Enlace del recurso: | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| id | REVUP_280e14f1e5a88431df5e40f08e1ce9a2 | 
|---|---|
| oai_identifier_str | oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/880 | 
| network_acronym_str | REVUP | 
| network_name_str | Revistas - Universidad del Pacífico | 
| repository_id_str |  | 
| spelling | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic RepublicLa reforma educativa de 1905: Estado, indígenas y políticas racializadas en la República AristocráticaCcahuana Córdova, Jorge AlbertoThis article seeks to demonstrate that the interest of a sector of Peru’s elite in modernizing public education, and using it as a tool for indigenous modernization, was closely linked with their racial conceptualization of Peruvian society in the early 20th century. This vision is evident in speeches as well as in increases to the education budget, constraints placed on rural education, and the implementation of differentiated teacher-training schools.El presente artículo busca demostrar que el interés de un sector de la élite peruana por modernizar la educación pública a inicios del siglo XX, y utilizarla como herramienta de modernización indígena, estaba íntimamente ligada a la concepción racial con que esta veía a la sociedad peruana. Esta visión no quedó solo en los discursos sino que se materializó en el aumento del presupuesto educativo, una visión limitada de la educación rural y la implementación de escuelas de formación docente diferenciadas.Universidad del Pacífico2019-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/88010.21678/apuntes.86.880Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 47 Núm. 86 (2020): Apuntes 86Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 47 Núm. 86 (2020): Apuntes 862223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspaenghttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1382https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1384https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1383https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1385Derechos de autor 2019 Jorge Alberto Ccahuana Córdovahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/8802020-02-25T20:33:23Z | 
| dc.title.none.fl_str_mv | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic La reforma educativa de 1905: Estado, indígenas y políticas racializadas en la República Aristocrática | 
| title | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic | 
| spellingShingle | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic Ccahuana Córdova, Jorge Alberto | 
| title_short | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic | 
| title_full | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic | 
| title_fullStr | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic | 
| title_full_unstemmed | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic | 
| title_sort | The educational reform of 1905: State, indigenous y racialized politics in the Aristocratic Republic | 
| dc.creator.none.fl_str_mv | Ccahuana Córdova, Jorge Alberto | 
| author | Ccahuana Córdova, Jorge Alberto | 
| author_facet | Ccahuana Córdova, Jorge Alberto | 
| author_role | author | 
| description | This article seeks to demonstrate that the interest of a sector of Peru’s elite in modernizing public education, and using it as a tool for indigenous modernization, was closely linked with their racial conceptualization of Peruvian society in the early 20th century. This vision is evident in speeches as well as in increases to the education budget, constraints placed on rural education, and the implementation of differentiated teacher-training schools. | 
| publishDate | 2019 | 
| dc.date.none.fl_str_mv | 2019-12-10 | 
| dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion | 
| format | article | 
| status_str | publishedVersion | 
| dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880 10.21678/apuntes.86.880 | 
| url | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880 | 
| identifier_str_mv | 10.21678/apuntes.86.880 | 
| dc.language.none.fl_str_mv | spa eng | 
| language | spa eng | 
| dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1382 https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1384 https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1383 https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/880/1385 | 
| dc.rights.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Jorge Alberto Ccahuana Córdova http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess | 
| rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Jorge Alberto Ccahuana Córdova http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | 
| eu_rights_str_mv | openAccess | 
| dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf text/html application/pdf text/html | 
| dc.publisher.none.fl_str_mv | Universidad del Pacífico | 
| publisher.none.fl_str_mv | Universidad del Pacífico | 
| dc.source.none.fl_str_mv | Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 47 Núm. 86 (2020): Apuntes 86 Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 47 Núm. 86 (2020): Apuntes 86 2223-1757 0252-1865 reponame:Revistas - Universidad del Pacífico instname:Universidad del Pacífico instacron:UP | 
| instname_str | Universidad del Pacífico | 
| instacron_str | UP | 
| institution | UP | 
| reponame_str | Revistas - Universidad del Pacífico | 
| collection | Revistas - Universidad del Pacífico | 
| repository.name.fl_str_mv |  | 
| repository.mail.fl_str_mv |  | 
| _version_ | 1790892662719512576 | 
| score | 13.913218 | 
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
 
   
   
             
            