QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD

Descripción del Articulo

The study sought to identify the meaning given toearly stimulation by parents of children between the agesof one and three at the Early Stimulation Center of theProvincial Municipality of Huancavelica. The researchbelongs to the qualitative approach, descriptive level andinductive-deductive method....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Chenet Zuta, Manuel Enrique, Bollet Ramírez, Frank, Vargas Espinoza, Jorge Luis, Carhuas Peña, Lida Inés, Canchari Fierro, Yoselyn Erika
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:doi.crossref.org:article/177
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Early stimulation
meaning for parents
qualitative approach
content analysis technique.
Estimulación temprana
significado para los padres
enfoque cualitativo
técnica de análisis de contenido
id REVUPP_a2d2b59dc30d829230c67c67ed6940e9
oai_identifier_str oai:doi.crossref.org:article/177
network_acronym_str REVUPP
network_name_str Cultura Viva Amazónica
repository_id_str .
spelling QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLDANÁLISIS CUALITATIVO DEL SIGNIFICADO DE LA ESTIMULACIÓN TEMPRANA PARA LOS PADRES DE NIÑOS DE UNO A TRES AÑOSChenet Zuta, Manuel Enrique Bollet Ramírez, Frank Vargas Espinoza, Jorge Luis Carhuas Peña, Lida Inés Canchari Fierro, Yoselyn Erika Early stimulationmeaning for parentsqualitative approachcontent analysis technique.Estimulación tempranasignificado para los padresenfoque cualitativotécnica de análisis de contenidoThe study sought to identify the meaning given toearly stimulation by parents of children between the agesof one and three at the Early Stimulation Center of theProvincial Municipality of Huancavelica. The researchbelongs to the qualitative approach, descriptive level andinductive-deductive method. The design was descriptivenon-experimental transectional, the sample was nonprobabilistic for convenience and considered 35 parents.The qualitative technique of content analysis was madethrough the unstructured interview and two focus groups.The data was coded into nine categories: early stimulationas a learning method, as a teaching method, as skillsdevelopment, ages, importance, perception of the earlystimulation session, perception of the materials and /or equipment used in the early stimulation room, earlystimulation related to the development of intelligence,transcendence at home. It is concluded that parentsconsider early stimulation sessions important as they arefundamental for the child's cognitive, emotional and socialdevelopment, also establishing that the meanings thataddress technical categories are not accurate with reality,being necessary for parents receive more detailed andaccurate information.El estudio buscó identificar el significado que leconceden a la estimulación temprana los padres deniños de uno a tres años del Centro de EstimulaciónTemprana de la Municipalidad Provincial deHuancavelica. La investigación pertenece al enfoquecualitativo, nivel descriptivo y método inductivo –deductivo. El diseño fue no experimental transeccionaldescriptivo, la muestra fue no probabilística porconveniencia y consideró a 35 padres. Se hizo usode la técnica cualitativa del análisis de contenido, através de la entrevista no estructurada y dos gruposfocales. Los datos fueron codificados en nuevecategorías: la estimulación temprana como métodode aprendizaje, como método de enseñanza, comodesarrollo de habilidades, edades, importancia,percepción sobre la sesión de estimulacióntemprana, percepción de los materiales y/o equiposque se usan en la sala de estimulación temprana,estimulación temprana relacionado al desarrollo de lainteligencia, trascendencia en el hogar. Se concluyeque los padres consideran importantes las sesionesde estimulación temprana por ser fundamentalespara el desarrollo cognitivo, emocional y social delniño, estableciéndose también, que los significadosque abordan categorías técnicas no son precisoscon la realidad, siendo necesario que los padres defamilia reciban información más detallada y exacta.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17710.37292/riccva.v5i1.177REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177/16210.37292/riccva.v5i1.177.g162Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1772022-07-16T18:07:48Z
dc.title.none.fl_str_mv QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
ANÁLISIS CUALITATIVO DEL SIGNIFICADO DE LA ESTIMULACIÓN TEMPRANA PARA LOS PADRES DE NIÑOS DE UNO A TRES AÑOS
title QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
spellingShingle QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
Chenet Zuta, Manuel Enrique
Early stimulation
meaning for parents
qualitative approach
content analysis technique.
Estimulación temprana
significado para los padres
enfoque cualitativo
técnica de análisis de contenido
title_short QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
title_full QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
title_fullStr QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
title_full_unstemmed QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
title_sort QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
dc.creator.none.fl_str_mv Chenet Zuta, Manuel Enrique
Bollet Ramírez, Frank
Vargas Espinoza, Jorge Luis
Carhuas Peña, Lida Inés
Canchari Fierro, Yoselyn Erika
author Chenet Zuta, Manuel Enrique
author_facet Chenet Zuta, Manuel Enrique
Bollet Ramírez, Frank
Vargas Espinoza, Jorge Luis
Carhuas Peña, Lida Inés
Canchari Fierro, Yoselyn Erika
author_role author
author2 Bollet Ramírez, Frank
Vargas Espinoza, Jorge Luis
Carhuas Peña, Lida Inés
Canchari Fierro, Yoselyn Erika
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Early stimulation
meaning for parents
qualitative approach
content analysis technique.
Estimulación temprana
significado para los padres
enfoque cualitativo
técnica de análisis de contenido
topic Early stimulation
meaning for parents
qualitative approach
content analysis technique.
Estimulación temprana
significado para los padres
enfoque cualitativo
técnica de análisis de contenido
description The study sought to identify the meaning given toearly stimulation by parents of children between the agesof one and three at the Early Stimulation Center of theProvincial Municipality of Huancavelica. The researchbelongs to the qualitative approach, descriptive level andinductive-deductive method. The design was descriptivenon-experimental transectional, the sample was nonprobabilistic for convenience and considered 35 parents.The qualitative technique of content analysis was madethrough the unstructured interview and two focus groups.The data was coded into nine categories: early stimulationas a learning method, as a teaching method, as skillsdevelopment, ages, importance, perception of the earlystimulation session, perception of the materials and /or equipment used in the early stimulation room, earlystimulation related to the development of intelligence,transcendence at home. It is concluded that parentsconsider early stimulation sessions important as they arefundamental for the child's cognitive, emotional and socialdevelopment, also establishing that the meanings thataddress technical categories are not accurate with reality,being necessary for parents receive more detailed andaccurate information.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177
10.37292/riccva.v5i1.177
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v5i1.177
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177/162
10.37292/riccva.v5i1.177.g162
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v5i1
reponame:Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
reponame_str Cultura Viva Amazónica
collection Cultura Viva Amazónica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842712810278092800
score 12.851315
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).