QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD
Descripción del Articulo
The study sought to identify the meaning given toearly stimulation by parents of children between the agesof one and three at the Early Stimulation Center of theProvincial Municipality of Huancavelica. The researchbelongs to the qualitative approach, descriptive level andinductive-deductive method....
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Privada de Pucallpa |
Repositorio: | Cultura Viva Amazónica |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:doi.crossref.org:article/177 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Early stimulation meaning for parents qualitative approach content analysis technique. Estimulación temprana significado para los padres enfoque cualitativo técnica de análisis de contenido |
id |
REVUPP_a2d2b59dc30d829230c67c67ed6940e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:doi.crossref.org:article/177 |
network_acronym_str |
REVUPP |
network_name_str |
Cultura Viva Amazónica |
repository_id_str |
. |
spelling |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLDANÁLISIS CUALITATIVO DEL SIGNIFICADO DE LA ESTIMULACIÓN TEMPRANA PARA LOS PADRES DE NIÑOS DE UNO A TRES AÑOSChenet Zuta, Manuel Enrique Bollet Ramírez, Frank Vargas Espinoza, Jorge Luis Carhuas Peña, Lida Inés Canchari Fierro, Yoselyn Erika Early stimulationmeaning for parentsqualitative approachcontent analysis technique.Estimulación tempranasignificado para los padresenfoque cualitativotécnica de análisis de contenidoThe study sought to identify the meaning given toearly stimulation by parents of children between the agesof one and three at the Early Stimulation Center of theProvincial Municipality of Huancavelica. The researchbelongs to the qualitative approach, descriptive level andinductive-deductive method. The design was descriptivenon-experimental transectional, the sample was nonprobabilistic for convenience and considered 35 parents.The qualitative technique of content analysis was madethrough the unstructured interview and two focus groups.The data was coded into nine categories: early stimulationas a learning method, as a teaching method, as skillsdevelopment, ages, importance, perception of the earlystimulation session, perception of the materials and /or equipment used in the early stimulation room, earlystimulation related to the development of intelligence,transcendence at home. It is concluded that parentsconsider early stimulation sessions important as they arefundamental for the child's cognitive, emotional and socialdevelopment, also establishing that the meanings thataddress technical categories are not accurate with reality,being necessary for parents receive more detailed andaccurate information.El estudio buscó identificar el significado que leconceden a la estimulación temprana los padres deniños de uno a tres años del Centro de EstimulaciónTemprana de la Municipalidad Provincial deHuancavelica. La investigación pertenece al enfoquecualitativo, nivel descriptivo y método inductivo –deductivo. El diseño fue no experimental transeccionaldescriptivo, la muestra fue no probabilística porconveniencia y consideró a 35 padres. Se hizo usode la técnica cualitativa del análisis de contenido, através de la entrevista no estructurada y dos gruposfocales. Los datos fueron codificados en nuevecategorías: la estimulación temprana como métodode aprendizaje, como método de enseñanza, comodesarrollo de habilidades, edades, importancia,percepción sobre la sesión de estimulacióntemprana, percepción de los materiales y/o equiposque se usan en la sala de estimulación temprana,estimulación temprana relacionado al desarrollo de lainteligencia, trascendencia en el hogar. Se concluyeque los padres consideran importantes las sesionesde estimulación temprana por ser fundamentalespara el desarrollo cognitivo, emocional y social delniño, estableciéndose también, que los significadosque abordan categorías técnicas no son precisoscon la realidad, siendo necesario que los padres defamilia reciban información más detallada y exacta.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17710.37292/riccva.v5i1.177REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177/16210.37292/riccva.v5i1.177.g162Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1772022-07-16T18:07:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD ANÁLISIS CUALITATIVO DEL SIGNIFICADO DE LA ESTIMULACIÓN TEMPRANA PARA LOS PADRES DE NIÑOS DE UNO A TRES AÑOS |
title |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD |
spellingShingle |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD Chenet Zuta, Manuel Enrique Early stimulation meaning for parents qualitative approach content analysis technique. Estimulación temprana significado para los padres enfoque cualitativo técnica de análisis de contenido |
title_short |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD |
title_full |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD |
title_fullStr |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD |
title_full_unstemmed |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD |
title_sort |
QUALITATIVE ANALYSIS OF THE MEANING OF EARLY STIMULATION FOR PARENTS OF CHILDREN ONE TO THREE YEARS OLD |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Chenet Zuta, Manuel Enrique Bollet Ramírez, Frank Vargas Espinoza, Jorge Luis Carhuas Peña, Lida Inés Canchari Fierro, Yoselyn Erika |
author |
Chenet Zuta, Manuel Enrique |
author_facet |
Chenet Zuta, Manuel Enrique Bollet Ramírez, Frank Vargas Espinoza, Jorge Luis Carhuas Peña, Lida Inés Canchari Fierro, Yoselyn Erika |
author_role |
author |
author2 |
Bollet Ramírez, Frank Vargas Espinoza, Jorge Luis Carhuas Peña, Lida Inés Canchari Fierro, Yoselyn Erika |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Early stimulation meaning for parents qualitative approach content analysis technique. Estimulación temprana significado para los padres enfoque cualitativo técnica de análisis de contenido |
topic |
Early stimulation meaning for parents qualitative approach content analysis technique. Estimulación temprana significado para los padres enfoque cualitativo técnica de análisis de contenido |
description |
The study sought to identify the meaning given toearly stimulation by parents of children between the agesof one and three at the Early Stimulation Center of theProvincial Municipality of Huancavelica. The researchbelongs to the qualitative approach, descriptive level andinductive-deductive method. The design was descriptivenon-experimental transectional, the sample was nonprobabilistic for convenience and considered 35 parents.The qualitative technique of content analysis was madethrough the unstructured interview and two focus groups.The data was coded into nine categories: early stimulationas a learning method, as a teaching method, as skillsdevelopment, ages, importance, perception of the earlystimulation session, perception of the materials and /or equipment used in the early stimulation room, earlystimulation related to the development of intelligence,transcendence at home. It is concluded that parentsconsider early stimulation sessions important as they arefundamental for the child's cognitive, emotional and socialdevelopment, also establishing that the meanings thataddress technical categories are not accurate with reality,being necessary for parents receive more detailed andaccurate information. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177 10.37292/riccva.v5i1.177 |
url |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177 |
identifier_str_mv |
10.37292/riccva.v5i1.177 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/177/162 10.37292/riccva.v5i1.177.g162 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7 2664-8105 2517-9608 10.37292/riccva.v5i1 reponame:Cultura Viva Amazónica instname:Universidad Privada de Pucallpa instacron:UPP |
instname_str |
Universidad Privada de Pucallpa |
instacron_str |
UPP |
institution |
UPP |
reponame_str |
Cultura Viva Amazónica |
collection |
Cultura Viva Amazónica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842712810278092800 |
score |
12.851315 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).