The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges

Descripción del Articulo

Mentoring in medical education has been fundamental since ancient times. It facilitates the transmission of scientific and technical knowledge and the development of competencies like empathy and leadership. In contemporary medicine, signaled by technological advances and specialization, mentors are...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Perez-Martinot, Manuel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Peruana Cayetano Heredia
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.upch.edu.pe:article/5661
Enlace del recurso:https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mentoría
educación médica
capacitación profesional
ética profesional
historia de la medicina
liderazgo
Mentoring
Medical education
Professional Training
Ethics Professional
History of Medicine
Leadership
id REVUPCH_f2f3ab6819fa5a86d0f19347ee4761fe
oai_identifier_str oai:revistas.upch.edu.pe:article/5661
network_acronym_str REVUPCH
network_name_str Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
repository_id_str
spelling The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challengesEl rol del mentor en la educación médica: historia, evolución y desafíos actualesPerez-Martinot, ManuelMentoríaeducación médicacapacitación profesionalética profesionalhistoria de la medicinaliderazgoMentoringMedical educationProfessional TrainingEthics ProfessionalHistory of MedicineLeadershipMentoring in medical education has been fundamental since ancient times. It facilitates the transmission of scientific and technical knowledge and the development of competencies like empathy and leadership. In contemporary medicine, signaled by technological advances and specialization, mentors are crucial to maintaining the integrity and humanization of medical practice, positively influencing professionals' ethical and clinical conduct. This article explores the history and evolution of mentoring, including its current challenges, like time limitations, lack of resources, and pressure for performance that may affect effective relationships. We reinforce the need to implement structured programs and adequate training for mentors to overcome the identified challenges to ensure effective mentoring, thus preparing future professionals in technical, ethical, and humanistic abilities.La mentoría en la educación médica ha sido fundamental desde tiempos antiguos, facilitando la transmisión de conocimientos científicos y técnicos, así como el desarrollo de competencias como empatía y liderazgo. En la medicina contemporánea, marcada por avances tecnológicos y especialización, los mentores son claves para mantener la integridad y humanización de la práctica médica, influyendo positivamente en la formación ética y clínica de los profesionales. Este artículo exploró la importancia histórica y evolutiva de la mentoría, así como los desafíos actuales que enfrenta, como limitaciones de tiempo y recursos, y presiones por el rendimiento, que pueden obstaculizar relaciones efectivas. Se destacó la necesidad de implementar programas estructurados y capacitar adecuadamente a los mentores para superar estos desafíos y asegurar una integración efectiva de la mentoría en el currículo médico, preparando así a los futuros profesionales tanto en habilidades técnicas como humanísticas y éticas.Universidad Peruana Cayetano Heredia2024-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/566110.20453/rmh.v35i3.5661Revista Médica Herediana; Vol. 35 No. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182Revista Médica Herediana; Vol. 35 Núm. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182Revista Medica Herediana; v. 35 n. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-1821729-214X1018-130Xreponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661/5801Derechos de autor 2024 Manuel Perez-Martinothttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/56612024-09-28T01:16:16Z
dc.title.none.fl_str_mv The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
El rol del mentor en la educación médica: historia, evolución y desafíos actuales
title The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
spellingShingle The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
Perez-Martinot, Manuel
Mentoría
educación médica
capacitación profesional
ética profesional
historia de la medicina
liderazgo
Mentoring
Medical education
Professional Training
Ethics Professional
History of Medicine
Leadership
title_short The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
title_full The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
title_fullStr The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
title_full_unstemmed The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
title_sort The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
dc.creator.none.fl_str_mv Perez-Martinot, Manuel
author Perez-Martinot, Manuel
author_facet Perez-Martinot, Manuel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Mentoría
educación médica
capacitación profesional
ética profesional
historia de la medicina
liderazgo
Mentoring
Medical education
Professional Training
Ethics Professional
History of Medicine
Leadership
topic Mentoría
educación médica
capacitación profesional
ética profesional
historia de la medicina
liderazgo
Mentoring
Medical education
Professional Training
Ethics Professional
History of Medicine
Leadership
description Mentoring in medical education has been fundamental since ancient times. It facilitates the transmission of scientific and technical knowledge and the development of competencies like empathy and leadership. In contemporary medicine, signaled by technological advances and specialization, mentors are crucial to maintaining the integrity and humanization of medical practice, positively influencing professionals' ethical and clinical conduct. This article explores the history and evolution of mentoring, including its current challenges, like time limitations, lack of resources, and pressure for performance that may affect effective relationships. We reinforce the need to implement structured programs and adequate training for mentors to overcome the identified challenges to ensure effective mentoring, thus preparing future professionals in technical, ethical, and humanistic abilities.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-09-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed article
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661
10.20453/rmh.v35i3.5661
url https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661
identifier_str_mv 10.20453/rmh.v35i3.5661
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661/5801
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Manuel Perez-Martinot
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Manuel Perez-Martinot
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Cayetano Heredia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Cayetano Heredia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Médica Herediana; Vol. 35 No. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182
Revista Médica Herediana; Vol. 35 Núm. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182
Revista Medica Herediana; v. 35 n. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182
1729-214X
1018-130X
reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia
instacron:UPCH
instname_str Universidad Peruana Cayetano Heredia
instacron_str UPCH
institution UPCH
reponame_str Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
collection Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846787122326929408
score 12.825565
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).