Mobile apps use in indigenous language education of preschool children of Huitoto people in Peruvian Amazon
Descripción del Articulo
It includes results of a mobile app development and validation process made for children of pre school education in the indigenous community Centro Arenal (Huitoto ethnic group), to learn the basic content of their parents' native language through mobile devices (cell phones and tablets). And o...
Autores: | , , , , , , , , , , |
---|---|
Formato: | objeto de conferencia |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Instituto de investigaciones de la Amazonía Peruana |
Repositorio: | IIAP-Institucional |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:repositorio.iiap.gob.pe:20.500.12921/414 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12921/414 https://doi.org/10.1109/EDUNINE.2019.8875757 |
Nivel de acceso: | acceso cerrado |
Materia: | Pueblos indígenas Murui-Muinanɨ, lengua Aplicaciones de computadora teléfonos móviles Revitalización de lenguas Lenguas indígenas Educación preescolar Amazonía |
Sumario: | It includes results of a mobile app development and validation process made for children of pre school education in the indigenous community Centro Arenal (Huitoto ethnic group), to learn the basic content of their parents' native language through mobile devices (cell phones and tablets). And once that strengthen their cultural identity. Since 10 years ago Loreto is the last in educational indicators. In the Peruvian Amazon, 43 official languages are spoken, 27 of them in Loreto (all the Amazonian languages are in danger of disappearing). The intercultural bilingual education system is very limited (single-parent, multi-grade and multi-course) also, there is not educational content printed in indigenous languages. The results were favorable, being the application a relevant alternative, usable and accessible for educational institutions and Huitoto families. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).