Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students

Descripción del Articulo

The present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance.   It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregate...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín, Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo, Vértiz-Osores, Ricardo Iván, Damián-Núñez, Edgar, Chico Tasayco, Héctor, Rodríguez-Fuentes, Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/387
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation
Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación
id 2310-4635_c774610fd6542928ddfc6d4e391c8692
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/387
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University StudentsMalestar docente: reflexiones frente al bajo rendimiento académico en estudiantes universitariosVértiz-Osores, Jacinto JoaquínVílchez Ochoa, Guillermo LorenzoVértiz-Osores, Ricardo IvánDamián-Núñez, EdgarChico Tasayco, HéctorRodríguez-Fuentes, AntonioEducational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; EvaluationPersonal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; EvaluaciónThe present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance.   It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregated into the following categories: predominance of contradictory feelings; inability to endure  anxiety; inhibition; self- depreciation; anxiety as a dominant trait and balance; acceptance of conflict as an objective reality. It was concluded that the interviewees agreed on a contradiction between the higher education system to promote quality and the real provision of the tools and conditions to do so in practice. They manifested positions of lethargy conditioned by the need to work for the provision of resources, but with the awareness of the relevance of their social role as educators of a generation of students who require methodologies that challenge and encourage creativity in a digital education context.La investigación examinó reflexivamente las causas del malestar del docente vinculadas a los resultados negativos del rendimiento estudiantil. Se realizó bajo un enfoque cualitativo con diseño de estudio de casos múltiples usando entrevistas en profundidad a 10 docentes universitarios. Los resultados se desagregaron en las categorías siguientes: predominio de sentimientos contradictorios; incapacidad para soportar la ansiedad; inhibición; depreciación del yo; ansiedad como rasgo dominante y equilibrio; aceptación del conflicto como realidad objetiva. Se concluyó que los entrevistados concordaron en una contradicción entre el sistema educativo superior para impulsar la calidad y la provisión real de las herramientas y condiciones para hacerlo en la praxis. Manifestaron posiciones de aletargamiento condicionado por la necesidad del trabajo para su provisión de recursos, pero con la consciencia de la relevancia de su rol social como educador de una generación de estudiantes que requieren de metodologías que desafíen y fomenten la creatividad en el contexto de la educación digital.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/38710.20511/pyr2019.v7n3.387Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 2992310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n3reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILengspahttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/755http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/768Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
Malestar docente: reflexiones frente al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios
title Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
spellingShingle Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín
Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation
Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación
title_short Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
title_full Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
title_fullStr Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
title_full_unstemmed Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
title_sort Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
dc.creator.none.fl_str_mv Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín
Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo
Vértiz-Osores, Ricardo Iván
Damián-Núñez, Edgar
Chico Tasayco, Héctor
Rodríguez-Fuentes, Antonio
author Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín
author_facet Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín
Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo
Vértiz-Osores, Ricardo Iván
Damián-Núñez, Edgar
Chico Tasayco, Héctor
Rodríguez-Fuentes, Antonio
author_role author
author2 Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo
Vértiz-Osores, Ricardo Iván
Damián-Núñez, Edgar
Chico Tasayco, Héctor
Rodríguez-Fuentes, Antonio
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation
Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación
topic Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation
Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación
dc.description.none.fl_txt_mv The present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance.   It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregated into the following categories: predominance of contradictory feelings; inability to endure  anxiety; inhibition; self- depreciation; anxiety as a dominant trait and balance; acceptance of conflict as an objective reality. It was concluded that the interviewees agreed on a contradiction between the higher education system to promote quality and the real provision of the tools and conditions to do so in practice. They manifested positions of lethargy conditioned by the need to work for the provision of resources, but with the awareness of the relevance of their social role as educators of a generation of students who require methodologies that challenge and encourage creativity in a digital education context.
La investigación examinó reflexivamente las causas del malestar del docente vinculadas a los resultados negativos del rendimiento estudiantil. Se realizó bajo un enfoque cualitativo con diseño de estudio de casos múltiples usando entrevistas en profundidad a 10 docentes universitarios. Los resultados se desagregaron en las categorías siguientes: predominio de sentimientos contradictorios; incapacidad para soportar la ansiedad; inhibición; depreciación del yo; ansiedad como rasgo dominante y equilibrio; aceptación del conflicto como realidad objetiva. Se concluyó que los entrevistados concordaron en una contradicción entre el sistema educativo superior para impulsar la calidad y la provisión real de las herramientas y condiciones para hacerlo en la praxis. Manifestaron posiciones de aletargamiento condicionado por la necesidad del trabajo para su provisión de recursos, pero con la consciencia de la relevancia de su rol social como educador de una generación de estudiantes que requieren de metodologías que desafíen y fomenten la creatividad en el contexto de la educación digital.
description The present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance.   It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregated into the following categories: predominance of contradictory feelings; inability to endure  anxiety; inhibition; self- depreciation; anxiety as a dominant trait and balance; acceptance of conflict as an objective reality. It was concluded that the interviewees agreed on a contradiction between the higher education system to promote quality and the real provision of the tools and conditions to do so in practice. They manifested positions of lethargy conditioned by the need to work for the provision of resources, but with the awareness of the relevance of their social role as educators of a generation of students who require methodologies that challenge and encourage creativity in a digital education context.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387
10.20511/pyr2019.v7n3.387
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n3.387
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/755
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/768
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n3
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465320376401920
score 13.92416
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).