Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students
Descripción del Articulo
The present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance. It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregate...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| Lenguaje: | inglés español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/387 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación |
| id |
2310-4635_c774610fd6542928ddfc6d4e391c8692 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/387 |
| network_acronym_str |
2310-4635 |
| network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| spelling |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University StudentsMalestar docente: reflexiones frente al bajo rendimiento académico en estudiantes universitariosVértiz-Osores, Jacinto JoaquínVílchez Ochoa, Guillermo LorenzoVértiz-Osores, Ricardo IvánDamián-Núñez, EdgarChico Tasayco, HéctorRodríguez-Fuentes, AntonioEducational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; EvaluationPersonal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; EvaluaciónThe present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance. It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregated into the following categories: predominance of contradictory feelings; inability to endure anxiety; inhibition; self- depreciation; anxiety as a dominant trait and balance; acceptance of conflict as an objective reality. It was concluded that the interviewees agreed on a contradiction between the higher education system to promote quality and the real provision of the tools and conditions to do so in practice. They manifested positions of lethargy conditioned by the need to work for the provision of resources, but with the awareness of the relevance of their social role as educators of a generation of students who require methodologies that challenge and encourage creativity in a digital education context.La investigación examinó reflexivamente las causas del malestar del docente vinculadas a los resultados negativos del rendimiento estudiantil. Se realizó bajo un enfoque cualitativo con diseño de estudio de casos múltiples usando entrevistas en profundidad a 10 docentes universitarios. Los resultados se desagregaron en las categorías siguientes: predominio de sentimientos contradictorios; incapacidad para soportar la ansiedad; inhibición; depreciación del yo; ansiedad como rasgo dominante y equilibrio; aceptación del conflicto como realidad objetiva. Se concluyó que los entrevistados concordaron en una contradicción entre el sistema educativo superior para impulsar la calidad y la provisión real de las herramientas y condiciones para hacerlo en la praxis. Manifestaron posiciones de aletargamiento condicionado por la necesidad del trabajo para su provisión de recursos, pero con la consciencia de la relevancia de su rol social como educador de una generación de estudiantes que requieren de metodologías que desafíen y fomenten la creatividad en el contexto de la educación digital.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/38710.20511/pyr2019.v7n3.387Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 2992310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n3reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILengspahttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/755http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/768Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students Malestar docente: reflexiones frente al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios |
| title |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students |
| spellingShingle |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación |
| title_short |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students |
| title_full |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students |
| title_fullStr |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students |
| title_full_unstemmed |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students |
| title_sort |
Teacher Discomfort: Reflections on the Low Academic Performance of University Students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo Vértiz-Osores, Ricardo Iván Damián-Núñez, Edgar Chico Tasayco, Héctor Rodríguez-Fuentes, Antonio |
| author |
Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín |
| author_facet |
Vértiz-Osores, Jacinto Joaquín Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo Vértiz-Osores, Ricardo Iván Damián-Núñez, Edgar Chico Tasayco, Héctor Rodríguez-Fuentes, Antonio |
| author_role |
author |
| author2 |
Vílchez Ochoa, Guillermo Lorenzo Vértiz-Osores, Ricardo Iván Damián-Núñez, Edgar Chico Tasayco, Héctor Rodríguez-Fuentes, Antonio |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación |
| topic |
Educational Personnel; Stress Related Diseases; Unjustified Absence; Evaluation Personal educativo; Tensión laboral; Ausencia injustificada; Evaluación |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance. It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregated into the following categories: predominance of contradictory feelings; inability to endure anxiety; inhibition; self- depreciation; anxiety as a dominant trait and balance; acceptance of conflict as an objective reality. It was concluded that the interviewees agreed on a contradiction between the higher education system to promote quality and the real provision of the tools and conditions to do so in practice. They manifested positions of lethargy conditioned by the need to work for the provision of resources, but with the awareness of the relevance of their social role as educators of a generation of students who require methodologies that challenge and encourage creativity in a digital education context. La investigación examinó reflexivamente las causas del malestar del docente vinculadas a los resultados negativos del rendimiento estudiantil. Se realizó bajo un enfoque cualitativo con diseño de estudio de casos múltiples usando entrevistas en profundidad a 10 docentes universitarios. Los resultados se desagregaron en las categorías siguientes: predominio de sentimientos contradictorios; incapacidad para soportar la ansiedad; inhibición; depreciación del yo; ansiedad como rasgo dominante y equilibrio; aceptación del conflicto como realidad objetiva. Se concluyó que los entrevistados concordaron en una contradicción entre el sistema educativo superior para impulsar la calidad y la provisión real de las herramientas y condiciones para hacerlo en la praxis. Manifestaron posiciones de aletargamiento condicionado por la necesidad del trabajo para su provisión de recursos, pero con la consciencia de la relevancia de su rol social como educador de una generación de estudiantes que requieren de metodologías que desafíen y fomenten la creatividad en el contexto de la educación digital. |
| description |
The present research examined reflexively the causes of teacher discomfort linked to the negative results of students’ performance. It was carried out under a qualitative approach with multiple case study design subjecting 10 university teachers to in-depth interviews.The results were disaggregated into the following categories: predominance of contradictory feelings; inability to endure anxiety; inhibition; self- depreciation; anxiety as a dominant trait and balance; acceptance of conflict as an objective reality. It was concluded that the interviewees agreed on a contradiction between the higher education system to promote quality and the real provision of the tools and conditions to do so in practice. They manifested positions of lethargy conditioned by the need to work for the provision of resources, but with the awareness of the relevance of their social role as educators of a generation of students who require methodologies that challenge and encourage creativity in a digital education context. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387 10.20511/pyr2019.v7n3.387 |
| url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n3.387 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng spa |
| language |
eng spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/755 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/387/768 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 273 - 299 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n3 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1684465320376401920 |
| score |
13.92416 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).