Aprendizaje basado en problemas para mejorar la competencia indaga mediante métodos científicos para construir conocimientos en estudiantes de quinto grado de secundaria en el Colegio Parroquial Sagrada Familia de Belén 2022
Descripción del Articulo
This study's goal was to assess how problem-based learning improved fifth-grade high school students' capacity for scientific inquiry from the Sagrada Familia de Belén Parish School 2022 in the competence of inquiring through scientific methods to build knowledge, where used a contemporary...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis doctoral |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/9551 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/9551 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Aprendizaje basado en problemas Estrategias de aprendizaje Educación basada en competencias Método científico Ciencia Conocimiento Estudiante de secundaria https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.01 |
| Sumario: | This study's goal was to assess how problem-based learning improved fifth-grade high school students' capacity for scientific inquiry from the Sagrada Familia de Belén Parish School 2022 in the competence of inquiring through scientific methods to build knowledge, where used a contemporary, univariate, data collection methods included univariate and quasi-experimental transectional field designs with control groups, pre- and post-tests, a sample size of 55 students, and a valid and reliable performance test. The post-test findings revealed that the experimental group outperformed the control group in terms of average on the vigesimal scale (11,873>9,383) and in each of the dimensions: Problematize situations (10,455>8,283), design strategies (10,873>10,288), generates and records data or information (12,063>9,712), analyzes data and information (11,531 > 8,466), evaluates and communicates (12.5 > 9,185). Therefore, it is concluded that Problem-Based Learning does notably improve research competence in the students of the study population, since the p-value was 0.002, being lower than the established significance level, which is α = 0. .05 |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).