Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022
Descripción del Articulo
The present investigation emphasized determining to what extent the socioeconomic factor is related to the learning of the students of the 2nd grade of primary education of the Educational Institution No. 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022, the population consisted of 260 students. of the Education...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis de grado |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/9489 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/9489 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Aspectos socioeconómicos Estrategias de aprendizaje Estudiante de primaria https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| id |
UNAP_b98201f17e1882b5f948cc6e6e0acdae |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/9489 |
| network_acronym_str |
UNAP |
| network_name_str |
UNAPIquitos-Institucional |
| repository_id_str |
4362 |
| dc.title.es_PE.fl_str_mv |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| title |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| spellingShingle |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 Gonzalez Davila, Guadalupe Rosa Aspectos socioeconómicos Estrategias de aprendizaje Estudiante de primaria https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| title_short |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| title_full |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| title_fullStr |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| title_full_unstemmed |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| title_sort |
Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022 |
| author |
Gonzalez Davila, Guadalupe Rosa |
| author_facet |
Gonzalez Davila, Guadalupe Rosa |
| author_role |
author |
| dc.contributor.advisor.fl_str_mv |
Díaz Pérez, Rolando |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzalez Davila, Guadalupe Rosa |
| dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
Aspectos socioeconómicos Estrategias de aprendizaje Estudiante de primaria |
| topic |
Aspectos socioeconómicos Estrategias de aprendizaje Estudiante de primaria https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| dc.subject.ocde.es_PE.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| description |
The present investigation emphasized determining to what extent the socioeconomic factor is related to the learning of the students of the 2nd grade of primary education of the Educational Institution No. 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022, the population consisted of 260 students. of the Educational Institution, and the study sample consisted of 52 students from the morning and afternoon shift of the 2nd grade of primary education. This study is of a quantitative, descriptive and correlational type, the questionnaire format on socioeconomic factors obtained results in the economic, social and political dimensions, and learning was obtained with a technical evaluation sheet through the list of notes that they provided. classroom tutors for each shift. Of the students participating in this research, 53.8% are male and 46.2% are female, with participation in shifts, 55.8% in the morning shift and 44.2% in the afternoon shift, at the section level, 48 .15 from section “A” and 51.9% from section “B”. The average grade for the majority of the 2nd grade students is regular with 61.5%, followed by 26.9% bad and 11.5% good. The results in the study dimensions, economically there is 71.2% with high educational conditions of the students, socially there is 65.4% with high social relationships, and politically there is 57.7% with medium political participation. And with respect to the hypothesis raised if there is an association between both study variables, it was found that there is no significant association, because the likelihood ratio was 0.089, which compared with the level of significance α = 0.05, that is, both variables They are independent, but a significant relationship was found between the variables: learning with the sex of the students, this result being 0.049. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2023-11-09T17:00:17Z |
| dc.date.available.none.fl_str_mv |
2023-11-09T17:00:17Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
| dc.type.es_PE.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
| format |
bachelorThesis |
| dc.identifier.other.none.fl_str_mv |
306.43 G71 2023 |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12737/9489 |
| identifier_str_mv |
306.43 G71 2023 |
| url |
https://hdl.handle.net/20.500.12737/9489 |
| dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
| dc.rights.*.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| dc.format.es_PE.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.es_PE.fl_str_mv |
Universidad Nacional de la Amazonía Peruana |
| dc.publisher.country.es_PE.fl_str_mv |
PE |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:UNAPIquitos-Institucional instname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana instacron:UNAPIquitos |
| instname_str |
Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| instacron_str |
UNAPIquitos |
| institution |
UNAPIquitos |
| reponame_str |
UNAPIquitos-Institucional |
| collection |
UNAPIquitos-Institucional |
| bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e53609dc-705d-42a8-8b26-cf706a0d95f3/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/2f101b76-e5ec-4993-badf-ea1c06c94408/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b06d20af-a71b-49f9-abd0-c50868585e39/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/6928b40a-a6b6-4e04-9fbe-159014a4411f/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/0d6732aa-c3ed-4640-9bbf-68edb92f7237/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/09e17dcf-959c-4272-9bfc-2d7261d69510/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/8e7dbdb1-b8ff-440c-8f51-9066f2bcbe1d/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/a7391681-8be6-4f87-bc35-3549d686d6d8/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d39b1f56-acfe-4714-bcb9-9f297d51aeeb/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/fbca7f30-31f5-4543-a4f4-815ca32e8b07/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d683f3c6-4c05-42a5-ab45-a2fea1f2c0c6/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e8e4b04f-40f1-4ac7-a67c-60117ce6c0a5/download |
| bitstream.checksum.fl_str_mv |
f6748f7abdc424e0d05519abf58b342e 8c639ad10430237d2a0c1a99ae7a3900 2c7c62d94b6d55a0d6081384adce4d80 e954382fbb93d9199dcd2fd7e9d70832 39c0cba0d48e45e9dd5a232e53f10362 8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7af 4918ac79bf73dfbd530c1db36cdc991e e1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9 c0d871d71d26d6d66e61d09fc7340f5a d1c5fd6725c0fa0812279b1ea7027da0 fb682717b4b0a41fda6b0ecae1b7b1f8 cc487961f465bb2c0dd3fbd4565004ae |
| bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital UNAP |
| repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
| _version_ |
1846612907343740928 |
| spelling |
Díaz Pérez, RolandoGonzalez Davila, Guadalupe Rosa2023-11-09T17:00:17Z2023-11-09T17:00:17Z2023306.43 G71 2023https://hdl.handle.net/20.500.12737/9489The present investigation emphasized determining to what extent the socioeconomic factor is related to the learning of the students of the 2nd grade of primary education of the Educational Institution No. 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022, the population consisted of 260 students. of the Educational Institution, and the study sample consisted of 52 students from the morning and afternoon shift of the 2nd grade of primary education. This study is of a quantitative, descriptive and correlational type, the questionnaire format on socioeconomic factors obtained results in the economic, social and political dimensions, and learning was obtained with a technical evaluation sheet through the list of notes that they provided. classroom tutors for each shift. Of the students participating in this research, 53.8% are male and 46.2% are female, with participation in shifts, 55.8% in the morning shift and 44.2% in the afternoon shift, at the section level, 48 .15 from section “A” and 51.9% from section “B”. The average grade for the majority of the 2nd grade students is regular with 61.5%, followed by 26.9% bad and 11.5% good. The results in the study dimensions, economically there is 71.2% with high educational conditions of the students, socially there is 65.4% with high social relationships, and politically there is 57.7% with medium political participation. And with respect to the hypothesis raised if there is an association between both study variables, it was found that there is no significant association, because the likelihood ratio was 0.089, which compared with the level of significance α = 0.05, that is, both variables They are independent, but a significant relationship was found between the variables: learning with the sex of the students, this result being 0.049.La presente investigación, puso énfasis en determinar en qué medida, el factor socioeconómico se relaciona con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de educación primaria de la Institución Educativa Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022, la población estuvo conformada por 260 estudiantes de la Institución Educativa, y la muestra de estudio estuvo conformada por 52 estudiantes del turno mañana y tarde del segundo grado de educación primaria. Este estudio es de tipo cuantitativo, descriptivo y correlacional, el formato de cuestionario sobre factores socioeconómicos se obtuvo resultados en las dimensiones económicas, sociales y políticas, y el aprendizaje se obtuvo con una ficha de evaluación técnica a través de las nóminas de notas que proporcionaron los docentes tutores de aula por cada turno. De los estudiantes participantes en esta investigación el 53,8% son varones y 46,2% son mujeres, con una participación por turnos, 55,8% en el turno mañana y 44,2% turno tarde, a nivel de secciones, 48,15 de la sección “A” y 51,9% de la sección “B”. El promedio de notas mayoritariamente de los estudiantes del segundo es regular con un 61,5%, seguido de 26,9% malo y 11,5% bueno. Los resultados en las dimensiones de estudio, en lo económico existe un 71,2% con altas condiciones educativas de los estudiantes, en lo social existe un 65,4% con altas relaciones sociales, y en lo político existe un 57,7% con mediana participación política. Y con respecto a la hipótesis planteada si hay asociación entre ambas variables de estudio, se encontró que no existe asociación significativa, porque la razón de verosimilitud fue de 0,089, que comparando con el nivel de significancia α = 0,05, es decir ambas variables son independientes, pero Si se encontró relación significativa entre las variables: aprendizaje con el sexo de los estudiantes, siendo este resultado 0,049.application/pdfspaUniversidad Nacional de la Amazonía PeruanaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Aspectos socioeconómicosEstrategias de aprendizajeEstudiante de primariahttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022info:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:UNAPIquitos-Institucionalinstname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruanainstacron:UNAPIquitosSUNEDUEducación PrimariaUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y HumanidadesLicenciado(a) en Educación Primaria46396472https://orcid.org/0000-0003-4995-039205394164https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis112016https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalRucoba del Castillo, Luis RonaldZambrano Peña, Luis NiloRios Ramirez, Roger RicardoORIGINALGuadalupe_Tesis_Titulo_2023.pdfGuadalupe_Tesis_Titulo_2023.pdfTexto completoapplication/pdf2012713https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e53609dc-705d-42a8-8b26-cf706a0d95f3/downloadf6748f7abdc424e0d05519abf58b342eMD51trueAnonymousREADGuadalupe_Formulario de Autorizacion.PDFGuadalupe_Formulario de Autorizacion.PDFapplication/pdf1409287https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/2f101b76-e5ec-4993-badf-ea1c06c94408/download8c639ad10430237d2a0c1a99ae7a3900MD52falseAdministratorREADGuadalupe_Constancia de Similitud.pdfGuadalupe_Constancia de Similitud.pdfapplication/pdf1624885https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b06d20af-a71b-49f9-abd0-c50868585e39/download2c7c62d94b6d55a0d6081384adce4d80MD53falseAdministratorREADGuadalupe_Constancia de Conformidad.pdfGuadalupe_Constancia de Conformidad.pdfapplication/pdf53316https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/6928b40a-a6b6-4e04-9fbe-159014a4411f/downloade954382fbb93d9199dcd2fd7e9d70832MD54falseAdministratorREADTEXTGuadalupe_Tesis_Titulo_2023.pdf.txtGuadalupe_Tesis_Titulo_2023.pdf.txtExtracted texttext/plain102044https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/0d6732aa-c3ed-4640-9bbf-68edb92f7237/download39c0cba0d48e45e9dd5a232e53f10362MD590falseAnonymousREADGuadalupe_Formulario de Autorizacion.PDF.txtGuadalupe_Formulario de Autorizacion.PDF.txtExtracted texttext/plain8https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/09e17dcf-959c-4272-9bfc-2d7261d69510/download8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7afMD592falseAdministratorREADGuadalupe_Constancia de Similitud.pdf.txtGuadalupe_Constancia de Similitud.pdf.txtExtracted texttext/plain83702https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/8e7dbdb1-b8ff-440c-8f51-9066f2bcbe1d/download4918ac79bf73dfbd530c1db36cdc991eMD594falseAdministratorREADGuadalupe_Constancia de Conformidad.pdf.txtGuadalupe_Constancia de Conformidad.pdf.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/a7391681-8be6-4f87-bc35-3549d686d6d8/downloade1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9MD596falseAdministratorREADTHUMBNAILGuadalupe_Tesis_Titulo_2023.pdf.jpgGuadalupe_Tesis_Titulo_2023.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3765https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d39b1f56-acfe-4714-bcb9-9f297d51aeeb/downloadc0d871d71d26d6d66e61d09fc7340f5aMD591falseAnonymousREADGuadalupe_Formulario de Autorizacion.PDF.jpgGuadalupe_Formulario de Autorizacion.PDF.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4394https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/fbca7f30-31f5-4543-a4f4-815ca32e8b07/downloadd1c5fd6725c0fa0812279b1ea7027da0MD593falseAdministratorREADGuadalupe_Constancia de Similitud.pdf.jpgGuadalupe_Constancia de Similitud.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4154https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d683f3c6-4c05-42a5-ab45-a2fea1f2c0c6/downloadfb682717b4b0a41fda6b0ecae1b7b1f8MD595falseAdministratorREADGuadalupe_Constancia de Conformidad.pdf.jpgGuadalupe_Constancia de Conformidad.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4066https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e8e4b04f-40f1-4ac7-a67c-60117ce6c0a5/downloadcc487961f465bb2c0dd3fbd4565004aeMD597falseAdministratorREAD20.500.12737/9489oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/94892025-09-27T19:02:54.578819Zhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.unapiquitos.edu.peRepositorio Digital UNAPrepositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
| score |
13.434648 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).