Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024
Descripción del Articulo
The present study aimed to establish the relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education among educators in early childhood education institutions in Caballococha in 2024. The research included a population of 71 administrators and teachers from v...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis de grado |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11344 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/11344 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | X https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| id |
UNAP_a42b01540a4480f21b25d532291adcdb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11344 |
| network_acronym_str |
UNAP |
| network_name_str |
UNAPIquitos-Institucional |
| repository_id_str |
4362 |
| dc.title.es_PE.fl_str_mv |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| title |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| spellingShingle |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 Sinojara Tello, Beatriz X X X X https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| title_short |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| title_full |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| title_fullStr |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| title_full_unstemmed |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| title_sort |
Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024 |
| author |
Sinojara Tello, Beatriz |
| author_facet |
Sinojara Tello, Beatriz |
| author_role |
author |
| dc.contributor.advisor.fl_str_mv |
Chucos Calixto, Walter Luis |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sinojara Tello, Beatriz |
| dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
X X X X |
| topic |
X X X X https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| dc.subject.ocde.es_PE.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| description |
The present study aimed to establish the relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education among educators in early childhood education institutions in Caballococha in 2024. The research included a population of 71 administrators and teachers from various educational institutions, with this group selected as a representative sample. Methodologically, a relational approach was adopted with a cross-sectional and bivariate research design. For data collection, two questionnaires were used, applying the survey technique. The results revealed that the obtained p-value (p = .000) was below the significance threshold of .05, which allowed for the rejection of the null hypothesis (H0), which postulated the absence of a significant relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education. Additionally, the Spearman correlation coefficient (rho = .460) indicated a positive and moderate relationship between the quality of teacher training and the implementation of effective pedagogical practices in this field. In conclusion, it is evident that adequate training in bilingual intercultural education is significantly associated with the improvement of pedagogical practices in this educational context, highlighting the importance of strengthening educators' training to optimize the teaching and learning process in intercultural environments. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2025-05-13T15:52:49Z |
| dc.date.available.none.fl_str_mv |
2025-05-13T15:52:49Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2025 |
| dc.type.es_PE.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
| format |
bachelorThesis |
| dc.identifier.other.none.fl_str_mv |
X |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12737/11344 |
| identifier_str_mv |
X |
| url |
https://hdl.handle.net/20.500.12737/11344 |
| dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
| dc.rights.*.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| dc.format.es_PE.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.es_PE.fl_str_mv |
Universidad Nacional de la Amazonía Peruana |
| dc.publisher.country.es_PE.fl_str_mv |
PE |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:UNAPIquitos-Institucional instname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana instacron:UNAPIquitos |
| instname_str |
Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| instacron_str |
UNAPIquitos |
| institution |
UNAPIquitos |
| reponame_str |
UNAPIquitos-Institucional |
| collection |
UNAPIquitos-Institucional |
| bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/1079dab4-37aa-40a4-b3b3-89196afd062e/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c0653fe3-89ef-4d34-bf30-977470d6552a/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/48424e5f-57d9-41a8-8c99-340cf55119fd/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c117e23f-9b83-4737-b805-326a34e6fc84/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/21b58ed1-d268-4ae7-b17c-941a0af83cf2/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/511b0b2d-8c90-4639-8649-d3ac4e2729a0/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d8094d25-e14b-4747-82af-342f8344ccdb/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/0eeb467f-e1cb-41ed-abf3-8067f4be2c53/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/fea11f28-cb55-4296-a1fa-b29b207042bf/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b86a070e-df88-4941-a38c-54d90af53f91/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e6625f86-7bef-405b-8e8a-457d1aff2d54/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c68ab237-817b-44e0-9270-bb5f724e9bad/download |
| bitstream.checksum.fl_str_mv |
efe250565a45249b73a08423a00bca1d 078714cb88731c3bf7e2fc11a459d401 03542746a3fdce2b41c2fba6667cbc9f 7c9d1bef86b27d4ee14e6b518158a64d 3be4cb1140ed9e7dbe02dceb1c804b07 494c216d2405139d76951d1527912bbc 4be6a714b8523284523a871878a52121 1aa8a31e35ece4c611baa225fb905fd6 8525bc0bce0139e0e99f13f7077934d5 f34e0d14c24724c4cbd6fc538606e184 0415fef8df6a0f30cefe4e158e098cb8 b4dd4c087007d2cc70de575bbc1ebcd5 |
| bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital UNAP |
| repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
| _version_ |
1846612736308412416 |
| spelling |
Chucos Calixto, Walter LuisSinojara Tello, Beatriz2025-05-13T15:52:49Z2025-05-13T15:52:49Z2025Xhttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11344The present study aimed to establish the relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education among educators in early childhood education institutions in Caballococha in 2024. The research included a population of 71 administrators and teachers from various educational institutions, with this group selected as a representative sample. Methodologically, a relational approach was adopted with a cross-sectional and bivariate research design. For data collection, two questionnaires were used, applying the survey technique. The results revealed that the obtained p-value (p = .000) was below the significance threshold of .05, which allowed for the rejection of the null hypothesis (H0), which postulated the absence of a significant relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education. Additionally, the Spearman correlation coefficient (rho = .460) indicated a positive and moderate relationship between the quality of teacher training and the implementation of effective pedagogical practices in this field. In conclusion, it is evident that adequate training in bilingual intercultural education is significantly associated with the improvement of pedagogical practices in this educational context, highlighting the importance of strengthening educators' training to optimize the teaching and learning process in intercultural environments.El presente estudio tuvo como objetivo establecer la relación entre la formación docente y las prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en los educadores de instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha, en el año 2024. La investigación incluyó una población de 71 directivos y docentes de diversas instituciones educativas, seleccionándose la misma como muestra representativa. Desde el punto de vista metodológico, se adoptó un enfoque relacional con un diseño de investigación de campo, transversal y bivariado. Para la recolección de datos, se utilizaron dos cuestionarios, aplicando la técnica de encuesta. Los resultados revelaron que el p-valor obtenido (p = .000) fue inferior al umbral de significancia de .05, lo que permitió rechazar la hipótesis nula (H0), que postulaba la ausencia de una relación significativa entre la formación docente y las prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe. Adicionalmente, el coeficiente de correlación de Spearman (rho = .460) indicó una relación positiva y moderada entre la calidad de la formación docente y la implementación de prácticas pedagógicas efectivas en este ámbito. En conclusión, se evidencia que una formación adecuada en educación intercultural bilingüe está significativamente asociada con la mejora de las prácticas pedagógicas en este contexto educativo, lo que resalta la importancia de fortalecer la capacitación de los educadores para optimizar el proceso de enseñanza-aprendizaje en entornos interculturales.application/pdfspaUniversidad Nacional de la Amazonía PeruanaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/XXXXhttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Formación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024info:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:UNAPIquitos-Institucionalinstname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruanainstacron:UNAPIquitosSUNEDUEducación InicialUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y HumanidadesLicenciado(a) en Educación Inicial05356187https://orcid.org/0000-0001-8399-054505359833https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis111016https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalMiranda Saucedo, Tomas FranciscoRengifo Ruiz, Roger ErnestoOyarse Sangama, Lady DianeORIGINALBeatriz_Tesis_Título_2025.pdfBeatriz_Tesis_Título_2025.pdfTexto completoapplication/pdf1986441https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/1079dab4-37aa-40a4-b3b3-89196afd062e/downloadefe250565a45249b73a08423a00bca1dMD51trueAnonymousREADBeatriz_Formulario de Autorizacion.pdfBeatriz_Formulario de Autorizacion.pdfapplication/pdf156186https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c0653fe3-89ef-4d34-bf30-977470d6552a/download078714cb88731c3bf7e2fc11a459d401MD52falseAdministratorREADBeatriz_Constancia de Similitud.pdfBeatriz_Constancia de Similitud.pdfapplication/pdf884699https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/48424e5f-57d9-41a8-8c99-340cf55119fd/download03542746a3fdce2b41c2fba6667cbc9fMD53falseAdministratorREADBeatriz_Constancia de Conformidad.pdfBeatriz_Constancia de Conformidad.pdfapplication/pdf179248https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c117e23f-9b83-4737-b805-326a34e6fc84/download7c9d1bef86b27d4ee14e6b518158a64dMD54falseAdministratorREADTEXTBeatriz_Tesis_Título_2025.pdf.txtBeatriz_Tesis_Título_2025.pdf.txtExtracted texttext/plain101763https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/21b58ed1-d268-4ae7-b17c-941a0af83cf2/download3be4cb1140ed9e7dbe02dceb1c804b07MD591falseAnonymousREADBeatriz_Formulario de Autorizacion.pdf.txtBeatriz_Formulario de Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain7785https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/511b0b2d-8c90-4639-8649-d3ac4e2729a0/download494c216d2405139d76951d1527912bbcMD593falseAdministratorREADBeatriz_Constancia de Similitud.pdf.txtBeatriz_Constancia de Similitud.pdf.txtExtracted texttext/plain96351https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d8094d25-e14b-4747-82af-342f8344ccdb/download4be6a714b8523284523a871878a52121MD595falseAdministratorREADBeatriz_Constancia de Conformidad.pdf.txtBeatriz_Constancia de Conformidad.pdf.txtExtracted texttext/plain1262https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/0eeb467f-e1cb-41ed-abf3-8067f4be2c53/download1aa8a31e35ece4c611baa225fb905fd6MD597falseAdministratorREADTHUMBNAILBeatriz_Tesis_Título_2025.pdf.jpgBeatriz_Tesis_Título_2025.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3704https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/fea11f28-cb55-4296-a1fa-b29b207042bf/download8525bc0bce0139e0e99f13f7077934d5MD592falseAnonymousREADBeatriz_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgBeatriz_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4209https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b86a070e-df88-4941-a38c-54d90af53f91/downloadf34e0d14c24724c4cbd6fc538606e184MD594falseAdministratorREADBeatriz_Constancia de Similitud.pdf.jpgBeatriz_Constancia de Similitud.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4922https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e6625f86-7bef-405b-8e8a-457d1aff2d54/download0415fef8df6a0f30cefe4e158e098cb8MD596falseAdministratorREADBeatriz_Constancia de Conformidad.pdf.jpgBeatriz_Constancia de Conformidad.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4440https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c68ab237-817b-44e0-9270-bb5f724e9bad/downloadb4dd4c087007d2cc70de575bbc1ebcd5MD598falseAdministratorREAD20.500.12737/11344oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/113442025-09-27T17:16:50.995394Zhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.unapiquitos.edu.peRepositorio Digital UNAPrepositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
| score |
13.129991 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).