Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021

Descripción del Articulo

This thesis investigates the impact of the COVID-19 pandemic on the teaching of educators and the learning of sixth-grade students at Educational Institution N° 60588, characterized as a Bilingual Intercultural Education (EIB) school of the Kukama Kukamiria indigenous people, located in the San Mart...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mozombite Ruiz, Wendy Darlene
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
Repositorio:UNAPIquitos-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11202
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12737/11202
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación intercultural
Educación bilingüe
Enseñanza
Aprendizaje
COVID19
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
id UNAP_540475283c283a6947f0f0d3f56b0c65
oai_identifier_str oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11202
network_acronym_str UNAP
network_name_str UNAPIquitos-Institucional
repository_id_str 4362
dc.title.es_PE.fl_str_mv Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
title Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
spellingShingle Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
Mozombite Ruiz, Wendy Darlene
Educación intercultural
Educación bilingüe
Enseñanza
Aprendizaje
COVID19
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
title_short Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
title_full Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
title_fullStr Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
title_full_unstemmed Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
title_sort Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
author Mozombite Ruiz, Wendy Darlene
author_facet Mozombite Ruiz, Wendy Darlene
author_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Rivas Ruiz, Roxani
dc.contributor.author.fl_str_mv Mozombite Ruiz, Wendy Darlene
dc.subject.es_PE.fl_str_mv Educación intercultural
Educación bilingüe
Enseñanza
Aprendizaje
COVID19
topic Educación intercultural
Educación bilingüe
Enseñanza
Aprendizaje
COVID19
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
dc.subject.ocde.es_PE.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
description This thesis investigates the impact of the COVID-19 pandemic on the teaching of educators and the learning of sixth-grade students at Educational Institution N° 60588, characterized as a Bilingual Intercultural Education (EIB) school of the Kukama Kukamiria indigenous people, located in the San Martín de Tipishca community, Parinari district, Marañón River basin, Loreto department, during the years 2020 and 2021. From an anthropological perspective, the research seeks to understand how the effects of the pandemic have influenced sociocultural and socioeducational dynamics in the implementation of EIB during the crisis. The research identified four relevant aspects where the educational impact was evident: a) access to distance education and technology: achievements and gaps; b) adaptation of teaching and learning methodologies; c) perspectives and participation of parents in the education of their children; and d) community participation and local knowledge. Additionally, this thesis developed a participatory research process that allowed for a better understanding of the complexity of the educational reality during the pandemic. The research approach was qualitative, descriptive in nature, with an ethnographic design. The population sample included 46 people, including authorities, students, teachers, parents, as well as indigenous elders and plant specialists. Semi-structured interviews, direct observation, and the Talking Map, including stop motion animation, were employed.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2025-04-02T16:33:29Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2025-04-02T16:33:29Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.es_PE.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.other.none.fl_str_mv 370.117 M84 2024
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12737/11202
identifier_str_mv 370.117 M84 2024
url https://hdl.handle.net/20.500.12737/11202
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.*.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de la Amazonía Peruana
dc.publisher.country.es_PE.fl_str_mv PE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNAPIquitos-Institucional
instname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
instacron:UNAPIquitos
instname_str Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
instacron_str UNAPIquitos
institution UNAPIquitos
reponame_str UNAPIquitos-Institucional
collection UNAPIquitos-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/4f3aa29e-9e20-49ba-b409-6d08c340de29/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d7121d35-7585-4123-a557-b0de0bafe9e5/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/da16f908-791d-4f8b-8bb6-f7e9da96f419/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c891007d-0d41-4e6e-92c7-7c720264dac1/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/8147c393-4966-4fa1-b9e9-f55277127ba2/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c18d8118-efa8-4561-b1e6-23de4f9b285e/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b77a82d7-89f2-4e5d-a3d6-6599718c80ff/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/7127638e-9251-4ab4-be52-dcc728021d45/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/babd8263-7877-4d8d-bd8a-ba93c308bf3d/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/fa48eae7-a6bc-4486-8ce9-f52baba7b2f3/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/7d00caa7-5781-4f8c-b9b3-2537a3e314b5/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/8406b99c-d411-4dc8-b0d8-d2f0bab930e1/download
bitstream.checksum.fl_str_mv eefc1dfdab7fe7280e0294161433b5fe
b137252b7d4ffbceb2f4e391b99c3a2f
58a6ecb5986f615128cab813dfb404d2
8d5ce994165781b3aa656fc4a41a2952
8c923c8298e795d9891c02151f56518a
35911de86bb6a5c131e3a5086e5d8464
5ca6dd39f88d573b273e4f8568671cb8
e1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9
e59056862521e31fc2f40cec5037139b
34e4a28ec513c658ac6024d5cddf234b
de032f2dcf07186da257a1dadccb6d0c
93847bfd8b0776dd82c2149b7b6ab76c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Digital UNAP
repository.mail.fl_str_mv repositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe
_version_ 1846613121088618496
spelling Rivas Ruiz, RoxaniMozombite Ruiz, Wendy Darlene2025-04-02T16:33:29Z2025-04-02T16:33:29Z2024370.117 M84 2024https://hdl.handle.net/20.500.12737/11202This thesis investigates the impact of the COVID-19 pandemic on the teaching of educators and the learning of sixth-grade students at Educational Institution N° 60588, characterized as a Bilingual Intercultural Education (EIB) school of the Kukama Kukamiria indigenous people, located in the San Martín de Tipishca community, Parinari district, Marañón River basin, Loreto department, during the years 2020 and 2021. From an anthropological perspective, the research seeks to understand how the effects of the pandemic have influenced sociocultural and socioeducational dynamics in the implementation of EIB during the crisis. The research identified four relevant aspects where the educational impact was evident: a) access to distance education and technology: achievements and gaps; b) adaptation of teaching and learning methodologies; c) perspectives and participation of parents in the education of their children; and d) community participation and local knowledge. Additionally, this thesis developed a participatory research process that allowed for a better understanding of the complexity of the educational reality during the pandemic. The research approach was qualitative, descriptive in nature, with an ethnographic design. The population sample included 46 people, including authorities, students, teachers, parents, as well as indigenous elders and plant specialists. Semi-structured interviews, direct observation, and the Talking Map, including stop motion animation, were employed.Esta tesis investiga el impacto de la pandemia de COVID-19 en la enseñanza de los docentes y el aprendizaje de los estudiantes del 6to grado de primaria de la Institución Educativa N° 60588, caracterizada como de Educación Intercultural Bilingüe (EIB) del pueblo indígena Kukama kukamiria, ubicada en la comunidad San Martín de Tipishca, distrito de Parinari, cuenca del río Marañón, departamento de Loreto, durante los años 2020 y 2021. Desde una perspectiva antropológica, la investigación busca comprender cómo los efectos de la pandemia han influido en las dinámicas socioculturales y socioeducativas en la aplicación de la EIB durante la crisis. La investigación identificó cuatro aspectos relevantes en los que se evidenció el impacto educativo: a) Acceso a la educación a distancia y tecnologías: logros y brechas; b) adaptación de metodologías de enseñanza y aprendizaje; c) perspectiva y participación de los padres y madres en la educación de sus hijos e hijas; y d) participación comunitaria y conocimiento local. Asimismo, esta tesis desarrolló un proceso de investigación participativa, que permitió comprender mejor la complejidad de la realidad educativa durante la pandemia. El enfoque de la investigación fue cualitativo, de tipo descriptivo, con diseño etnográfico. La muestra poblacional incluyó a 46 personas, entre ellas autoridades, estudiantes, profesores, madres y padres de familia, así como sabios y vegetalistas indígenas. Se emplearon entrevistas semi-estructuradas, observación directa y el Mapa Parlante, incluyendo la animación stop motion.application/pdfspaUniversidad Nacional de la Amazonía PeruanaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Educación interculturalEducación bilingüeEnseñanzaAprendizajeCOVID19https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021info:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:UNAPIquitos-Institucionalinstname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruanainstacron:UNAPIquitosSUNEDUAntropología SocialUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y HumanidadesLicenciado(a) en Antropología Social47185948https://orcid.org/0000-0002-6382-383505351466https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis315056https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalMiranda Saucedo, Tomas FranciscoFleck Suazo, David WilliamAndia Perez, Francisco JavierORIGINALWendy_Tesis_Título_2024.pdfWendy_Tesis_Título_2024.pdfTexto completoapplication/pdf8093837https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/4f3aa29e-9e20-49ba-b409-6d08c340de29/downloadeefc1dfdab7fe7280e0294161433b5feMD51trueAnonymousREADWendy_Formulario de Autorizacion.pdfWendy_Formulario de Autorizacion.pdfapplication/pdf154230https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/d7121d35-7585-4123-a557-b0de0bafe9e5/downloadb137252b7d4ffbceb2f4e391b99c3a2fMD52falseAdministratorREADWendy_Constancia de Similitud.pdfWendy_Constancia de Similitud.pdfapplication/pdf1592297https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/da16f908-791d-4f8b-8bb6-f7e9da96f419/download58a6ecb5986f615128cab813dfb404d2MD53falseAdministratorREADWendy_Constancia de Conformidad.PDFWendy_Constancia de Conformidad.PDFapplication/pdf157234https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c891007d-0d41-4e6e-92c7-7c720264dac1/download8d5ce994165781b3aa656fc4a41a2952MD54falseAdministratorREADTEXTWendy_Tesis_Título_2024.pdf.txtWendy_Tesis_Título_2024.pdf.txtExtracted texttext/plain102115https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/8147c393-4966-4fa1-b9e9-f55277127ba2/download8c923c8298e795d9891c02151f56518aMD585falseAnonymousREADWendy_Formulario de Autorizacion.pdf.txtWendy_Formulario de Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain7792https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c18d8118-efa8-4561-b1e6-23de4f9b285e/download35911de86bb6a5c131e3a5086e5d8464MD587falseAdministratorREADWendy_Constancia de Similitud.pdf.txtWendy_Constancia de Similitud.pdf.txtExtracted texttext/plain101997https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b77a82d7-89f2-4e5d-a3d6-6599718c80ff/download5ca6dd39f88d573b273e4f8568671cb8MD589falseAdministratorREADWendy_Constancia de Conformidad.PDF.txtWendy_Constancia de Conformidad.PDF.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/7127638e-9251-4ab4-be52-dcc728021d45/downloade1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9MD591falseAdministratorREADTHUMBNAILWendy_Tesis_Título_2024.pdf.jpgWendy_Tesis_Título_2024.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3824https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/babd8263-7877-4d8d-bd8a-ba93c308bf3d/downloade59056862521e31fc2f40cec5037139bMD586falseAnonymousREADWendy_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgWendy_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4219https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/fa48eae7-a6bc-4486-8ce9-f52baba7b2f3/download34e4a28ec513c658ac6024d5cddf234bMD588falseAdministratorREADWendy_Constancia de Similitud.pdf.jpgWendy_Constancia de Similitud.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4733https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/7d00caa7-5781-4f8c-b9b3-2537a3e314b5/downloadde032f2dcf07186da257a1dadccb6d0cMD590falseAdministratorREADWendy_Constancia de Conformidad.PDF.jpgWendy_Constancia de Conformidad.PDF.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3947https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/8406b99c-d411-4dc8-b0d8-d2f0bab930e1/download93847bfd8b0776dd82c2149b7b6ab76cMD592falseAdministratorREAD20.500.12737/11202oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/112022025-09-27T23:02:10.454089Zhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.unapiquitos.edu.peRepositorio Digital UNAPrepositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe
score 13.386405
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).