El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano
Descripción del Articulo
The present thesis establishes the protectability of DJ Sets as works of art by Peruvian Author’s Rights Law, since in practice its creation implies the use of musical phonograms of third-party owners other than the person of the DJ, without the latter having express and written authorization from t...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis de grado |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | ULIMA-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.ulima.edu.pe:20.500.12724/15079 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Copyright Music Artworks Derecho de autor Música Obras de arte https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| id |
RULI_37f5334cf45dac5984600449763519cb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.ulima.edu.pe:20.500.12724/15079 |
| network_acronym_str |
RULI |
| network_name_str |
ULIMA-Institucional |
| repository_id_str |
3883 |
| dc.title.es_PE.fl_str_mv |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| title |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| spellingShingle |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano Casanova Gastelumendi, Piero Sebastian Copyright Music Artworks Derecho de autor Música Obras de arte https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| title_short |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| title_full |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| title_fullStr |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| title_full_unstemmed |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| title_sort |
El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano |
| author |
Casanova Gastelumendi, Piero Sebastian |
| author_facet |
Casanova Gastelumendi, Piero Sebastian |
| author_role |
author |
| dc.contributor.advisor.fl_str_mv |
Alcántara Francia, Olga Alejandra |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casanova Gastelumendi, Piero Sebastian |
| dc.subject.en_EN.fl_str_mv |
Copyright Music Artworks |
| topic |
Copyright Music Artworks Derecho de autor Música Obras de arte https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
Derecho de autor Música Obras de arte |
| dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| description |
The present thesis establishes the protectability of DJ Sets as works of art by Peruvian Author’s Rights Law, since in practice its creation implies the use of musical phonograms of third-party owners other than the person of the DJ, without the latter having express and written authorization from the formers. In this sense, and in light of constructing a solid theoretical basis, it begins by analyzing foreign doctrine, legislation and jurisprudence on subject matters closely linked to DJ Sets, such as sampling, both from the point of view of Anglo-Saxon Copyright Law and Author’s Rights Law of continental Europe. Subsequently, the DJ Set is subsumed in accordance to Peruvian author’s rights legislation as a compilation, since in the research process of this investigation, a satisfactory fieldwork was carried out consisting of requesting the registration of a DJ Set crafted by the author to the National Copyright and Neighboring Rights Registry, among other considerations of theoretical order. In addition, it recognizes the DJ Set as an expression of the liberty of artistic creation, and a manifestation of the exercise of the fundamental right of cultural access. Finally, it concludes by proposing two (02) modifications to the Peruvian Author’s Rights Act (Legislative Decree 822): First, the inclusion of a definition of the sine qua non requirement of originality, in terms of creativity; and second; the addition of a new concept of a generic protectable work to the enunciative list of the Legislative Decree 822 – the remix. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-02-03T14:51:35Z |
| dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-02-03T14:51:35Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2021 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
| dc.type.other.none.fl_str_mv |
Tesis |
| format |
bachelorThesis |
| dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv |
Casanova Gastelumendi, P. S. (2021). El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano [Tesis para optar el título profesional de Abogado, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079 |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079 |
| identifier_str_mv |
Casanova Gastelumendi, P. S. (2021). El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano [Tesis para optar el título profesional de Abogado, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079 |
| url |
https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079 |
| dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
| dc.rights.*.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
| dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
| dc.source.es_PE.fl_str_mv |
Repositorio Institucional - Ulima Universidad de Lima |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:ULIMA-Institucional instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
ULIMA-Institucional |
| collection |
ULIMA-Institucional |
| bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/5/Piero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.txt https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/6/Piero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.jpg https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/4/Piero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/2/license_rdf https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/3/license.txt |
| bitstream.checksum.fl_str_mv |
192592a92d7696ed1f48712312fab4c5 3d906c557a11acc4cc7e0c9fea769f3d 476d664a52fe6664194eab8ee4f17f09 5a4ffbc01f1b5eb70a835dac0d501661 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 |
| bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad de Lima |
| repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ulima.edu.pe |
| _version_ |
1846611925013626880 |
| spelling |
Alcántara Francia, Olga AlejandraCasanova Gastelumendi, Piero Sebastian2022-02-03T14:51:35Z2022-02-03T14:51:35Z2021Casanova Gastelumendi, P. S. (2021). El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruano [Tesis para optar el título profesional de Abogado, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079https://hdl.handle.net/20.500.12724/15079The present thesis establishes the protectability of DJ Sets as works of art by Peruvian Author’s Rights Law, since in practice its creation implies the use of musical phonograms of third-party owners other than the person of the DJ, without the latter having express and written authorization from the formers. In this sense, and in light of constructing a solid theoretical basis, it begins by analyzing foreign doctrine, legislation and jurisprudence on subject matters closely linked to DJ Sets, such as sampling, both from the point of view of Anglo-Saxon Copyright Law and Author’s Rights Law of continental Europe. Subsequently, the DJ Set is subsumed in accordance to Peruvian author’s rights legislation as a compilation, since in the research process of this investigation, a satisfactory fieldwork was carried out consisting of requesting the registration of a DJ Set crafted by the author to the National Copyright and Neighboring Rights Registry, among other considerations of theoretical order. In addition, it recognizes the DJ Set as an expression of the liberty of artistic creation, and a manifestation of the exercise of the fundamental right of cultural access. Finally, it concludes by proposing two (02) modifications to the Peruvian Author’s Rights Act (Legislative Decree 822): First, the inclusion of a definition of the sine qua non requirement of originality, in terms of creativity; and second; the addition of a new concept of a generic protectable work to the enunciative list of the Legislative Decree 822 – the remix.La presente tesis gira en torno a la protegibilidad del DJ Set como obra de arte por el Derecho de Autor peruano, dado que en la práctica se trata de una obra cuya creación implica el uso de fonogramas musicales de terceros titulares distintos a la persona del disyóquey, sin que éste cuente con la autorización expresa y por escrito de aquéllos. En tal sentido, y en aras de contar con una base teórica sólida, inicia analizando la doctrina, legislación y jurisprudencia extranjeras sobre materias íntimamente ligadas al DJ Set, como por ejemplo el sampling, tanto desde el punto de vista del copyright anglosajón como del Derecho de Autor de Europa continental. Posteriormente, subsume al DJ Set en el ordenamiento jurídico nacional como compilación, toda vez que en el proceso de investigación se realizó un trabajo de campo satisfactorio consistente en solicitar la inscripción al Registro Nacional de Derecho de Autor y Derechos Conexos de un DJ Set creado por el autor, entre otras consideraciones de orden teórico. Además, reconoce al DJ Set como expresión de la libertad de creación artística y manifestación del ejercicio del derecho fundamental de acceso a la cultura. Para finalizar, concluye proponiendo dos (02) modificaciones a la Ley sobre el Derecho de Autor (Decreto Legislativo 822°): Primero, incluir una definición del requisito sine qua non de originalidad, en términos de creatividad; y segundo; añadir expresamente un nuevo concepto de obra genérica protegible al listado enunciativo del Decreto Legislativo 822° – la obra remix.application/pdfspaUniversidad de LimaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Repositorio Institucional - UlimaUniversidad de Limareponame:ULIMA-Institucionalinstname:Universidad de Limainstacron:ULIMACopyrightMusicArtworksDerecho de autorMúsicaObras de artehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00El reconocimiento del DJ Set como obra de arte protegible por el derecho de autor peruanoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTesisSUNEDUTítulo ProfesionalDerechoUniversidad de Lima. Facultad de Derecho.Abogadohttps://orcid.org/0000-0001-9159-12451812383542101674166611https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalRojas Ulloa, MilushkaAlcántara Francia, OlgaRodriguez García, Gustavohttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisOITEXTPiero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.txtPiero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.txtExtracted texttext/plain497046https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/5/Piero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.txt192592a92d7696ed1f48712312fab4c5MD55THUMBNAILPiero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.jpgPiero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11063https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/6/Piero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf.jpg3d906c557a11acc4cc7e0c9fea769f3dMD56ORIGINALPiero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdfPiero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdfTesisapplication/pdf1559262https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/4/Piero_Sebastian_Casanova_Gastelumendi.pdf476d664a52fe6664194eab8ee4f17f09MD54CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8914https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/2/license_rdf5a4ffbc01f1b5eb70a835dac0d501661MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15079/3/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5320.500.12724/15079oai:repositorio.ulima.edu.pe:20.500.12724/150792024-11-05 15:00:23.954Repositorio Universidad de Limarepositorio@ulima.edu.peTk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo= |
| score |
13.088951 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).