La estructura informativa del doblado de predicados

Descripción del Articulo

In this paper we analyze the information structure of predicate doubling in Rioplatense Spanish (e.g., Leer, leyó ‘as for reading, she/he read’). We propose that in this construction the dislocated predicate functions as a contrastive topic in the sense of Büring (2003), that is, it evokes a set of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Muñoz Pérez, Carlos, Verdecchia, Matías
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/193436
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/26334/24824
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193436
https://doi.org/10.18800/lexis.202202.003
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Predicate doubling
Informative structure
Focus
Contrastive topic
Doblado de predicados
Estructura informativa
Foco
tópico contrastivo
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.06
Descripción
Sumario:In this paper we analyze the information structure of predicate doubling in Rioplatense Spanish (e.g., Leer, leyó ‘as for reading, she/he read’). We propose that in this construction the dislocated predicate functions as a contrastive topic in the sense of Büring (2003), that is, it evokes a set of alternative questions with which it contrasts. We argue that this characterization explains the “continuation effect” that predicate doubling exhibits, i.e., the fact that a predicate doubling sentence suggests a potential continuation that involves another predicate. Moreover, we show that this analysis correctly predicts the distribution of predicate doubling in embedding contexts.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).