Cárcel, cine y carnaval en El beso de la mujer araña de Manuel Puig

Descripción del Articulo

This essay proposes that in Manuel Puig's El beso de la mujer araña (1976), elements of contemporary mass culture —such as cinema or boleros— are used to create a space of intimacy and exchange that successfully subverts preconceived notions —such as the prison as a space of oppression or hegem...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Trujillo Valverde, Said Ilich
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/203096
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/espinela/article/view/30347/27200
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mass culture
Cinema
El beso de la mujer araña
Carnivalesque literature
Cultura de masas
Cine
Literatura carnavalizada
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.05
Descripción
Sumario:This essay proposes that in Manuel Puig's El beso de la mujer araña (1976), elements of contemporary mass culture —such as cinema or boleros— are used to create a space of intimacy and exchange that successfully subverts preconceived notions —such as the prison as a space of oppression or hegemonic masculinity as the sole standard of virility—and allows for closeness between disparate social groups. To understand this, we start from the idea that Puig's novel is a product framed within postmodernity, which utilizes mass culture products not as mere aesthetic additions but as a fundamental part of its proposal. Mikhail Bakhtin’s ideas, particularly those related to carnivalesque literature, help to interpret the subversions that unfold in the novel.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).