The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
Descripción del Articulo
An unresolved problem in the formation of investigative competence is how to develop scientific thinking in the future researcher, since procedures, strategies and methods are required to guide the process of knowledge generation. Thus, the purpose of this theoretical article is to conceive a way to...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/817 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva |
id |
REVUSAT_e1fe350e694ae643437a0fbf7e509588 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/817 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledgeEl desarrollo del pensamiento científico a través del método de comprensión reflexiva del conocimiento de John DeweyLoayza Maturrano, Edward FaustinoJohn Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understandingJohn Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexivaAn unresolved problem in the formation of investigative competence is how to develop scientific thinking in the future researcher, since procedures, strategies and methods are required to guide the process of knowledge generation. Thus, the purpose of this theoretical article is to conceive a way to develop scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge. The interpretative-propositive theoretical study is complemented with a survey applied to university students, who manifest the effectiveness of the Dewey method in the formation of scientific thought. In the results and discussion, the five phases of Dewey's reflective thinking are explained: Problem recognition, establishment of provisional hypotheses, investigation of the current situation of the problem, hypothesis revision and hypothesis testing. Likewise, the understanding stage, the prediction stage and the analysis stage are analyzed to develop ideas. It is concluded that if students are systematically educated in the phases and stages of Dewey's reflective understanding of knowledge, they will be able to effectively develop scientific thinking.Un problema aún no resuelto en la formación de la competencia investigativa es cómo desarrollar el pensamiento científico en el futuro investigador, pues se requiere de procedimientos, estrategias y métodos que orienten el proceso de generación del conocimiento. Así, el propósito de este artículo teórico es concebir una forma de desarrollar el pensamiento científico mediante el método de comprensión reflexiva del conocimiento de John Dewey. El estudio teórico interpretativo-propositivo se complementa con una encuesta aplicada a estudiantes universitarios, quienes manifiestan la eficacia del método Dewey en la formación del pensamiento científico. En los resultados y discusión se explican las cinco fases del pensamiento reflexivo de Dewey: Reconocimiento del problema, establecimiento de hipótesis provisionales, investigación de la situación actual del problema, revisión de hipótesis y prueba de hipótesis. Asimismo, se analiza la etapa de comprensión, la etapa de predicción y la etapa de análisis para desarrollar ideas. Se concluye que si los estudiantes son educados sistemáticamente en las fases y etapas de la comprensión reflexiva del conocimiento de Dewey, conseguirán desarrollar de forma efectiva el pensamiento científico.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2023-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/81710.35383/educare.v10i2.817EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Educare et Comunicare; 15-262312-901810.35383/educare.v10i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1637https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1636info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/8172024-09-06T16:52:44Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge El desarrollo del pensamiento científico a través del método de comprensión reflexiva del conocimiento de John Dewey |
title |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge |
spellingShingle |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge Loayza Maturrano, Edward Faustino John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva |
title_short |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge |
title_full |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge |
title_fullStr |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge |
title_full_unstemmed |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge |
title_sort |
The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
author |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
author_facet |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva |
topic |
John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva |
description |
An unresolved problem in the formation of investigative competence is how to develop scientific thinking in the future researcher, since procedures, strategies and methods are required to guide the process of knowledge generation. Thus, the purpose of this theoretical article is to conceive a way to develop scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge. The interpretative-propositive theoretical study is complemented with a survey applied to university students, who manifest the effectiveness of the Dewey method in the formation of scientific thought. In the results and discussion, the five phases of Dewey's reflective thinking are explained: Problem recognition, establishment of provisional hypotheses, investigation of the current situation of the problem, hypothesis revision and hypothesis testing. Likewise, the understanding stage, the prediction stage and the analysis stage are analyzed to develop ideas. It is concluded that if students are systematically educated in the phases and stages of Dewey's reflective understanding of knowledge, they will be able to effectively develop scientific thinking. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817 10.35383/educare.v10i2.817 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817 |
identifier_str_mv |
10.35383/educare.v10i2.817 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1637 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1636 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Educare et Comunicare; 15-26 2312-9018 10.35383/educare.v10i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810293519635447808 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).