The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge

Descripción del Articulo

An unresolved problem in the formation of investigative competence is how to develop scientific thinking in the future researcher, since procedures, strategies and methods are required to guide the process of knowledge generation. Thus, the purpose of this theoretical article is to conceive a way to...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Loayza Maturrano, Edward Faustino
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/817
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding
John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva
id REVUSAT_e1fe350e694ae643437a0fbf7e509588
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/817
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledgeEl desarrollo del pensamiento científico a través del método de comprensión reflexiva del conocimiento de John DeweyLoayza Maturrano, Edward FaustinoJohn Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understandingJohn Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexivaAn unresolved problem in the formation of investigative competence is how to develop scientific thinking in the future researcher, since procedures, strategies and methods are required to guide the process of knowledge generation. Thus, the purpose of this theoretical article is to conceive a way to develop scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge. The interpretative-propositive theoretical study is complemented with a survey applied to university students, who manifest the effectiveness of the Dewey method in the formation of scientific thought. In the results and discussion, the five phases of Dewey's reflective thinking are explained: Problem recognition, establishment of provisional hypotheses, investigation of the current situation of the problem, hypothesis revision and hypothesis testing. Likewise, the understanding stage, the prediction stage and the analysis stage are analyzed to develop ideas. It is concluded that if students are systematically educated in the phases and stages of Dewey's reflective understanding of knowledge, they will be able to effectively develop scientific thinking.Un problema aún no resuelto en la formación de la competencia investigativa es cómo desarrollar el pensamiento científico en el futuro investigador, pues se requiere de procedimientos, estrategias y métodos que orienten el proceso de generación del conocimiento. Así, el propósito de este artículo teórico es concebir una forma de desarrollar el pensamiento científico mediante el método de comprensión reflexiva del conocimiento de John Dewey. El estudio teórico interpretativo-propositivo se complementa con una encuesta aplicada a estudiantes universitarios, quienes manifiestan la eficacia del método Dewey en la formación del pensamiento científico. En los resultados y discusión se explican las cinco fases del pensamiento reflexivo de Dewey: Reconocimiento del problema, establecimiento de hipótesis provisionales, investigación de la situación actual del problema, revisión de hipótesis y prueba de hipótesis. Asimismo, se analiza la etapa de comprensión, la etapa de predicción y la etapa de análisis para desarrollar ideas. Se concluye que si los estudiantes son educados sistemáticamente en las fases y etapas de la comprensión reflexiva del conocimiento de Dewey, conseguirán desarrollar de forma efectiva el pensamiento científico.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2023-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/81710.35383/educare.v10i2.817EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Educare et Comunicare; 15-262312-901810.35383/educare.v10i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1637https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1636info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/8172024-09-06T16:52:44Z
dc.title.none.fl_str_mv The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
El desarrollo del pensamiento científico a través del método de comprensión reflexiva del conocimiento de John Dewey
title The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
spellingShingle The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
Loayza Maturrano, Edward Faustino
John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding
John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva
title_short The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
title_full The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
title_fullStr The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
title_full_unstemmed The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
title_sort The development of scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge
dc.creator.none.fl_str_mv Loayza Maturrano, Edward Faustino
author Loayza Maturrano, Edward Faustino
author_facet Loayza Maturrano, Edward Faustino
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding
John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva
topic John Dewey; investigative training; scientific thinking; reflective understanding
John Dewey; formación investigativa; pensamiento científico; comprensión reflexiva
description An unresolved problem in the formation of investigative competence is how to develop scientific thinking in the future researcher, since procedures, strategies and methods are required to guide the process of knowledge generation. Thus, the purpose of this theoretical article is to conceive a way to develop scientific thinking through John Dewey's method of reflective understanding of knowledge. The interpretative-propositive theoretical study is complemented with a survey applied to university students, who manifest the effectiveness of the Dewey method in the formation of scientific thought. In the results and discussion, the five phases of Dewey's reflective thinking are explained: Problem recognition, establishment of provisional hypotheses, investigation of the current situation of the problem, hypothesis revision and hypothesis testing. Likewise, the understanding stage, the prediction stage and the analysis stage are analyzed to develop ideas. It is concluded that if students are systematically educated in the phases and stages of Dewey's reflective understanding of knowledge, they will be able to effectively develop scientific thinking.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817
10.35383/educare.v10i2.817
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817
identifier_str_mv 10.35383/educare.v10i2.817
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1637
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/817/1636
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Educare et Comunicare; 15-26
2312-9018
10.35383/educare.v10i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810293519635447808
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).