Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana
Descripción del Articulo
Introduction: This research addresses the evaluation of teacher performance through the student-centered paradigm. Objective: To determine the teaching strategies and pedagogical skills with a constructivist approach used, from the teacher and student perspective, in the h...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3775 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Aprendizaje activo evaluación educacional formación del profesorado Association learning educational measurement teacher training |
| id |
REVURP_b7a470515249d9dbbbf8e840eb42635f |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3775 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana: Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university. |
| title |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana |
| spellingShingle |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana Campos Gutierrez, Janet Pilar Aprendizaje activo evaluación educacional formación del profesorado Association learning educational measurement teacher training |
| title_short |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana |
| title_full |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana |
| title_fullStr |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana |
| title_full_unstemmed |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana |
| title_sort |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Campos Gutierrez, Janet Pilar Placencia-Medina, Maritza Silva-Valencia, Javier Muñoz-Zambrano, María Elena |
| author |
Campos Gutierrez, Janet Pilar |
| author_facet |
Campos Gutierrez, Janet Pilar Placencia-Medina, Maritza Silva-Valencia, Javier Muñoz-Zambrano, María Elena |
| author_role |
author |
| author2 |
Placencia-Medina, Maritza Silva-Valencia, Javier Muñoz-Zambrano, María Elena |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Aprendizaje activo evaluación educacional formación del profesorado Association learning educational measurement teacher training |
| topic |
Aprendizaje activo evaluación educacional formación del profesorado Association learning educational measurement teacher training |
| description |
Introduction: This research addresses the evaluation of teacher performance through the student-centered paradigm. Objective: To determine the teaching strategies and pedagogical skills with a constructivist approach used, from the teacher and student perspective, in the health master's programs of a Peruvian public university. Methodology: Quantitative, descriptive and cross-cutting study. Based on the Evaluation Questionnaire of the Teaching and Evaluative Methodology of University Professors (CEMEDEPU), an instrument was developed, which was validated by expert judgment with an Alpha cronbach reliability of 0.961, which was applied to teachers and students. The sample obtained was from 42 teachers and 130 students from eight master's degrees. The descriptive analysis was performed by categorizing the results in each group and the inferential analysis using the T-student test. Results: Predominated teachers over the age of 56 (55%), with the degree of master (61.9%); students under the age of 40 (79.2), who referred to the research subject when answering the questionnaire. (52.2%). Constructivist teaching strategies, according to the teacher, were regularly used (42.9%) and of low student use (52.6%) while constructivist pedagogical skills were acceptable (66.7%) according to the teacher in contrast to students who were not acceptable (42.3%). Conclusion: Significant difference was found in teaching strategies and pedagogical skills of constructivist approach between teachers and students. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775 10.25176/RFMH.v21i3.3775 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775 |
| identifier_str_mv |
10.25176/RFMH.v21i3.3775 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4841 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4843 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4864 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4919 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/html application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 21 No. 3 (2021): Revista de la Facultad de Medicina Humana Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 21 Núm. 3 (2021): Revista de la Facultad de Medicina Humana 2308-0531 1814-5469 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625147938832384 |
| spelling |
Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.: Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruanaPerspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana: Teacher-student perspective on teaching strategies and constructivist pedagogical skills in master's programs of a Peruvian public university.Campos Gutierrez, Janet PilarPlacencia-Medina, MaritzaSilva-Valencia, JavierMuñoz-Zambrano, María ElenaAprendizaje activoevaluación educacionalformación del profesoradoAssociation learningeducational measurementteacher trainingIntroduction: This research addresses the evaluation of teacher performance through the student-centered paradigm. Objective: To determine the teaching strategies and pedagogical skills with a constructivist approach used, from the teacher and student perspective, in the health master's programs of a Peruvian public university. Methodology: Quantitative, descriptive and cross-cutting study. Based on the Evaluation Questionnaire of the Teaching and Evaluative Methodology of University Professors (CEMEDEPU), an instrument was developed, which was validated by expert judgment with an Alpha cronbach reliability of 0.961, which was applied to teachers and students. The sample obtained was from 42 teachers and 130 students from eight master's degrees. The descriptive analysis was performed by categorizing the results in each group and the inferential analysis using the T-student test. Results: Predominated teachers over the age of 56 (55%), with the degree of master (61.9%); students under the age of 40 (79.2), who referred to the research subject when answering the questionnaire. (52.2%). Constructivist teaching strategies, according to the teacher, were regularly used (42.9%) and of low student use (52.6%) while constructivist pedagogical skills were acceptable (66.7%) according to the teacher in contrast to students who were not acceptable (42.3%). Conclusion: Significant difference was found in teaching strategies and pedagogical skills of constructivist approach between teachers and students.Introducción: La presente investigación aborda la evaluación del desempeño docente a nivel metodológico mediante el paradigma centrado en el estudiante. Objetivo: Determinar las estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas con una concepción constructivista desde la perspectiva docente-estudiante en programas de maestrías en salud en el año 2017. Metodología: Estudio cuantitativo, descriptivo y transversal. A partir del Cuestionario de Evaluación de la Metodología Docente y Evaluativa de los Profesores Universitarios (CEMEDEPU), se elaboró un instrumento, el cual fue validado por juicio de expertos con una confiabilidad de alfa de Cronbach de 0.961, que se aplicó a docentes y estudiantes. La muestra obtenida fue de 42 docentes y 130 estudiantes de ocho maestrías. El análisis descriptivo se realizó categorizando los resultados en cada grupo y el análisis inferencial utilizando la prueba T-student. Resultados: Predominó docentes mayores de 56 años (55%), con el grado de magíster (61.9%); estudiantes menores de 40 años (79.2%), que se refirieron a la asignatura de investigación al responder el cuestionario. (52.2%). Las estrategias de enseñanza constructivistas, según el docente fue de uso regular (42.9%) y de uso escasa según el estudiante (52.6%) mientras que las habilidades pedagógicas constructivistas fueron aceptables (66.7%) de acuerdo al docente en contraste con los estudiantes que fueron no aceptables (42.3%). Conclusión: Se encontró diferencia significativa en las estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas de enfoque constructivista entre docentes y estudiantes.Universidad Ricardo Palma2021-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmltext/htmlapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/377510.25176/RFMH.v21i3.3775Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 21 No. 3 (2021): Revista de la Facultad de Medicina HumanaRevista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 21 Núm. 3 (2021): Revista de la Facultad de Medicina Humana2308-05311814-5469reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspaenghttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4841http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4843http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4864http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/3775/4919Derechos de autor 2021 Revista de la Facultad de Medicina Humanahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/37752021-07-20T17:56:40Z |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).