trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827)
Descripción del Articulo
This paper focuses on the educational work of the Liberator Simón Bolívar, which necessarily goes along with the study of his mentor Simón Rodríguez, who was his guide during his formation. Rodríguez was an innovative and rebellious teacher of the colonial decline and in the advent of independence,...
| Autores: | , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3631 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Bolívar, Rodríguez, Lancasterian model, popular education, education for work Bolívar, Rodríguez, modelo lancasteriano, educación popular, educación para el trabajo |
| id |
REVURP_a3ff554c1189afb46accc4b93df65558 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3631 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827)Bicentenario de la independencia: Teorías, paradigmas y obra educativa en el gobierno de Simón Bolívar (1822-1827)Alfaro Lagos, AndrésChong Long Pomacaja, BertaFelipe Paucar, CarlosOlarte Espinoza, TeodosioKapsoli Escudero, WilfredoBolívar, Rodríguez, Lancasterian model, popular education, education for workBolívar, Rodríguez, modelo lancasteriano, educación popular, educación para el trabajoThis paper focuses on the educational work of the Liberator Simón Bolívar, which necessarily goes along with the study of his mentor Simón Rodríguez, who was his guide during his formation. Rodríguez was an innovative and rebellious teacher of the colonial decline and in the advent of independence, a master of the republic. In the organization of the republic he developed his popular education project to benefit the great national majorities marginalized during the three hundred years of colonial power. He reclaimed the right to women’s education, education for work, practice of values, professionalization of the teacher. He criticized the Lancasterian model. The Liberator developed a vast education policy, first under the influence of the Lancasterian model and after the arrival of his mentor Simón Rodríguez, with the popular education model. His most relevant representations are the creation of the University of Trujillo, el Colegio de Santa Rosa de Ocopa, el Colegio de Artes y Ciencias y de Educandas del Cusco, el de Ciencias y Artes de Puno, Gineceo de Lima, the creation of normal schools, among others.El presente trabajo enfoca la obra educativa del Libertad Simón Bolívar, que necesariamente va con el estudio de su maestro Simón Rodríguez que fue su guía en su formación. Rodríguez, maestro innovador y rebelde del ocaso colonial y en el advenimiento de la independencia, maestro de la república. En la organización de la republica desarrolla su proyecto educación popular que intenta beneficiar a las grandes mayorías nacionales, marginadas durante los trescientos años de dominio colonial. Reivindica el derecho a la educación de la mujer, la educación para el trabajo, la práctica de valores, la profesionalización del docente, critica al modelo lancasteriano. El Libertador, desarrolló una basta política de educación, primero bajo la influencia del modelo lancasteriano y después del arribo de su maestro Simón Rodríguez, con el modelo de la educación popular cuyas manifestaciones más saltantes son la creación de la Universidad de Trujillo, el Colegio de Santa Rosa de Ocopa, el Colegio de Artes y Ciencias y de Educandas del Cusco, el de Ciencias y Artes de Puno, Gineceo de Lima, creación de escuelas normales entre otros.Universidad Ricardo Palma2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/363110.31381/pluriversidad.v0i6.3631PLURIVERSIDAD; Núm. 6 (2020): PLURIVERSIDAD; 53 - 712617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v0i6reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631/4521http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631/4575Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDADinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/36312021-02-21T08:21:19Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) Bicentenario de la independencia: Teorías, paradigmas y obra educativa en el gobierno de Simón Bolívar (1822-1827) |
| title |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) |
| spellingShingle |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) Alfaro Lagos, Andrés Bolívar, Rodríguez, Lancasterian model, popular education, education for work Bolívar, Rodríguez, modelo lancasteriano, educación popular, educación para el trabajo |
| title_short |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) |
| title_full |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) |
| title_fullStr |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) |
| title_full_unstemmed |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) |
| title_sort |
trabajoBicentennial of the Independence: Theories, paradigms and educational work in the government of Simón Bolívar (1822-1827) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Alfaro Lagos, Andrés Chong Long Pomacaja, Berta Felipe Paucar, Carlos Olarte Espinoza, Teodosio Kapsoli Escudero, Wilfredo |
| author |
Alfaro Lagos, Andrés |
| author_facet |
Alfaro Lagos, Andrés Chong Long Pomacaja, Berta Felipe Paucar, Carlos Olarte Espinoza, Teodosio Kapsoli Escudero, Wilfredo |
| author_role |
author |
| author2 |
Chong Long Pomacaja, Berta Felipe Paucar, Carlos Olarte Espinoza, Teodosio Kapsoli Escudero, Wilfredo |
| author2_role |
author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Bolívar, Rodríguez, Lancasterian model, popular education, education for work Bolívar, Rodríguez, modelo lancasteriano, educación popular, educación para el trabajo |
| topic |
Bolívar, Rodríguez, Lancasterian model, popular education, education for work Bolívar, Rodríguez, modelo lancasteriano, educación popular, educación para el trabajo |
| description |
This paper focuses on the educational work of the Liberator Simón Bolívar, which necessarily goes along with the study of his mentor Simón Rodríguez, who was his guide during his formation. Rodríguez was an innovative and rebellious teacher of the colonial decline and in the advent of independence, a master of the republic. In the organization of the republic he developed his popular education project to benefit the great national majorities marginalized during the three hundred years of colonial power. He reclaimed the right to women’s education, education for work, practice of values, professionalization of the teacher. He criticized the Lancasterian model. The Liberator developed a vast education policy, first under the influence of the Lancasterian model and after the arrival of his mentor Simón Rodríguez, with the popular education model. His most relevant representations are the creation of the University of Trujillo, el Colegio de Santa Rosa de Ocopa, el Colegio de Artes y Ciencias y de Educandas del Cusco, el de Ciencias y Artes de Puno, Gineceo de Lima, the creation of normal schools, among others. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-06 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisión por pares externos External peer review |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631 10.31381/pluriversidad.v0i6.3631 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631 |
| identifier_str_mv |
10.31381/pluriversidad.v0i6.3631 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631/4521 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/3631/4575 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDAD info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDAD |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PLURIVERSIDAD; Núm. 6 (2020): PLURIVERSIDAD; 53 - 71 2617-6262 2617-6254 10.31381/pluriversidad.v0i6 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625152973045760 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).