Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses

Descripción del Articulo

This paper proposes a meta-research of the Social Communication theses of a public university. Its mainobjective is to analyze the epistemological foundations of the theoretical framework and its methodologicalapproach in social communication theses. It sets as its specific objectives: a) to identif...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Munguía Becerra, Paul
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3560
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comunicación, campo académico, epistemología, enfoque interdisciplinario, disertación; enseñanza científica superior
Communication, academic field, epistemology, interdisciplinary approach, dissertation, higher scientific education
id REVURP_23588759b72e0b9eb397cb8878b1319a
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3560
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university thesesDivergencias epistemológicas en el tratamiento del marco teórico en las tesis universitariasMunguía Becerra, PaulComunicación, campo académico, epistemología, enfoque interdisciplinario, disertación; enseñanza científica superiorCommunication, academic field, epistemology, interdisciplinary approach, dissertation, higher scientific educationThis paper proposes a meta-research of the Social Communication theses of a public university. Its mainobjective is to analyze the epistemological foundations of the theoretical framework and its methodologicalapproach in social communication theses. It sets as its specific objectives: a) to identify trends in themethodological characteristics of the theses and b) to examine the distinctive features of the formulationof the theoretical framework of the theses. The research is exploratory-descriptive, non-experimental, empirical, and quantitative, and it uses the technique of content analysis. The results show the frequencies ofeleven categories of analysis. The study reveals a significant epistemological divergence with researches thatdo not have theoretical framework. Similarly, when the content of the theses is reviewed, 50% of them carry out a thematic content, which is not supported by a paradigm or a communication approach. This, in spite of the fact that 70% of the theses include textbooks of theories in the bibliography.El artículo propone una metainvestigación de las tesis de Comunicación Social de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Tiene por objetivo principal analizar los fundamentos epistemológicos del marco teórico y su tratamiento metodológico en las tesis de comunicación social, traza como objetivos específicos: a) identificar tendencias en las características metodológicas de las tesis y b) examinar los rasgos distintivos de la formulación del marco teórico de las tesis. La investigación es carácter exploratorio-descriptivo, no experimental, empírico y cuantitativo, que aplica la técnica de análisis de contenido. Los resultados presentan las frecuencias de once categorías de análisis. El estudio halla una marcada divergencia epistemológica, con investigaciones que no tienen marco teórico. Del mismo modo, cuando se revisa el contenido de las tesis, el 50 %, realiza un desarrollo temático, que no se apoya en un paradigma o enfoque de la comunicación. Ello, a pesar de que el 70 % de tesis contienen libros de textos de teorías en la bibliografía.Universidad Ricardo Palma2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/356010.31381/yuyaykusun.v1i10.3560YUYAYKUSUN; Núm. 10 (2020): YUYAYKUSUN; 143-161YUYAYKUSUN; No. 10 (2020): YUYAYKUSUN; 143-1612519-57512073-615010.31381/yuyaykusun.v1i10reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560/4337http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560/4740Derechos de autor 2020 Yuyaykusuninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/35602024-09-02T18:17:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
Divergencias epistemológicas en el tratamiento del marco teórico en las tesis universitarias
title Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
spellingShingle Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
Munguía Becerra, Paul
Comunicación, campo académico, epistemología, enfoque interdisciplinario, disertación; enseñanza científica superior
Communication, academic field, epistemology, interdisciplinary approach, dissertation, higher scientific education
title_short Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
title_full Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
title_fullStr Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
title_full_unstemmed Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
title_sort Epistemological divergences in the approach of the theoretical framework in university theses
dc.creator.none.fl_str_mv Munguía Becerra, Paul
author Munguía Becerra, Paul
author_facet Munguía Becerra, Paul
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Comunicación, campo académico, epistemología, enfoque interdisciplinario, disertación; enseñanza científica superior
Communication, academic field, epistemology, interdisciplinary approach, dissertation, higher scientific education
topic Comunicación, campo académico, epistemología, enfoque interdisciplinario, disertación; enseñanza científica superior
Communication, academic field, epistemology, interdisciplinary approach, dissertation, higher scientific education
description This paper proposes a meta-research of the Social Communication theses of a public university. Its mainobjective is to analyze the epistemological foundations of the theoretical framework and its methodologicalapproach in social communication theses. It sets as its specific objectives: a) to identify trends in themethodological characteristics of the theses and b) to examine the distinctive features of the formulationof the theoretical framework of the theses. The research is exploratory-descriptive, non-experimental, empirical, and quantitative, and it uses the technique of content analysis. The results show the frequencies ofeleven categories of analysis. The study reveals a significant epistemological divergence with researches thatdo not have theoretical framework. Similarly, when the content of the theses is reviewed, 50% of them carry out a thematic content, which is not supported by a paradigm or a communication approach. This, in spite of the fact that 70% of the theses include textbooks of theories in the bibliography.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560
10.31381/yuyaykusun.v1i10.3560
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560
identifier_str_mv 10.31381/yuyaykusun.v1i10.3560
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560/4337
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/3560/4740
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Yuyaykusun
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Yuyaykusun
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv YUYAYKUSUN; Núm. 10 (2020): YUYAYKUSUN; 143-161
YUYAYKUSUN; No. 10 (2020): YUYAYKUSUN; 143-161
2519-5751
2073-6150
10.31381/yuyaykusun.v1i10
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1809918849155334144
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).