Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021

Descripción del Articulo

The article covers two centuries of the history of public education in Peru, focusing on the relationship between the intellectual and political debates on education and pedagogical orientations, social dynamics, government initiatives, and the characteristics of the implementation of educational po...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Oliart, Patricia, Giesecke, Mercedes, Guadalupe, César, Espinoza, G. Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/2358
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Public policies
Critical pedagogy
Public education
Políticas públicas
pedagogía crítica
educación pública
id REVUP_536ef515721e6a49f97513b2405fa273
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/2358
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021Políticas educativas, orientaciones pedagógicas y la promesa democratizadora de la educación pública: Perú, 1821-2021Oliart, PatriciaGiesecke, MercedesGuadalupe, CésarEspinoza, G. AntonioPublic policiesCritical pedagogyPublic educationPolíticas públicaspedagogía críticaeducación públicaThe article covers two centuries of the history of public education in Peru, focusing on the relationship between the intellectual and political debates on education and pedagogical orientations, social dynamics, government initiatives, and the characteristics of the implementation of educational policies. We examine the political and cultural tensions in defining the orientations of education between 1821 and 1905, and their continuity from 1905 to the beginning of the 1950s, the  relationship with external pedagogical trends, as well as the influence of indigenism on educational policies. Next, we study the confluence between the developmentalist discourse, the expansion of the State and the demands of new political forces, driving the massification of education until the end of the twentieth century. We conclude with the educational policies in this century, that fail to solve factors of exclusion, or the impoverishing effects of corruption.Este recorrido por dos siglos de historia de la educación pública en el Perú se centra en la relación entre el debate intelectual y político sobre la educación y las orientaciones pedagógicas, las dinámicas sociales, las iniciativas gubernamentales y las características de la implementación de políticas educativas.  Se examinan las tensiones políticas y culturales en definir las orientaciones de la educación entre1821 y 1905, se estudia la continuidad que se observa desde 1905 hasta entrada la década de 1950 en las orientaciones para la educación, su relación con corrientes pedagógicas externas, así como la influencia del indigenismo en las políticas educativas. Sigue la confluencia entre el discurso desarrollista, la expansión del Estado y las demandas de nuevas fuerzas políticas, que impulsan la masificación de la educación hasta finales del siglo XX y concluimos en el siglo XXI, cuando las políticas educativas avanzan en cobertura, pero sin resolver factores de exclusión, o los efectos empobrecedores de la corrupción.Universidad del Pacífico2025-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 52 No. 98 (2025): Apuntes 98Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 52 Núm. 98 (2025): Apuntes 982223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1753https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1841Derechos de autor 2025 Patricia Oliart Sotomayorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/23582025-06-24T20:33:42Z
dc.title.none.fl_str_mv Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
Políticas educativas, orientaciones pedagógicas y la promesa democratizadora de la educación pública: Perú, 1821-2021
title Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
spellingShingle Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
Oliart, Patricia
Public policies
Critical pedagogy
Public education
Políticas públicas
pedagogía crítica
educación pública
title_short Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
title_full Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
title_fullStr Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
title_full_unstemmed Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
title_sort Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
dc.creator.none.fl_str_mv Oliart, Patricia
Giesecke, Mercedes
Guadalupe, César
Espinoza, G. Antonio
author Oliart, Patricia
author_facet Oliart, Patricia
Giesecke, Mercedes
Guadalupe, César
Espinoza, G. Antonio
author_role author
author2 Giesecke, Mercedes
Guadalupe, César
Espinoza, G. Antonio
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Public policies
Critical pedagogy
Public education
Políticas públicas
pedagogía crítica
educación pública
topic Public policies
Critical pedagogy
Public education
Políticas públicas
pedagogía crítica
educación pública
description The article covers two centuries of the history of public education in Peru, focusing on the relationship between the intellectual and political debates on education and pedagogical orientations, social dynamics, government initiatives, and the characteristics of the implementation of educational policies. We examine the political and cultural tensions in defining the orientations of education between 1821 and 1905, and their continuity from 1905 to the beginning of the 1950s, the  relationship with external pedagogical trends, as well as the influence of indigenism on educational policies. Next, we study the confluence between the developmentalist discourse, the expansion of the State and the demands of new political forces, driving the massification of education until the end of the twentieth century. We conclude with the educational policies in this century, that fail to solve factors of exclusion, or the impoverishing effects of corruption.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-01-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1753
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1841
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Patricia Oliart Sotomayor
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Patricia Oliart Sotomayor
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 52 No. 98 (2025): Apuntes 98
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 52 Núm. 98 (2025): Apuntes 98
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836562408295890944
score 13.430107
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).