Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021
Descripción del Articulo
The article covers two centuries of the history of public education in Peru, focusing on the relationship between the intellectual and political debates on education and pedagogical orientations, social dynamics, government initiatives, and the characteristics of the implementation of educational po...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad del Pacífico |
Repositorio: | Revistas - Universidad del Pacífico |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/2358 |
Enlace del recurso: | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Public policies Critical pedagogy Public education Políticas públicas pedagogía crítica educación pública |
id |
REVUP_536ef515721e6a49f97513b2405fa273 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/2358 |
network_acronym_str |
REVUP |
network_name_str |
Revistas - Universidad del Pacífico |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021Políticas educativas, orientaciones pedagógicas y la promesa democratizadora de la educación pública: Perú, 1821-2021Oliart, PatriciaGiesecke, MercedesGuadalupe, CésarEspinoza, G. AntonioPublic policiesCritical pedagogyPublic educationPolíticas públicaspedagogía críticaeducación públicaThe article covers two centuries of the history of public education in Peru, focusing on the relationship between the intellectual and political debates on education and pedagogical orientations, social dynamics, government initiatives, and the characteristics of the implementation of educational policies. We examine the political and cultural tensions in defining the orientations of education between 1821 and 1905, and their continuity from 1905 to the beginning of the 1950s, the relationship with external pedagogical trends, as well as the influence of indigenism on educational policies. Next, we study the confluence between the developmentalist discourse, the expansion of the State and the demands of new political forces, driving the massification of education until the end of the twentieth century. We conclude with the educational policies in this century, that fail to solve factors of exclusion, or the impoverishing effects of corruption.Este recorrido por dos siglos de historia de la educación pública en el Perú se centra en la relación entre el debate intelectual y político sobre la educación y las orientaciones pedagógicas, las dinámicas sociales, las iniciativas gubernamentales y las características de la implementación de políticas educativas. Se examinan las tensiones políticas y culturales en definir las orientaciones de la educación entre1821 y 1905, se estudia la continuidad que se observa desde 1905 hasta entrada la década de 1950 en las orientaciones para la educación, su relación con corrientes pedagógicas externas, así como la influencia del indigenismo en las políticas educativas. Sigue la confluencia entre el discurso desarrollista, la expansión del Estado y las demandas de nuevas fuerzas políticas, que impulsan la masificación de la educación hasta finales del siglo XX y concluimos en el siglo XXI, cuando las políticas educativas avanzan en cobertura, pero sin resolver factores de exclusión, o los efectos empobrecedores de la corrupción.Universidad del Pacífico2025-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 52 No. 98 (2025): Apuntes 98Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 52 Núm. 98 (2025): Apuntes 982223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1753https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1841Derechos de autor 2025 Patricia Oliart Sotomayorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/23582025-06-24T20:33:42Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 Políticas educativas, orientaciones pedagógicas y la promesa democratizadora de la educación pública: Perú, 1821-2021 |
title |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 |
spellingShingle |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 Oliart, Patricia Public policies Critical pedagogy Public education Políticas públicas pedagogía crítica educación pública |
title_short |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 |
title_full |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 |
title_fullStr |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 |
title_full_unstemmed |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 |
title_sort |
Educational Policies, Pedagogical Orientations, and the Democratizing Promise of Public Education: Peru, 1821–2021 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Oliart, Patricia Giesecke, Mercedes Guadalupe, César Espinoza, G. Antonio |
author |
Oliart, Patricia |
author_facet |
Oliart, Patricia Giesecke, Mercedes Guadalupe, César Espinoza, G. Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Giesecke, Mercedes Guadalupe, César Espinoza, G. Antonio |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Public policies Critical pedagogy Public education Políticas públicas pedagogía crítica educación pública |
topic |
Public policies Critical pedagogy Public education Políticas públicas pedagogía crítica educación pública |
description |
The article covers two centuries of the history of public education in Peru, focusing on the relationship between the intellectual and political debates on education and pedagogical orientations, social dynamics, government initiatives, and the characteristics of the implementation of educational policies. We examine the political and cultural tensions in defining the orientations of education between 1821 and 1905, and their continuity from 1905 to the beginning of the 1950s, the relationship with external pedagogical trends, as well as the influence of indigenism on educational policies. Next, we study the confluence between the developmentalist discourse, the expansion of the State and the demands of new political forces, driving the massification of education until the end of the twentieth century. We conclude with the educational policies in this century, that fail to solve factors of exclusion, or the impoverishing effects of corruption. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-01-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358 |
url |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1753 https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/2358/1841 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Patricia Oliart Sotomayor http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Patricia Oliart Sotomayor http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 52 No. 98 (2025): Apuntes 98 Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 52 Núm. 98 (2025): Apuntes 98 2223-1757 0252-1865 reponame:Revistas - Universidad del Pacífico instname:Universidad del Pacífico instacron:UP |
instname_str |
Universidad del Pacífico |
instacron_str |
UP |
institution |
UP |
reponame_str |
Revistas - Universidad del Pacífico |
collection |
Revistas - Universidad del Pacífico |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1836562408295890944 |
score |
13.430107 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).