Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena

Descripción del Articulo

The objective was to determine the factors that influence retention in the first year of secondary technical-professional education of students entering the Universidad de La Serena (2010 to 2015). The correlational study determines the retention of the socioeconomic and academic factor; it specifie...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Avilés Pizarro, Ana María, Catacora Lira, Luis Celerino
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Privada de Tacna
Repositorio:Revistas - Universidad Privada de Tacna
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.upt.edu.pe:article/687
Enlace del recurso:https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Retention
technical high schools education
university records rate
mathematics university admission test
odds ratio
id REVUPT_6700de1112dd21f7f4097741ce4576d0
oai_identifier_str oai:revistas.upt.edu.pe:article/687
network_acronym_str REVUPT
network_name_str Revistas - Universidad Privada de Tacna
repository_id_str
spelling Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La SerenaFactores de la retención en el primer año de los estudiantes de educación media técnico profesional de la Universidad de La SerenaAvilés Pizarro, Ana MaríaCatacora Lira, Luis CelerinoRetentiontechnical high schools educationuniversity records ratemathematics university admission testodds ratioThe objective was to determine the factors that influence retention in the first year of secondary technical-professional education of students entering the Universidad de La Serena (2010 to 2015). The correlational study determines the retention of the socioeconomic and academic factor; it specifies the association between the variables. The study population was 1119 students, retention is 79.3%. Most of the students come from the Coquimbo region, the average age is 20 years, there are more men than women, and the predominant family income is from $74,970 to $193,104 (Chilean pesos). For the statistical analysis software SPSS version 22 is used, Chi-Square Test is applied to determining the relation between variables and Binary Logistics Regression searching the predictive model of retention and specify how the socioeconomic and academic factor influences it. The factors have different importance within the model, its importance depends on the value of the odds ratio (OR). Predict Retention is the University Records Rate (OR= 21,683) and Mathematics University Admission Test (OR = 8.489). The research determinate that lower Mathematics University Admission Test scored, higher Retention Probability.Se tuvo como objetivo determinar los factores que influyen en la retención en el primer año de educación media técnico profesional del estudiante que ingresa a la Universidad de La Serena (2010 al 2015). El estudio correlacional determina la retención del factor socioeconómico y académico; precisa la asociación entre las variables y busca un modelo predictivo de la retención. La población de estudio fueron 1119 estudiantes, la retención fue 79,3 %. La mayoría de los estudiantes provienen de la región de Coquimbo, la edad promedio de 20 años, hay mayor cantidad de hombres que mujeres, los ingresos económicos familiares predominantes son desde $74,970 hasta $193,104 (pesos chilenos). Para el análisis estadístico, se aplicó el test Chi cuadrado para determinar la asociación entre variables y la regresión logística binaria para buscar el modelo predictor de la retención y especificar cómo influye el factor socioeconómico y académico en ella. El modelo tiene 83,9 % de probabilidad de acierto, identificó sólo 2 factores que favorecen y predicen la retención. Los factores que tienen distinta importancia en el modelo depende del valor del odds ratio (OR). Predicen la retención la tasa de aprobación (OR= 21,683) y la prueba de Matemática (OR= 8,489). Se determinó que a menor puntaje en la prueba de Matemática es mayor la probabilidad de retención, a mayor tasa de aprobación es mayor probabilidad de retención.Universidad Privada de Tacna2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/68710.47796/ves.v11i2.687REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 No. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 336REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 3362617-06392307-513910.47796/ves.v11i2reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacnainstname:Universidad Privada de Tacnainstacron:UPTspahttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/683https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/729Derechos de autor 2022 Ana María Avilés Pizarro, Luis Celerino Catacora Lirainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upt.edu.pe:article/6872025-02-16T00:05:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
Factores de la retención en el primer año de los estudiantes de educación media técnico profesional de la Universidad de La Serena
title Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
spellingShingle Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
Avilés Pizarro, Ana María
Retention
technical high schools education
university records rate
mathematics university admission test
odds ratio
title_short Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
title_full Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
title_fullStr Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
title_full_unstemmed Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
title_sort Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
dc.creator.none.fl_str_mv Avilés Pizarro, Ana María
Catacora Lira, Luis Celerino
author Avilés Pizarro, Ana María
author_facet Avilés Pizarro, Ana María
Catacora Lira, Luis Celerino
author_role author
author2 Catacora Lira, Luis Celerino
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Retention
technical high schools education
university records rate
mathematics university admission test
odds ratio
topic Retention
technical high schools education
university records rate
mathematics university admission test
odds ratio
description The objective was to determine the factors that influence retention in the first year of secondary technical-professional education of students entering the Universidad de La Serena (2010 to 2015). The correlational study determines the retention of the socioeconomic and academic factor; it specifies the association between the variables. The study population was 1119 students, retention is 79.3%. Most of the students come from the Coquimbo region, the average age is 20 years, there are more men than women, and the predominant family income is from $74,970 to $193,104 (Chilean pesos). For the statistical analysis software SPSS version 22 is used, Chi-Square Test is applied to determining the relation between variables and Binary Logistics Regression searching the predictive model of retention and specify how the socioeconomic and academic factor influences it. The factors have different importance within the model, its importance depends on the value of the odds ratio (OR). Predict Retention is the University Records Rate (OR= 21,683) and Mathematics University Admission Test (OR = 8.489). The research determinate that lower Mathematics University Admission Test scored, higher Retention Probability.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687
10.47796/ves.v11i2.687
url https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687
identifier_str_mv 10.47796/ves.v11i2.687
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/683
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/729
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Ana María Avilés Pizarro, Luis Celerino Catacora Lira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Ana María Avilés Pizarro, Luis Celerino Catacora Lira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Privada de Tacna
publisher.none.fl_str_mv Universidad Privada de Tacna
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 No. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 336
REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 336
2617-0639
2307-5139
10.47796/ves.v11i2
reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacna
instname:Universidad Privada de Tacna
instacron:UPT
instname_str Universidad Privada de Tacna
instacron_str UPT
institution UPT
reponame_str Revistas - Universidad Privada de Tacna
collection Revistas - Universidad Privada de Tacna
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1851231151262269440
score 13.028416
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).