Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena
Descripción del Articulo
The objective was to determine the factors that influence retention in the first year of secondary technical-professional education of students entering the Universidad de La Serena (2010 to 2015). The correlational study determines the retention of the socioeconomic and academic factor; it specifie...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Privada de Tacna |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Privada de Tacna |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.upt.edu.pe:article/687 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Retention technical high schools education university records rate mathematics university admission test odds ratio |
| id |
REVUPT_6700de1112dd21f7f4097741ce4576d0 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.upt.edu.pe:article/687 |
| network_acronym_str |
REVUPT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Privada de Tacna |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La SerenaFactores de la retención en el primer año de los estudiantes de educación media técnico profesional de la Universidad de La SerenaAvilés Pizarro, Ana MaríaCatacora Lira, Luis CelerinoRetentiontechnical high schools educationuniversity records ratemathematics university admission testodds ratioThe objective was to determine the factors that influence retention in the first year of secondary technical-professional education of students entering the Universidad de La Serena (2010 to 2015). The correlational study determines the retention of the socioeconomic and academic factor; it specifies the association between the variables. The study population was 1119 students, retention is 79.3%. Most of the students come from the Coquimbo region, the average age is 20 years, there are more men than women, and the predominant family income is from $74,970 to $193,104 (Chilean pesos). For the statistical analysis software SPSS version 22 is used, Chi-Square Test is applied to determining the relation between variables and Binary Logistics Regression searching the predictive model of retention and specify how the socioeconomic and academic factor influences it. The factors have different importance within the model, its importance depends on the value of the odds ratio (OR). Predict Retention is the University Records Rate (OR= 21,683) and Mathematics University Admission Test (OR = 8.489). The research determinate that lower Mathematics University Admission Test scored, higher Retention Probability.Se tuvo como objetivo determinar los factores que influyen en la retención en el primer año de educación media técnico profesional del estudiante que ingresa a la Universidad de La Serena (2010 al 2015). El estudio correlacional determina la retención del factor socioeconómico y académico; precisa la asociación entre las variables y busca un modelo predictivo de la retención. La población de estudio fueron 1119 estudiantes, la retención fue 79,3 %. La mayoría de los estudiantes provienen de la región de Coquimbo, la edad promedio de 20 años, hay mayor cantidad de hombres que mujeres, los ingresos económicos familiares predominantes son desde $74,970 hasta $193,104 (pesos chilenos). Para el análisis estadístico, se aplicó el test Chi cuadrado para determinar la asociación entre variables y la regresión logística binaria para buscar el modelo predictor de la retención y especificar cómo influye el factor socioeconómico y académico en ella. El modelo tiene 83,9 % de probabilidad de acierto, identificó sólo 2 factores que favorecen y predicen la retención. Los factores que tienen distinta importancia en el modelo depende del valor del odds ratio (OR). Predicen la retención la tasa de aprobación (OR= 21,683) y la prueba de Matemática (OR= 8,489). Se determinó que a menor puntaje en la prueba de Matemática es mayor la probabilidad de retención, a mayor tasa de aprobación es mayor probabilidad de retención.Universidad Privada de Tacna2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/68710.47796/ves.v11i2.687REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 No. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 336REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 3362617-06392307-513910.47796/ves.v11i2reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacnainstname:Universidad Privada de Tacnainstacron:UPTspahttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/683https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/729Derechos de autor 2022 Ana María Avilés Pizarro, Luis Celerino Catacora Lirainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upt.edu.pe:article/6872025-02-16T00:05:55Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena Factores de la retención en el primer año de los estudiantes de educación media técnico profesional de la Universidad de La Serena |
| title |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena |
| spellingShingle |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena Avilés Pizarro, Ana María Retention technical high schools education university records rate mathematics university admission test odds ratio |
| title_short |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena |
| title_full |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena |
| title_fullStr |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena |
| title_full_unstemmed |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena |
| title_sort |
Factors of retention in the first year of high school students at the Universidad de La Serena |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Avilés Pizarro, Ana María Catacora Lira, Luis Celerino |
| author |
Avilés Pizarro, Ana María |
| author_facet |
Avilés Pizarro, Ana María Catacora Lira, Luis Celerino |
| author_role |
author |
| author2 |
Catacora Lira, Luis Celerino |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Retention technical high schools education university records rate mathematics university admission test odds ratio |
| topic |
Retention technical high schools education university records rate mathematics university admission test odds ratio |
| description |
The objective was to determine the factors that influence retention in the first year of secondary technical-professional education of students entering the Universidad de La Serena (2010 to 2015). The correlational study determines the retention of the socioeconomic and academic factor; it specifies the association between the variables. The study population was 1119 students, retention is 79.3%. Most of the students come from the Coquimbo region, the average age is 20 years, there are more men than women, and the predominant family income is from $74,970 to $193,104 (Chilean pesos). For the statistical analysis software SPSS version 22 is used, Chi-Square Test is applied to determining the relation between variables and Binary Logistics Regression searching the predictive model of retention and specify how the socioeconomic and academic factor influences it. The factors have different importance within the model, its importance depends on the value of the odds ratio (OR). Predict Retention is the University Records Rate (OR= 21,683) and Mathematics University Admission Test (OR = 8.489). The research determinate that lower Mathematics University Admission Test scored, higher Retention Probability. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687 10.47796/ves.v11i2.687 |
| url |
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687 |
| identifier_str_mv |
10.47796/ves.v11i2.687 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/683 https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/vestsc/article/view/687/729 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Ana María Avilés Pizarro, Luis Celerino Catacora Lira info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Ana María Avilés Pizarro, Luis Celerino Catacora Lira |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Privada de Tacna |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Privada de Tacna |
| dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 No. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 336 REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Veritas et Scientia; 321 - 336 2617-0639 2307-5139 10.47796/ves.v11i2 reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacna instname:Universidad Privada de Tacna instacron:UPT |
| instname_str |
Universidad Privada de Tacna |
| instacron_str |
UPT |
| institution |
UPT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Privada de Tacna |
| collection |
Revistas - Universidad Privada de Tacna |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1851231151262269440 |
| score |
13.028416 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).