SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA

Descripción del Articulo

The study focused on solving problems ofregularity, changing a competence that is relatedto results of learning mathematics in second gradesecondary school students in San Juan de LuriganchoLima. 28 second grade children were evaluatedthrough a pedagogical test. To find the correlation,the Pearson&#...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Villalobos Apolaya, Hugo, Hurtado Tiza, David Raúl, Manrique Catalán, Javier Alejandro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:doi.crossref.org:article/178
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/178
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Problem solving
regularity
change
learning mathematics
Resolución de problemas
regularidad
cambio
aprendizaje matemáticas
id REVUPP_5cdf5ee2e5332de5a278b281c157e5e6
oai_identifier_str oai:doi.crossref.org:article/178
network_acronym_str REVUPP
network_name_str Cultura Viva Amazónica
repository_id_str .
spelling SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMALA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS DE REGULARIDAD, EQUIVALENCIA, CAMBIO Y APRENDIZAJE DE LA MATEMÁTICA EN ESTUDIANTES DE SEGUNDO GRADO DE SECUNDARIA LIMAVillalobos Apolaya, Hugo Hurtado Tiza, David Raúl Manrique Catalán, Javier Alejandro Problem solvingregularitychangelearning mathematicsResolución de problemasregularidadcambioaprendizaje matemáticasThe study focused on solving problems ofregularity, changing a competence that is relatedto results of learning mathematics in second gradesecondary school students in San Juan de LuriganchoLima. 28 second grade children were evaluatedthrough a pedagogical test. To find the correlation,the Pearson's r coefficient was used, the designwas descriptive correlational, using the scientificmethod, also the inductive and inductive method, ina basic theoretical study. It was found that in solvingproblems, 39% were in expected achievement, 32%in process level. In learning, 43% in process and 36%in beginning. It was concluded that the relationshipbetween solving problems of regularity, change andlearning of mathematics is 0.889 of Pearson's r, ata level of 0.05 of significance. If there is success insolving regularity and change problems, there willalso be success in learningEl estudio se centró en la resolución deproblemas de regularidad, cambio una competenciaque se relaciona con resultados del aprendizajede la matemática en educandos de secundaria delsegundo grado en San Juan de Lurigancho Lima.Fueron evaluados 28 niños de segundo gradomediante una prueba de pedagógica. Para encontrarla correlación se usó el coeficiente de r de Pearson,el diseño fue descriptivo correlacional, utilizando elmétodo científico, también el método inductivo einductivo, en un estudio básico teórico. Se halló queen la resolución de problemas, el 39% estuvieronen logro previsto, el 32% en nivel de proceso. En elaprendizaje, 43% en proceso y 36% en inicio. Se llegóa la conclusión que la relación entre la resolución deproblemas de regularidad, cambio y el aprendizajede la matemática es de 0,889 de r de Pearson, aun nivel de 0,05 de significancia. Si hay éxito en laresolución de problemas de regularidad y cambio,también lo habrá en los aprendizajes.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17810.37292/riccva.v5i1.178REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 8REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 82664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/178/16310.37292/riccva.v5i1.178.g163Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1782022-07-16T18:07:48Z
dc.title.none.fl_str_mv SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS DE REGULARIDAD, EQUIVALENCIA, CAMBIO Y APRENDIZAJE DE LA MATEMÁTICA EN ESTUDIANTES DE SEGUNDO GRADO DE SECUNDARIA LIMA
title SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
spellingShingle SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
Villalobos Apolaya, Hugo
Problem solving
regularity
change
learning mathematics
Resolución de problemas
regularidad
cambio
aprendizaje matemáticas
title_short SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
title_full SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
title_fullStr SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
title_full_unstemmed SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
title_sort SOLVING PROBLEMS OF REGULARITY, EQUIVALENCE, CHANGE AND LEARNING OF MATHEMATICS IN SECOND GRADE STUDENTS OF SECONDARY LIMA
dc.creator.none.fl_str_mv Villalobos Apolaya, Hugo
Hurtado Tiza, David Raúl
Manrique Catalán, Javier Alejandro
author Villalobos Apolaya, Hugo
author_facet Villalobos Apolaya, Hugo
Hurtado Tiza, David Raúl
Manrique Catalán, Javier Alejandro
author_role author
author2 Hurtado Tiza, David Raúl
Manrique Catalán, Javier Alejandro
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Problem solving
regularity
change
learning mathematics
Resolución de problemas
regularidad
cambio
aprendizaje matemáticas
topic Problem solving
regularity
change
learning mathematics
Resolución de problemas
regularidad
cambio
aprendizaje matemáticas
description The study focused on solving problems ofregularity, changing a competence that is relatedto results of learning mathematics in second gradesecondary school students in San Juan de LuriganchoLima. 28 second grade children were evaluatedthrough a pedagogical test. To find the correlation,the Pearson's r coefficient was used, the designwas descriptive correlational, using the scientificmethod, also the inductive and inductive method, ina basic theoretical study. It was found that in solvingproblems, 39% were in expected achievement, 32%in process level. In learning, 43% in process and 36%in beginning. It was concluded that the relationshipbetween solving problems of regularity, change andlearning of mathematics is 0.889 of Pearson's r, ata level of 0.05 of significance. If there is success insolving regularity and change problems, there willalso be success in learning
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/178
10.37292/riccva.v5i1.178
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/178
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v5i1.178
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/178/163
10.37292/riccva.v5i1.178.g163
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 8
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 8
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v5i1
reponame:Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
reponame_str Cultura Viva Amazónica
collection Cultura Viva Amazónica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1852225464148426752
score 13.121058
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).