EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
Descripción del Articulo
The research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32studen...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Privada de Pucallpa |
Repositorio: | Cultura Viva Amazónica |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:doi.crossref.org:article/173 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | evaluación por competencias aprendizaje comunicación competency assessment learning communication |
id |
REVUPP_24a5e971e6e558f69b0511c0f0b7f3ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:doi.crossref.org:article/173 |
network_acronym_str |
REVUPP |
network_name_str |
Cultura Viva Amazónica |
repository_id_str |
. |
spelling |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTEEVALUACIÓN POR COMPETENCIAS Y EL LOGRO DE APRENDIZAJES EN EL ÁREA DE COMUNICACIÓN EN ESTUDIANTES DE COMPUTACIÓN E INFORMÁTICA, EN EL INSTITUTO DE PISCOFajardo Cárdenas, Libia Maribel Herrera Aponte, Milca Betsabé Fernández Bonilla, Lino Zevallos Solis, Liliam Carola evaluación por competenciasaprendizajecomunicacióncompetency assessmentlearningcommunicationThe research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32students in a school context, with the scientific,statistical, inductive and deductive method. Dueto the depth of the study, it is descriptive andexplanatory of a non-experimental design. Datacollection was done using the evaluation technique,through the pedagogical test, where the reliabilityof the instrument was made using the Cronbach'salpha coefficient and the validity by expert judgment.The data were analyzed using the SPSS version24 program, hypothesis test with Student's t ofrepeated measurements. It was concluded that thecompetency assessment influences student learningby up to 80%, as it produces less stress and allowsself-reflection in the student due to the clarity of theresults of their performance.La investigación se propuso determinar lainfluencia de la evaluación por competenciasen el aprendizaje del área de comunicación enlos estudiantes de computación e informáticadel Instituto Superior Pedagógico CarlosMedrano Vásquez” distrito San Clemente,Pisco Región Ica. Se trabajó con una muestrade 32 estudiantes en un contexto escolarizado,con el método científico, estadístico, inductivodeductivo. Por la profundidad del estudioes descriptivo explicativo de diseño noexperimental. La recolección de datos sehizo utilizando la técnica de la evaluación,mediante la prueba pedagógica, donde se hizola confiabilidad del instrumento mediante elcoeficiente alfa de Cronbach y la validez por eljuicio de expertos. Los datos fueron analizadosutilizado el programa SPSS versión 24, pruebade hipótesis con t de Student de medicionesrepetidas. Se concluyó que la evaluación porcompetencias influye en el aprendizaje de losestudiantes hasta en un 80%, pues producemenos estrés y permite la autorreflexión en elestudiante debido a la claridad de los resultadosde su desempeño.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17310.37292/riccva.v5i1.173REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173/15810.37292/riccva.v5i1.173.g158Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1732022-07-16T18:07:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE EVALUACIÓN POR COMPETENCIAS Y EL LOGRO DE APRENDIZAJES EN EL ÁREA DE COMUNICACIÓN EN ESTUDIANTES DE COMPUTACIÓN E INFORMÁTICA, EN EL INSTITUTO DE PISCO |
title |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE |
spellingShingle |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE Fajardo Cárdenas, Libia Maribel evaluación por competencias aprendizaje comunicación competency assessment learning communication |
title_short |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE |
title_full |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE |
title_fullStr |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE |
title_full_unstemmed |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE |
title_sort |
EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fajardo Cárdenas, Libia Maribel Herrera Aponte, Milca Betsabé Fernández Bonilla, Lino Zevallos Solis, Liliam Carola |
author |
Fajardo Cárdenas, Libia Maribel |
author_facet |
Fajardo Cárdenas, Libia Maribel Herrera Aponte, Milca Betsabé Fernández Bonilla, Lino Zevallos Solis, Liliam Carola |
author_role |
author |
author2 |
Herrera Aponte, Milca Betsabé Fernández Bonilla, Lino Zevallos Solis, Liliam Carola |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
evaluación por competencias aprendizaje comunicación competency assessment learning communication |
topic |
evaluación por competencias aprendizaje comunicación competency assessment learning communication |
description |
The research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32students in a school context, with the scientific,statistical, inductive and deductive method. Dueto the depth of the study, it is descriptive andexplanatory of a non-experimental design. Datacollection was done using the evaluation technique,through the pedagogical test, where the reliabilityof the instrument was made using the Cronbach'salpha coefficient and the validity by expert judgment.The data were analyzed using the SPSS version24 program, hypothesis test with Student's t ofrepeated measurements. It was concluded that thecompetency assessment influences student learningby up to 80%, as it produces less stress and allowsself-reflection in the student due to the clarity of theresults of their performance. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173 10.37292/riccva.v5i1.173 |
url |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173 |
identifier_str_mv |
10.37292/riccva.v5i1.173 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173/158 10.37292/riccva.v5i1.173.g158 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 No. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7 2664-8105 2517-9608 10.37292/riccva.v5i1 reponame:Cultura Viva Amazónica instname:Universidad Privada de Pucallpa instacron:UPP |
instname_str |
Universidad Privada de Pucallpa |
instacron_str |
UPP |
institution |
UPP |
reponame_str |
Cultura Viva Amazónica |
collection |
Cultura Viva Amazónica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843346979181035520 |
score |
12.659675 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).