Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
Descripción del Articulo
This article analyzes the main characteristics of research with a quantitative and qualitative approach, contrasting its differences and pointing out their historical and epistemic similarities as well as methodological and procedural. Likewise, its pertinence is defined depending on the subject of...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/644 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | scientific research scientific method epistemology quantitative research qualitative research Investigación científica método científico epistemología investigación cuantitativa investigación cualitativa |
Sumario: | This article analyzes the main characteristics of research with a quantitative and qualitative approach, contrasting its differences and pointing out their historical and epistemic similarities as well as methodological and procedural. Likewise, its pertinence is defined depending on the subject of study and the discipline—scientific, proto-scientific or human—in which it is framed, providing guidelines for the selection of one approach or the other, or of both—mixed research—through the estimation of its advantages and disadvantages for scientific research. On the other hand, it highlights the importance of establishing communication and integration channels between the corresponding cognitive approaches, far from the conceptions that seek to find dissent rather than consensus, thus contravening the value of studies with a mixed or complementary approach, which would be an alternative to the previous ones, but not for that reason superior or always necessary. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).