Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus

Descripción del Articulo

This article analyzes the main characteristics of research with a quantitative and qualitative approach, contrasting its differences and pointing out their historical and epistemic similarities as well as methodological and procedural. Likewise, its pertinence is defined depending on the subject of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sánchez Flores, Fabio Anselmo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/644
Enlace del recurso:https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:scientific research
scientific method
epistemology
quantitative research
qualitative research
Investigación científica
método científico
epistemología
investigación cuantitativa
investigación cualitativa
id REVUPC_abf1f335428aee0b0e2b7f3b215eb566
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/644
network_acronym_str REVUPC
network_name_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos
Fundamentos epistémicos da pesquisa qualitativa e quantitativa: consensos e dissensos
title Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
spellingShingle Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
Sánchez Flores, Fabio Anselmo
scientific research
scientific method
epistemology
quantitative research
qualitative research
Investigación científica
método científico
epistemología
investigación cuantitativa
investigación cualitativa
title_short Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
title_full Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
title_fullStr Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
title_full_unstemmed Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
title_sort Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus
dc.creator.none.fl_str_mv Sánchez Flores, Fabio Anselmo
author Sánchez Flores, Fabio Anselmo
author_facet Sánchez Flores, Fabio Anselmo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv scientific research
scientific method
epistemology
quantitative research
qualitative research
Investigación científica
método científico
epistemología
investigación cuantitativa
investigación cualitativa
topic scientific research
scientific method
epistemology
quantitative research
qualitative research
Investigación científica
método científico
epistemología
investigación cuantitativa
investigación cualitativa
description This article analyzes the main characteristics of research with a quantitative and qualitative approach, contrasting its differences and pointing out their historical and epistemic similarities as well as methodological and procedural. Likewise, its pertinence is defined depending on the subject of study and the discipline—scientific, proto-scientific or human—in which it is framed, providing guidelines for the selection of one approach or the other, or of both—mixed research—through the estimation of its advantages and disadvantages for scientific research. On the other hand, it highlights the importance of establishing communication and integration channels between the corresponding cognitive approaches, far from the conceptions that seek to find dissent rather than consensus, thus contravening the value of studies with a mixed or complementary approach, which would be an alternative to the previous ones, but not for that reason superior or always necessary.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Cualitativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644
url https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644/913
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644/950
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644/973
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 13 No. 1 (2019): January - June; 101-122
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 13 Núm. 1 (2019): enero-junio ; 101-122
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 13 n. 1 (2019): Janeiro - Junho; 101-122
2223-2516
reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron:UPC
instname_str Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron_str UPC
institution UPC
reponame_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
collection Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842262634521427968
spelling Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and DissensusFundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y DisensosFundamentos epistémicos da pesquisa qualitativa e quantitativa: consensos e dissensosSánchez Flores, Fabio Anselmoscientific researchscientific methodepistemologyquantitative researchqualitative researchInvestigación científicamétodo científicoepistemologíainvestigación cuantitativainvestigación cualitativaThis article analyzes the main characteristics of research with a quantitative and qualitative approach, contrasting its differences and pointing out their historical and epistemic similarities as well as methodological and procedural. Likewise, its pertinence is defined depending on the subject of study and the discipline—scientific, proto-scientific or human—in which it is framed, providing guidelines for the selection of one approach or the other, or of both—mixed research—through the estimation of its advantages and disadvantages for scientific research. On the other hand, it highlights the importance of establishing communication and integration channels between the corresponding cognitive approaches, far from the conceptions that seek to find dissent rather than consensus, thus contravening the value of studies with a mixed or complementary approach, which would be an alternative to the previous ones, but not for that reason superior or always necessary.En el presente artículo se analizan las principales características de la investigación con enfoque cuantitativo y cualitativo, contrastando sus diferencias y señalando sus semejanzas tanto históricas y epistémicas como metodológicas y procedimentales. Asimismo, se define su pertinencia dependiendo de la temática de estudio y de la disciplina –científica, protocientífica o humana– en la que se enmarque, brindando pautas para la elección de uno u otro enfoque, o de ambos –investigación mixta–, a través de la ponderación de sus ventajas y desventajas para la investigación científica. Por otro lado, se destaca la importancia de establecer canales de comunicación e integración entre sendos enfoques cognoscitivos, lejos de las concepciones que pretenden encontrar disensos más que consensos, contraviniendo así el valor de los estudios con enfoque mixto o complementario, que sería uno alternativo a los anteriores, mas no por ello superior ni siempre necesario.No presente artigo, analisam-se as principais características da pesquisa com enfoque quantitativo e qualitativo, contrastando suas diferenças e apontando para suas semelhanças, tanto históricas e epistêmicas como metodológicas e procedimentais. Da mesma forma, define-se sua pertinência dependendo da temática de estudo e da disciplina –científica, protocientífica ou humana– na qual se situa, brindando pautas para a escolha de um ou outro enfoque, ou de ambos –pesquisa mista–, a través da ponderação de suas vantagens e desvantagens para a pesquisa científica. Por outro lado, destaca-se a importância de estabelecer canais de comunicação e integração entre seus respectivos enfoques cognoscitivos, muito além das concepções que pretendem encontrar dissensos mais do que consensos, contrariando, desta maneira, o valor dos estudos com enfoque misto ou complementário, que seria um alternativo aos anteriores, mas não por isso superior nem sempre necessário. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2019-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCualitativoapplication/pdftext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 13 No. 1 (2019): January - June; 101-122Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 13 Núm. 1 (2019): enero-junio ; 101-122Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 13 n. 1 (2019): Janeiro - Junho; 101-1222223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspaenghttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644/913https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644/950https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/644/973Derechos de autor 2019 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitariainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/6442024-03-04T20:50:20Z
score 12.851315
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).