Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM
Descripción del Articulo
The goal of this research is to study the relationship between the general intelligence, the academic self concept, the animated features, related to norms and sensitivity, attitude towards mathematics and statistics, the motivation and learning strategies with results in mathematics and statistics...
Autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2001 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/5005 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5005 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | learning strategies motivation academic performance in mathematics academic performance in statistics estrategias de aprendizaje motivación rendimiento en matemática rendimiento en estadística |
id |
REVUNMSM_e978a1c9759779143915f5f6df9124c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/5005 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSMVariables psicológicas relacionadas con el rendimiento académico en matemática y estadística en alumnos del primer y segundo año de la facultad de psicología de la UNMSMAliaga Tovar, JaimePonce Díaz, CarlosGutiérrez Olaya, VíctorDíaz Acosta, GloriaReyes Tejada, YesicaPinto López, Alejandrolearning strategiesmotivationacademic performance in mathematicsacademic performance in statisticsestrategias de aprendizajemotivaciónrendimiento en matemáticarendimiento en estadísticaThe goal of this research is to study the relationship between the general intelligence, the academic self concept, the animated features, related to norms and sensitivity, attitude towards mathematics and statistics, the motivation and learning strategies with results in mathematics and statistics of 158 students of the 1st year and 70 ones of the 2nd year of the Psychology Faculty of the Universidad National Mayor de San Marcos. it was proved that in the same way of other studied aspects, the motivating factor Value of the task has a small role, but it is valuable in the results of both courses, and in the same way the learning strategies Met cognition and Self Questionnaire, have this role with the results in math-ematics and Looking for help with the results in statistics.El objetivo de esta investigación es estudiar las relaciones entre la inteligencia general, el auto concepto académico, los rasgos animación, respeto por las normas y sensibilidad, la actitud hacia la matemática y la estadística, la motivación y las estrategias de aprendizaje con el rendimiento en matemática y estadística de 158 estudiantes del primer año y 70 del segundo año de la Facultad de Psicología de la UNMSM. Se comprobó que en igualdad de los otros aspectos estudiados, el factor motivador Valor de la tarea tiene un rol pequeño pero apreciable en el rendimiento en ambas asignaturas y que de igual manera las estrategias de aprendizaje Metacognición y Autointerrogatorio los tienen con el rendimiento en matemática y Búsqueda de ayuda con el aprovechamiento en estadística.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2001-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/500510.15381/rinvp.v4i1.5005Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 No. 1 (2001); 35-52Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 Núm. 1 (2001); 35-521609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5005/4070Derechos de autor 2001 Jaime Aliaga Tovar, Carlos Ponce Díaz, Víctor Gutiérrez Olaya, Gloria Díaz Acosta, Yesica Reyes Tejada, Alejandro Pinto Lópezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/50052020-04-21T11:29:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM Variables psicológicas relacionadas con el rendimiento académico en matemática y estadística en alumnos del primer y segundo año de la facultad de psicología de la UNMSM |
title |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM |
spellingShingle |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM Aliaga Tovar, Jaime learning strategies motivation academic performance in mathematics academic performance in statistics estrategias de aprendizaje motivación rendimiento en matemática rendimiento en estadística |
title_short |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM |
title_full |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM |
title_fullStr |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM |
title_full_unstemmed |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM |
title_sort |
Psychological variables related to academic performance in mathematics and statistics in students of first and second years of the psychology faculty of UNMSM |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Aliaga Tovar, Jaime Ponce Díaz, Carlos Gutiérrez Olaya, Víctor Díaz Acosta, Gloria Reyes Tejada, Yesica Pinto López, Alejandro |
author |
Aliaga Tovar, Jaime |
author_facet |
Aliaga Tovar, Jaime Ponce Díaz, Carlos Gutiérrez Olaya, Víctor Díaz Acosta, Gloria Reyes Tejada, Yesica Pinto López, Alejandro |
author_role |
author |
author2 |
Ponce Díaz, Carlos Gutiérrez Olaya, Víctor Díaz Acosta, Gloria Reyes Tejada, Yesica Pinto López, Alejandro |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
learning strategies motivation academic performance in mathematics academic performance in statistics estrategias de aprendizaje motivación rendimiento en matemática rendimiento en estadística |
topic |
learning strategies motivation academic performance in mathematics academic performance in statistics estrategias de aprendizaje motivación rendimiento en matemática rendimiento en estadística |
description |
The goal of this research is to study the relationship between the general intelligence, the academic self concept, the animated features, related to norms and sensitivity, attitude towards mathematics and statistics, the motivation and learning strategies with results in mathematics and statistics of 158 students of the 1st year and 70 ones of the 2nd year of the Psychology Faculty of the Universidad National Mayor de San Marcos. it was proved that in the same way of other studied aspects, the motivating factor Value of the task has a small role, but it is valuable in the results of both courses, and in the same way the learning strategies Met cognition and Self Questionnaire, have this role with the results in math-ematics and Looking for help with the results in statistics. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-06-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5005 10.15381/rinvp.v4i1.5005 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5005 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v4i1.5005 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5005/4070 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 No. 1 (2001); 35-52 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 Núm. 1 (2001); 35-52 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238270318149632 |
score |
13.772021 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).