Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics
Descripción del Articulo
The objective of this research is to determine and visualize the relationship between the profile of emotional intelligence and socio-demographics of students admitted in 2013 at the EAP International business in San Marcos University. Similarly, evaluating and describing the distribution of student...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/13765 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Emotional intelligence emotional quotient adaptability stress management mood self-understanding assertiveness self-concept self-realization independence empathy stress tolerance impulse control Inteligencia emocional cociente emocional adaptabilidad manejo del estrés estado de ánimo comprensión de sí mismo asertividad autoconcepto autorrealización independencia empatía tolerancia al estrés control de impulsos |
id |
REVUNMSM_c149db85a7e3bc842ed62a5dfe8a1875 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/13765 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics Perfil psicosocial de los ingresantes de la e.a.p. de negocios internacionales de la unmsm: evaluación de la inteligencia emocional y características demográficas |
title |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics |
spellingShingle |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics Pérez Palacios, Emma Emilia Emotional intelligence emotional quotient adaptability stress management mood self-understanding assertiveness self-concept self-realization independence empathy stress tolerance impulse control Inteligencia emocional cociente emocional adaptabilidad manejo del estrés estado de ánimo comprensión de sí mismo asertividad autoconcepto autorrealización independencia empatía tolerancia al estrés control de impulsos |
title_short |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics |
title_full |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics |
title_fullStr |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics |
title_full_unstemmed |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics |
title_sort |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristics |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez Palacios, Emma Emilia Uyehara Benites, José Luis |
author |
Pérez Palacios, Emma Emilia |
author_facet |
Pérez Palacios, Emma Emilia Uyehara Benites, José Luis |
author_role |
author |
author2 |
Uyehara Benites, José Luis |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Emotional intelligence emotional quotient adaptability stress management mood self-understanding assertiveness self-concept self-realization independence empathy stress tolerance impulse control Inteligencia emocional cociente emocional adaptabilidad manejo del estrés estado de ánimo comprensión de sí mismo asertividad autoconcepto autorrealización independencia empatía tolerancia al estrés control de impulsos |
topic |
Emotional intelligence emotional quotient adaptability stress management mood self-understanding assertiveness self-concept self-realization independence empathy stress tolerance impulse control Inteligencia emocional cociente emocional adaptabilidad manejo del estrés estado de ánimo comprensión de sí mismo asertividad autoconcepto autorrealización independencia empatía tolerancia al estrés control de impulsos |
description |
The objective of this research is to determine and visualize the relationship between the profile of emotional intelligence and socio-demographics of students admitted in 2013 at the EAP International business in San Marcos University. Similarly, evaluating and describing the distribution of students according to the main components of Emotional Intelligence. The research is no experimental and correlational cross -type basic design, applying descriptive statistics in a population of 101 of the 120 students. To collect the data, a socio-demographic questionnaire was applied, while the psychometric instrument was the Test of Emotional Intelligence taken from the famous inventory Baron (EQ-I). This test is based on five components called emotional quotient (EQ):1. Self –Awareness, Assertiveness, Self-Concept, Self-Empowerment and Independence. 2. The IQ interpersonal includes: Empathy, interpersonal relations and social responsibility. 3. Adaptability: Proof of reality and flexibility. 4. How to manipulate the stress. 5. Mood in general, including happiness and optimism. The overall result obtained from the study indicates that 2013 entrants have an average level of emotional intelligence the same is repeated in each component.The study demonstrates the need for project management and productivity articulate theory and practice of vocational training and personal development, on the transverse axis emotional intelligence, stimulating the skills, abilities and competencies towards achievement of excellence and competitiveness in the student population evaluated. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765 10.15381/gtm.v19i37.13765 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765 |
identifier_str_mv |
10.15381/gtm.v19i37.13765 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765/12205 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765/13600 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Emma Emilia Pérez Palacios, José Luis Uyehara Benites https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Emma Emilia Pérez Palacios, José Luis Uyehara Benites https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 19 No. 37 (2016); 9-15 Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 19 Núm. 37 (2016); 9-15 1728-2969 1560-9081 10.15381/gtm.v19i37 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238263206707200 |
spelling |
Pyscho social profile of the freshmen of e.a.p. international business san marcos: evaluations of emotional intelligence and demographic characteristicsPerfil psicosocial de los ingresantes de la e.a.p. de negocios internacionales de la unmsm: evaluación de la inteligencia emocional y características demográficasPérez Palacios, Emma EmiliaUyehara Benites, José LuisEmotional intelligenceemotional quotientadaptabilitystress managementmoodself-understandingassertivenessself-conceptself-realizationindependenceempathystress toleranceimpulse controlInteligencia emocionalcociente emocionaladaptabilidadmanejo del estrésestado de ánimocomprensión de sí mismoasertividadautoconceptoautorrealizaciónindependenciaempatíatolerancia al estréscontrol de impulsosThe objective of this research is to determine and visualize the relationship between the profile of emotional intelligence and socio-demographics of students admitted in 2013 at the EAP International business in San Marcos University. Similarly, evaluating and describing the distribution of students according to the main components of Emotional Intelligence. The research is no experimental and correlational cross -type basic design, applying descriptive statistics in a population of 101 of the 120 students. To collect the data, a socio-demographic questionnaire was applied, while the psychometric instrument was the Test of Emotional Intelligence taken from the famous inventory Baron (EQ-I). This test is based on five components called emotional quotient (EQ):1. Self –Awareness, Assertiveness, Self-Concept, Self-Empowerment and Independence. 2. The IQ interpersonal includes: Empathy, interpersonal relations and social responsibility. 3. Adaptability: Proof of reality and flexibility. 4. How to manipulate the stress. 5. Mood in general, including happiness and optimism. The overall result obtained from the study indicates that 2013 entrants have an average level of emotional intelligence the same is repeated in each component.The study demonstrates the need for project management and productivity articulate theory and practice of vocational training and personal development, on the transverse axis emotional intelligence, stimulating the skills, abilities and competencies towards achievement of excellence and competitiveness in the student population evaluated.La presente investigación tiene como objetivo general evaluar y visibilizar la relación existente entre el perfil de la inteligencia emocional y las características socio-demográficas de los estudiantes ingresantes del 2013 a la E.A.P. de Negocios Internacionales de la UNMSM. De igual manera, comparar la distribución de los estudiantes según los componentes principales de la inteligencia emocional y subcomponentes. La investigación es del tipo no experimental y básica con diseño transversal correlacional, aplicándose la estadística descriptiva en una población de 101 del total de 120 estudiantes. Para la recolección de los datos se aplicó un cuestionario socio-demográfico, mientras que el instrumento psicométrico fue el test de inteligencia emocional del inventario de BarOn (I-CE). Dicho test se basa en cinco componentes del denominado cociente emocional (CE): 1. El CE intrapersonal, que comprende: compresión emocional de sí mismo, asertividad, autoconcepto, autorrealización e independencia. 2. El CE interpersonal que comprende: empatía, relaciones interpersonales y responsabilidad social. 3. Adaptabilidad: prueba de la realidad y flexibilidad. 4. Manejo del estrés. 5. Estado de ánimo en general, que comprende la felicidad y el optimismo. El resultado global que se obtuvo del estudio indica que los ingresantes del 2013 tienen un nivel promedio de inteligencia emocional lo mismo se repite en cada componente. El estudio demuestra la necesidad de proyectos de gestión y productividad que articulen teoría y práctica de la formación profesional y del desarrollo personal, tomando como eje transversal la Inteligencia Emocional, estimulando las habilidades destrezas, capacidades y competencias hacia logros de excelencia y la competitividad en la población estudiantil evaluada.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas2017-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/1376510.15381/gtm.v19i37.13765Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 19 No. 37 (2016); 9-15Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 19 Núm. 37 (2016); 9-151728-29691560-908110.15381/gtm.v19i37reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765/12205https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/13765/13600Derechos de autor 2017 Emma Emilia Pérez Palacios, José Luis Uyehara Beniteshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/137652017-10-31T10:36:40Z |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).