Psychological variables involved in teacher’s job performance
Descripción del Articulo
The purpose of this study is to analyze the casual relations that can exist between some psychological variables (Personality Type A, Stress facing and Burnout Syndrome) and the labour performance of university teachers from five faculties of medicine of Lima Metropolitana. The instruments used wer...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2008 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3843 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3843 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | emoción Burnout personalidad estrés desempeño laboral emotion personality stress labour performance |
id |
REVUNMSM_2f92e1440939c765925d3dd9223c1bdc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3843 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychological variables involved in teacher’s job performanceVariables psicológicas implicadas en el desempeño laboral docenteTorres Valladares, ManuelLajo Lazo, RosarioemociónBurnoutpersonalidadestrésdesempeño laboralemotionBurnoutpersonalitystresslabour performanceThe purpose of this study is to analyze the casual relations that can exist between some psychological variables (Personality Type A, Stress facing and Burnout Syndrome) and the labour performance of university teachers from five faculties of medicine of Lima Metropolitana. The instruments used were: Blumenthal’s inventory of auto report of behaviour type A, COPE, Maslasch’s Burnout inventory and the teacher’s labour performance made by Manuel Fernández Arata. All these instruments were subjected to the respective analysis in order to determinate their validity and reliability. The sample was constituted by 150 doctors teachers to whom the questionnaires were applied. The results show that Personality Type A, Stress Facing and Burnout Syndrome have influence over their labour performance, so is necessary that universities develop specific programmes that allow teachers manage their emotions in an efficient way.El propósito del presente estudio es analizar las relaciones causales que pueden existir entre algunas variables psicológicas (Personalidad Tipo A, Afrontamiento al Estrés y Síndrome de burnout) y el desempeño laboral de los docentes universitarios de cinco facultades de medicina de Lima Metropolitana. Los instrumentos que se utilizaron fueron el Inventario de autorreporte de conducta tipo A de Blumenthal, COPE, el inventario de Burnout de Maslasch y la Prueba de desempeño laboral docente elaborada por Manuel Fernández Arata. Todos estos instrumentos fueron sometidos a los análisis respectivos para determinar su validez y confiabilidad. La muestra estuvo constituida por 150 médicos docentes a quienes se les aplicó los cuestionarios. Los resultados indican que la Personalidad Tipo A, el Afrontamiento al Estrés y el Síndrome de Burnout influyen sobre su desempeño laboral, por lo que existe la necesidad de que las universidades desarrollen programas específicos que permitan a los docentes manejar de manera eficiente sus emociones.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2008-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/384310.15381/rinvp.v11i2.3843Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 No. 2 (2008); 121-138Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 Núm. 2 (2008); 121-1381609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3843/3077Derechos de autor 2008 Manuel Torres Valladares, Rosario Lajo Lazohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/38432020-04-22T12:35:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological variables involved in teacher’s job performance Variables psicológicas implicadas en el desempeño laboral docente |
title |
Psychological variables involved in teacher’s job performance |
spellingShingle |
Psychological variables involved in teacher’s job performance Torres Valladares, Manuel emoción Burnout personalidad estrés desempeño laboral emotion Burnout personality stress labour performance |
title_short |
Psychological variables involved in teacher’s job performance |
title_full |
Psychological variables involved in teacher’s job performance |
title_fullStr |
Psychological variables involved in teacher’s job performance |
title_full_unstemmed |
Psychological variables involved in teacher’s job performance |
title_sort |
Psychological variables involved in teacher’s job performance |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Torres Valladares, Manuel Lajo Lazo, Rosario |
author |
Torres Valladares, Manuel |
author_facet |
Torres Valladares, Manuel Lajo Lazo, Rosario |
author_role |
author |
author2 |
Lajo Lazo, Rosario |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
emoción Burnout personalidad estrés desempeño laboral emotion Burnout personality stress labour performance |
topic |
emoción Burnout personalidad estrés desempeño laboral emotion Burnout personality stress labour performance |
description |
The purpose of this study is to analyze the casual relations that can exist between some psychological variables (Personality Type A, Stress facing and Burnout Syndrome) and the labour performance of university teachers from five faculties of medicine of Lima Metropolitana. The instruments used were: Blumenthal’s inventory of auto report of behaviour type A, COPE, Maslasch’s Burnout inventory and the teacher’s labour performance made by Manuel Fernández Arata. All these instruments were subjected to the respective analysis in order to determinate their validity and reliability. The sample was constituted by 150 doctors teachers to whom the questionnaires were applied. The results show that Personality Type A, Stress Facing and Burnout Syndrome have influence over their labour performance, so is necessary that universities develop specific programmes that allow teachers manage their emotions in an efficient way. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3843 10.15381/rinvp.v11i2.3843 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3843 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v11i2.3843 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3843/3077 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2008 Manuel Torres Valladares, Rosario Lajo Lazo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2008 Manuel Torres Valladares, Rosario Lajo Lazo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 No. 2 (2008); 121-138 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 Núm. 2 (2008); 121-138 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238268874260480 |
score |
13.87115 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).