Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5

Descripción del Articulo

We report the results of an experimental study with two randomized groups pre and post-test, which seeks to determine the effects of the implementation of an interactive program on the reading comprehension of children in 5th grade in a rural area of the province of Yungay in the Department of Ancas...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sotelo, Noemí, Sotelo, Carlos, Matalinares, María Luisa, Arenas Iparraguirre, Carlos, Caycho, Tomás
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3671
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:reading comprehension
interactive reader
experimental study
comprensión lectora
programa interactivo lector
estudio experimental
id REVUNMSM_1dee47e99f0a0debaef695b831f8a70b
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3671
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5Efectos de un programa experimental interactivo para mejorar la comprensión lectora en una población rural de 5.º grado de educación primariaSotelo, NoemíSotelo, CarlosMatalinares, María LuisaArenas Iparraguirre, CarlosCaycho, Tomásreading comprehensioninteractive readerexperimental studycomprensión lectoraprograma interactivo lectorestudio experimentalWe report the results of an experimental study with two randomized groups pre and post-test, which seeks to determine the effects of the implementation of an interactive program on the reading comprehension of children in 5th grade in a rural area of the province of Yungay in the Department of Ancash. The analysis of data collected through the Reading Comprehension Test of Linguistic Complexity Progressive (CLP) Alliende, adapted by Delgado and processed with SPSS v. 18, to conclude that the interactive reader used in the experimental group shows a significant increase in reading comprehension scores compared with those obtained by the control group.Se reportan los resultados de un estudio experimental, con dos grupos aleatorizados pre y post-test, que busca determinar los efectos de la aplicación de un programa interactivo en la comprensión lectora en niños de 5.to de primaria de una zona rural de la provincia de Yungay en el departamento de Ancash. El análisis de los datos –recabados mediante la prueba de Comprensión Lectora de Complejidad Lingüística Progresiva (CLP) de Alliende adaptado por Delgado y procesados con el SPSS v. 18– permite concluir que el programa interactivo lector empleado en el grupo experimental ha producido un aumento significativo en sus puntuaciones de comprensión lectora comparándolos con los obtenidos por el grupo control.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2012-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/367110.15381/rinvp.v15i1.3671Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 1 (2012); 93-107Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 93-1071609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671/2944Derechos de autor 2012 Noemí Sotelo, Carlos Sotelo, María Luisa Matalinares, Carlos Arenas Iparraguirre, Tomás Caychohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/36712020-04-22T17:39:35Z
dc.title.none.fl_str_mv Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
Efectos de un programa experimental interactivo para mejorar la comprensión lectora en una población rural de 5.º grado de educación primaria
title Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
spellingShingle Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
Sotelo, Noemí
reading comprehension
interactive reader
experimental study
comprensión lectora
programa interactivo lector
estudio experimental
title_short Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
title_full Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
title_fullStr Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
title_full_unstemmed Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
title_sort Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
dc.creator.none.fl_str_mv Sotelo, Noemí
Sotelo, Carlos
Matalinares, María Luisa
Arenas Iparraguirre, Carlos
Caycho, Tomás
author Sotelo, Noemí
author_facet Sotelo, Noemí
Sotelo, Carlos
Matalinares, María Luisa
Arenas Iparraguirre, Carlos
Caycho, Tomás
author_role author
author2 Sotelo, Carlos
Matalinares, María Luisa
Arenas Iparraguirre, Carlos
Caycho, Tomás
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv reading comprehension
interactive reader
experimental study
comprensión lectora
programa interactivo lector
estudio experimental
topic reading comprehension
interactive reader
experimental study
comprensión lectora
programa interactivo lector
estudio experimental
description We report the results of an experimental study with two randomized groups pre and post-test, which seeks to determine the effects of the implementation of an interactive program on the reading comprehension of children in 5th grade in a rural area of the province of Yungay in the Department of Ancash. The analysis of data collected through the Reading Comprehension Test of Linguistic Complexity Progressive (CLP) Alliende, adapted by Delgado and processed with SPSS v. 18, to conclude that the interactive reader used in the experimental group shows a significant increase in reading comprehension scores compared with those obtained by the control group.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671
10.15381/rinvp.v15i1.3671
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v15i1.3671
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671/2944
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 1 (2012); 93-107
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 93-107
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238268118237184
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).