Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5
Descripción del Articulo
We report the results of an experimental study with two randomized groups pre and post-test, which seeks to determine the effects of the implementation of an interactive program on the reading comprehension of children in 5th grade in a rural area of the province of Yungay in the Department of Ancas...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3671 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | reading comprehension interactive reader experimental study comprensión lectora programa interactivo lector estudio experimental |
id |
REVUNMSM_1dee47e99f0a0debaef695b831f8a70b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3671 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5Efectos de un programa experimental interactivo para mejorar la comprensión lectora en una población rural de 5.º grado de educación primariaSotelo, NoemíSotelo, CarlosMatalinares, María LuisaArenas Iparraguirre, CarlosCaycho, Tomásreading comprehensioninteractive readerexperimental studycomprensión lectoraprograma interactivo lectorestudio experimentalWe report the results of an experimental study with two randomized groups pre and post-test, which seeks to determine the effects of the implementation of an interactive program on the reading comprehension of children in 5th grade in a rural area of the province of Yungay in the Department of Ancash. The analysis of data collected through the Reading Comprehension Test of Linguistic Complexity Progressive (CLP) Alliende, adapted by Delgado and processed with SPSS v. 18, to conclude that the interactive reader used in the experimental group shows a significant increase in reading comprehension scores compared with those obtained by the control group.Se reportan los resultados de un estudio experimental, con dos grupos aleatorizados pre y post-test, que busca determinar los efectos de la aplicación de un programa interactivo en la comprensión lectora en niños de 5.to de primaria de una zona rural de la provincia de Yungay en el departamento de Ancash. El análisis de los datos –recabados mediante la prueba de Comprensión Lectora de Complejidad Lingüística Progresiva (CLP) de Alliende adaptado por Delgado y procesados con el SPSS v. 18– permite concluir que el programa interactivo lector empleado en el grupo experimental ha producido un aumento significativo en sus puntuaciones de comprensión lectora comparándolos con los obtenidos por el grupo control.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2012-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/367110.15381/rinvp.v15i1.3671Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 1 (2012); 93-107Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 93-1071609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671/2944Derechos de autor 2012 Noemí Sotelo, Carlos Sotelo, María Luisa Matalinares, Carlos Arenas Iparraguirre, Tomás Caychohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/36712020-04-22T17:39:35Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 Efectos de un programa experimental interactivo para mejorar la comprensión lectora en una población rural de 5.º grado de educación primaria |
title |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 |
spellingShingle |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 Sotelo, Noemí reading comprehension interactive reader experimental study comprensión lectora programa interactivo lector estudio experimental |
title_short |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 |
title_full |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 |
title_fullStr |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 |
title_full_unstemmed |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 |
title_sort |
Experimental effects of an interactive program for improving reading comprehension in a rural population of primary grade 5 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sotelo, Noemí Sotelo, Carlos Matalinares, María Luisa Arenas Iparraguirre, Carlos Caycho, Tomás |
author |
Sotelo, Noemí |
author_facet |
Sotelo, Noemí Sotelo, Carlos Matalinares, María Luisa Arenas Iparraguirre, Carlos Caycho, Tomás |
author_role |
author |
author2 |
Sotelo, Carlos Matalinares, María Luisa Arenas Iparraguirre, Carlos Caycho, Tomás |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
reading comprehension interactive reader experimental study comprensión lectora programa interactivo lector estudio experimental |
topic |
reading comprehension interactive reader experimental study comprensión lectora programa interactivo lector estudio experimental |
description |
We report the results of an experimental study with two randomized groups pre and post-test, which seeks to determine the effects of the implementation of an interactive program on the reading comprehension of children in 5th grade in a rural area of the province of Yungay in the Department of Ancash. The analysis of data collected through the Reading Comprehension Test of Linguistic Complexity Progressive (CLP) Alliende, adapted by Delgado and processed with SPSS v. 18, to conclude that the interactive reader used in the experimental group shows a significant increase in reading comprehension scores compared with those obtained by the control group. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671 10.15381/rinvp.v15i1.3671 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v15i1.3671 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3671/2944 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 1 (2012); 93-107 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 93-107 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238268118237184 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).