Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru

Descripción del Articulo

The purpose of the study was to determine if the condition of marginality and bilingualism could be affecting proper oral linguistic development and pre reading skills in children aged 4-6 years children of three areas of Perú, and also establish the correlation between the level of development of t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Canales Gabriel, Ricardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/8974
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/8974
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:marginalidad
bilingüismo
lenguaje oral
conciencia fonológica
habilidades prelectoras
id REVUNMSM_0a27ca399a8444c36f586b1ad830fe9c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/8974
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peruLenguaje oral y habilidades prelectoras en niños de 4 a 6 años. Un estudio sobre marginalidad y bilingüismo en el PerúCanales Gabriel, Ricardomarginalidadbilingüismolenguaje oralconciencia fonológicahabilidades prelectorasThe purpose of the study was to determine if the condition of marginality and bilingualism could be affecting proper oral linguistic development and pre reading skills in children aged 4-6 years children of three areas of Perú, and also establish the correlation between the level of development of the components phonological, morph- syntactic and semantic oral language, phonological awareness, verbal short-term memory and other pre-reading skills. For this purpose, urban children was examined children initial education of urban areas: Lima and Ate- Vitarte, and rural areas: Spanish monolingual: Cajamarca and bilingual: Huancavelica, with the short test bilingualism (Escobar 1978 , González 2006), Test ELO of Ramos (2008) and Test BIL 3-6 ( Battery start reading ) of Selles (2008). The results showed significant differences in oral language development between groups for urban children. Children in bilingual status - rural marginality: Huancaveliv: Quintaojo, and secondly, children: Cajamrca: Huayobamba, obtained lower yields. A similar result is seen with respect to the pre- reading skills. Significant correlation was found between the levels of development between the various aspects of oral language with pre reading skills.El estudio buscó determinar si la condición de marginalidad y el bilingüismo pueden estar afectando el desarrollo lingüístico oral y las habilidades prelectoras en niños de 4 a 6 años en tres zonas del Perú y, asimismo, establecer si el desarrollo de los componentes fonológicos, morfosintácticos y semánticos del lenguaje oral tiene relación con la conciencia fonológica, memoria verbal de corto plazo y otras habilidades prelectoras. Para ello, se examinó a niños de educación inicial de zonas urbanas: Lima y Ate-Vitarte, y zonas rurales: monolingüe castellano en Cajamarca y bilingüe en Huancavelica, con el test breve de bilingüismo (Escobar 1978, González 2006), la Prueba ELO, de Ramos (2008), y la prueba BIL 3-6 (batería de inicio a la lectura), de Sellés (2008). Los resultados mostraron diferencias significativas en el desarrollo lingüístico oral entre los grupos, a favor de niños de zonas urbanas. Los niños en condición de marginalidad rural- bilingüe, Huancavelica- Quintaojo, y en segundo término, los niños de Cajamarca- Huayobamba, obtienen los más bajos rendimientos. Un resultado similar se aprecia en lo que respecta a las habilidades prelectoras. Se halló correlación significativa entre el nivel de desarrollo de los diversos aspectos del lenguaje oral y las habilidades prelectoras.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/897410.15381/rinvp.v17i1.8974Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 No. 1 (2014); 107-119Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 Núm. 1 (2014); 107-1191609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/8974/7846Derechos de autor 2014 Ricardo Canales Gabrielhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/89742020-04-22T18:16:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
Lenguaje oral y habilidades prelectoras en niños de 4 a 6 años. Un estudio sobre marginalidad y bilingüismo en el Perú
title Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
spellingShingle Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
Canales Gabriel, Ricardo
marginalidad
bilingüismo
lenguaje oral
conciencia fonológica
habilidades prelectoras
title_short Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
title_full Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
title_fullStr Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
title_full_unstemmed Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
title_sort Oral language and pre-reading skills in children of four to six years. A study on marginality and bilingualism in peru
dc.creator.none.fl_str_mv Canales Gabriel, Ricardo
author Canales Gabriel, Ricardo
author_facet Canales Gabriel, Ricardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv marginalidad
bilingüismo
lenguaje oral
conciencia fonológica
habilidades prelectoras
topic marginalidad
bilingüismo
lenguaje oral
conciencia fonológica
habilidades prelectoras
description The purpose of the study was to determine if the condition of marginality and bilingualism could be affecting proper oral linguistic development and pre reading skills in children aged 4-6 years children of three areas of Perú, and also establish the correlation between the level of development of the components phonological, morph- syntactic and semantic oral language, phonological awareness, verbal short-term memory and other pre-reading skills. For this purpose, urban children was examined children initial education of urban areas: Lima and Ate- Vitarte, and rural areas: Spanish monolingual: Cajamarca and bilingual: Huancavelica, with the short test bilingualism (Escobar 1978 , González 2006), Test ELO of Ramos (2008) and Test BIL 3-6 ( Battery start reading ) of Selles (2008). The results showed significant differences in oral language development between groups for urban children. Children in bilingual status - rural marginality: Huancaveliv: Quintaojo, and secondly, children: Cajamrca: Huayobamba, obtained lower yields. A similar result is seen with respect to the pre- reading skills. Significant correlation was found between the levels of development between the various aspects of oral language with pre reading skills.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/8974
10.15381/rinvp.v17i1.8974
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/8974
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v17i1.8974
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/8974/7846
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Ricardo Canales Gabriel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Ricardo Canales Gabriel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 No. 1 (2014); 107-119
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 Núm. 1 (2014); 107-119
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238271030132736
score 13.958958
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).