Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students

Descripción del Articulo

The purpose of this research was to evaluate the effect of the educational methodology of an audiovisual production workshop on the creativity of fifth year secondary school students in a parish school for girls in Lima metropolitan area. The study presents a mixe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Reffray-Vilchez, Marjorie Denisse
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2362
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Creatividad, Juego educativo, medios sociales, metodología de enseñanza, escuela secundaria
Creativity, educational game, mass media, teaching methods, secondary school
id REVUNIFE_95fe731888319ab1387ab37bc0ecfccf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2362
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school studentsLa metodología Ludocrearte y su impacto en la creatividad de estudiantes de quinto de secundariaReffray-Vilchez, Marjorie DenisseCreatividad, Juego educativo, medios sociales, metodología de enseñanza, escuela secundariaCreativity, educational game, mass media, teaching methods, secondary schoolThe purpose of this research was to evaluate the effect of the educational methodology of an audiovisual production workshop on the creativity of fifth year secondary school students in a parish school for girls in Lima metropolitan area. The study presents a mixed quasi-experimental design with a descriptive - explanatory scope. The sample was made up of twenty students, half of whom were in the control group and the other half in the experimental group. LUDOCREARTE educational methodology consists of involving play as the main tool for learning and has three fundamental pillars: audiovisual technique and its application; the student’s apprehension through play and experience; and the enjoyment of doing. The students’ creativity was measured with the Multifactorial Evaluation of Creativity test (EMUC). It is concluded that the application of the LUDOCREARTE methodology accomplishes a significant increase in creativity and succeeds in  transmitting the expected knowledge. Therefore, we suggest the development of educational methodologies that involve creativity, playfulness and audiovisual art as part of the teaching-learning process.Esta investigación tuvo como propósito evaluar el efecto en la creatividad de una metodología educativa aplicada a un taller de realización audiovisual en estudiantes de quinto de secundaria de un colegio parroquial femenino en Lima metropolitana. El estudio presentó un diseño mixto cuasi experimental de alcance descriptivo-explicativo. La muestra estuvo conformada por 20 alumnas, siendo la mitad un grupo de control y otro experimental. La metodología educativa LUDOCREARTE consisten en involucrar el juego como principal herramienta de acción para el aprendizaje y tiene 3 pilares fundamentales: la técnica audiovisual y su aplicación; la aprehensión del alumno a través del juego y la experiencia; y el disfrute del hacer. Se midió la creatividad de las alumnascon el test EMUC. Se concluye que la aplicación de la metodología LUDOCREARTE logra un aumento significativo de la creatividad y consigue transmitir los conocimientos esperados. Por tanto, se sugiere el desarrollo de metodologías educativas que impliquen el fomento de la creatividad, lo lúdico y el arte audiovisual como parte del proceso de enseñanza-aprendizaje.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2021-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236210.33539/educacion.2021.v27n1.2362Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 41-48Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 41-482708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362/2429https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362/2452https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362/2793Derechos de autor 2021 Marjorie Denisse Reffray-Vilchezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/23622025-05-07T13:28:49Z
dc.title.none.fl_str_mv Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
La metodología Ludocrearte y su impacto en la creatividad de estudiantes de quinto de secundaria
title Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
spellingShingle Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
Reffray-Vilchez, Marjorie Denisse
Creatividad, Juego educativo, medios sociales, metodología de enseñanza, escuela secundaria
Creativity, educational game, mass media, teaching methods, secondary school
title_short Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
title_full Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
title_fullStr Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
title_full_unstemmed Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
title_sort Ludocrearte educational methodology and its impact on creativity of fifth grade secondary school students
dc.creator.none.fl_str_mv Reffray-Vilchez, Marjorie Denisse
author Reffray-Vilchez, Marjorie Denisse
author_facet Reffray-Vilchez, Marjorie Denisse
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Creatividad, Juego educativo, medios sociales, metodología de enseñanza, escuela secundaria
Creativity, educational game, mass media, teaching methods, secondary school
topic Creatividad, Juego educativo, medios sociales, metodología de enseñanza, escuela secundaria
Creativity, educational game, mass media, teaching methods, secondary school
description The purpose of this research was to evaluate the effect of the educational methodology of an audiovisual production workshop on the creativity of fifth year secondary school students in a parish school for girls in Lima metropolitan area. The study presents a mixed quasi-experimental design with a descriptive - explanatory scope. The sample was made up of twenty students, half of whom were in the control group and the other half in the experimental group. LUDOCREARTE educational methodology consists of involving play as the main tool for learning and has three fundamental pillars: audiovisual technique and its application; the student’s apprehension through play and experience; and the enjoyment of doing. The students’ creativity was measured with the Multifactorial Evaluation of Creativity test (EMUC). It is concluded that the application of the LUDOCREARTE methodology accomplishes a significant increase in creativity and succeeds in  transmitting the expected knowledge. Therefore, we suggest the development of educational methodologies that involve creativity, playfulness and audiovisual art as part of the teaching-learning process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362
10.33539/educacion.2021.v27n1.2362
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2021.v27n1.2362
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362/2429
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362/2452
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2362/2793
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Marjorie Denisse Reffray-Vilchez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Marjorie Denisse Reffray-Vilchez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 41-48
Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 41-48
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071917382369280
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).