PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19
Descripción del Articulo
The objective of this study was to determine the influence of Project-based learning (PBL) as a learning strategy on the achievement of research competencies of students in the fifth cycle of Mathematics, Computing and Informatics Professional Career in the Faculty of Education Science at National U...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional del Centro de Perú |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.uncp.edu.pe:article/1903 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1903 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Aprendizaje basado el proyectos competencias investigativas enseñanza aprendizaje Project-based learning research skills teaching learning |
id |
REVUNCP_aad0558525549810ef12c9303a73d1e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.uncp.edu.pe:article/1903 |
network_acronym_str |
REVUNCP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19Aprendizaje basado en proyectos en el logro de competencias investigativas de estudiantes en tiempos de COVID-19Quincho Apumayta, RaúlAntezana Iparraguirre, Régulo PastorRodríguez Benites, Carlos EdgardoAprendizaje basado el proyectoscompetencias investigativasenseñanzaaprendizajeProject-based learningresearch skillsteachinglearningThe objective of this study was to determine the influence of Project-based learning (PBL) as a learning strategy on the achievement of research competencies of students in the fifth cycle of Mathematics, Computing and Informatics Professional Career in the Faculty of Education Science at National University of Huancavelica. The scientific method, development tests and a technical report were used to obtain the results. It was found that the application of PBL had a positive and significant influence on the achievement of the research competencies of the students, who moved from the pre-formal domain level to the resolution domain, and reached the receptive domain level in terms of technological investigative competencies; However, none reached the strategic level. These findings suggest that PBL can be an effective strategy to improve learning and the achievement of research competencies in studentsEl objetivo de este estudio fue determinar la influencia del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) como estrategia de aprendizaje en el logro de competencias investigativas de los estudiantes del quinto ciclo de la carrera profesional de Matemática, Computación e Informática de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Huancavelica. Se utilizó el método científico, pruebas de desarrollo y un informe técnico para obtener los resultados. Se encontró que la aplicación del ABP tuvo una influencia positiva y significativa en el logro de las competencias investigativas de los estudiantes, quienes transitaron del nivel de dominio pre formal al dominio resolutivo, y alcanzaron el nivel de dominio receptivo en cuanto a las competencias investigativas tecnológicas; sin embargo, ninguno alcanzó el nivel estratégico. Estos hallazgos sugieren que el ABP puede ser una estrategia efectiva para mejorar el aprendizaje y el logro de competencias investigativas en los estudiantes.Universidad Nacional del Centro del Perú2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/190310.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1903Horizonte de la Ciencia; Vol. 14 Núm. 26 (2024): enero - junio; 91 - 1022413-936X2304-433010.26490/uncp.horizontedelaciencia.v14i26reponame:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perúinstname:Universidad Nacional del Centro de Perúinstacron:UNCPspahttps://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1903/2095https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.uncp.edu.pe:article/19032024-01-01T04:47:19Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 Aprendizaje basado en proyectos en el logro de competencias investigativas de estudiantes en tiempos de COVID-19 |
title |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 |
spellingShingle |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 Quincho Apumayta, Raúl Aprendizaje basado el proyectos competencias investigativas enseñanza aprendizaje Project-based learning research skills teaching learning |
title_short |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 |
title_full |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 |
title_fullStr |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 |
title_full_unstemmed |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 |
title_sort |
PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quincho Apumayta, Raúl Antezana Iparraguirre, Régulo Pastor Rodríguez Benites, Carlos Edgardo |
author |
Quincho Apumayta, Raúl |
author_facet |
Quincho Apumayta, Raúl Antezana Iparraguirre, Régulo Pastor Rodríguez Benites, Carlos Edgardo |
author_role |
author |
author2 |
Antezana Iparraguirre, Régulo Pastor Rodríguez Benites, Carlos Edgardo |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Aprendizaje basado el proyectos competencias investigativas enseñanza aprendizaje Project-based learning research skills teaching learning |
topic |
Aprendizaje basado el proyectos competencias investigativas enseñanza aprendizaje Project-based learning research skills teaching learning |
description |
The objective of this study was to determine the influence of Project-based learning (PBL) as a learning strategy on the achievement of research competencies of students in the fifth cycle of Mathematics, Computing and Informatics Professional Career in the Faculty of Education Science at National University of Huancavelica. The scientific method, development tests and a technical report were used to obtain the results. It was found that the application of PBL had a positive and significant influence on the achievement of the research competencies of the students, who moved from the pre-formal domain level to the resolution domain, and reached the receptive domain level in terms of technological investigative competencies; However, none reached the strategic level. These findings suggest that PBL can be an effective strategy to improve learning and the achievement of research competencies in students |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1903 10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1903 |
url |
https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1903 |
identifier_str_mv |
10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1903 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/1903/2095 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Centro del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Centro del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Horizonte de la Ciencia; Vol. 14 Núm. 26 (2024): enero - junio; 91 - 102 2413-936X 2304-4330 10.26490/uncp.horizontedelaciencia.v14i26 reponame:Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú instname:Universidad Nacional del Centro de Perú instacron:UNCP |
instname_str |
Universidad Nacional del Centro de Perú |
instacron_str |
UNCP |
institution |
UNCP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
collection |
Revistas - Universidad Nacional del Centro de Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844886851038478336 |
score |
13.352823 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).