Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú
Descripción del Articulo
The purpose is to know if the variables academic motivation and self-esteem of the students present a relationship in the high school students of the I.E Almirante Miguel Grau Seminario of the province of Ilo, the study was carried out with 134 students, 78 women and 56 men, among 14 and 15 years ol...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad José Carlos Mariátegui |
Repositorio: | Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/256 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/256 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estudiantes secundarios EBR Motivación estudiantil Autoestima estudiantil |
id |
REVUJCM_cecb6f88694d925ad4d5481b222a56fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/256 |
network_acronym_str |
REVUJCM |
network_name_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
repository_id_str |
. |
spelling |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-PerúMotivación académica y autoestima en los estudiantes de secundaria de Ilo- PerúChana Ccama, YesicaQuispe Siguairo, Kerin CarolineMuñoz Yañez, Henry NiltonEstudiantes secundariosEBRMotivación estudiantilAutoestima estudiantilThe purpose is to know if the variables academic motivation and self-esteem of the students present a relationship in the high school students of the I.E Almirante Miguel Grau Seminario of the province of Ilo, the study was carried out with 134 students, 78 women and 56 men, among 14 and 15 years old. The AMS-HS 28 Academic Motivation Scale and the Stanley Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI) school version questionnaires were used, the statistical inference used is Kendal's Tau C. The results in the confrontation of intrinsic motivation and the self-esteem dimensions of self and social are both high. Intrinsic motivation and self-esteem at home and at school are both at a low level. Academic motivation is at a medium level and self-esteem at a high level. It is concluded that there is no significant correlation between both variables, with p=0.070 > 0.05. It is stated that the levels of academic motivation do not represent significant changes in the self-esteem of students.El propósito es conocer si las variables motivación académica y autoestima de los estudiantes presentan relación en los estudiantes de secundaria de la I.E Almirante Miguel Grau Seminario de la provincia de Ilo, el estudio se realizó con 134 estudiantes, 78 mujeres y 56 varones, entre 14 y 15 años de edad. Se utilizaron los cuestionarios la Escala de Motivación Académica AMS-HS 28 y el Inventario de Autoestima de Stanley Coopersmith (SEI) versión escolar, la inferencia estadística utilizado es Tau C de Kendal. Los resultados en la confrontación de la motivación intrínseca y las dimensiones de autoestima de sí mismo y social ambos son altas. La motivación intrínseca y autoestima en el hogar y escolar ambos están en el nivel bajo. La motivación académica está en nivel medio y autoestima en nivel alto. Se concluye, que no existe correlación significativa entre ambas variables, con un p=0.070 > 0.05. Se afirma que los niveles de motivación académica no representan cambios significativos en la autoestima de los estudiantes.Universidad José Carlos Mariátegui2024-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/25610.37260/rctd.v9i18.10REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 9 Núm. 18 (2023): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 44-552413-70572411-8044reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCMinstname:Universidad José Carlos Mariáteguiinstacron:UJCMspahttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/256/222https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/2562024-09-05T21:23:59Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú Motivación académica y autoestima en los estudiantes de secundaria de Ilo- Perú |
title |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú |
spellingShingle |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú Chana Ccama, Yesica Estudiantes secundarios EBR Motivación estudiantil Autoestima estudiantil |
title_short |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú |
title_full |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú |
title_fullStr |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú |
title_full_unstemmed |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú |
title_sort |
Academic motivation and self-esteem in high school students of Ilo-Perú |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Chana Ccama, Yesica Quispe Siguairo, Kerin Caroline Muñoz Yañez, Henry Nilton |
author |
Chana Ccama, Yesica |
author_facet |
Chana Ccama, Yesica Quispe Siguairo, Kerin Caroline Muñoz Yañez, Henry Nilton |
author_role |
author |
author2 |
Quispe Siguairo, Kerin Caroline Muñoz Yañez, Henry Nilton |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estudiantes secundarios EBR Motivación estudiantil Autoestima estudiantil |
topic |
Estudiantes secundarios EBR Motivación estudiantil Autoestima estudiantil |
description |
The purpose is to know if the variables academic motivation and self-esteem of the students present a relationship in the high school students of the I.E Almirante Miguel Grau Seminario of the province of Ilo, the study was carried out with 134 students, 78 women and 56 men, among 14 and 15 years old. The AMS-HS 28 Academic Motivation Scale and the Stanley Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI) school version questionnaires were used, the statistical inference used is Kendal's Tau C. The results in the confrontation of intrinsic motivation and the self-esteem dimensions of self and social are both high. Intrinsic motivation and self-esteem at home and at school are both at a low level. Academic motivation is at a medium level and self-esteem at a high level. It is concluded that there is no significant correlation between both variables, with p=0.070 > 0.05. It is stated that the levels of academic motivation do not represent significant changes in the self-esteem of students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/256 10.37260/rctd.v9i18.10 |
url |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/256 |
identifier_str_mv |
10.37260/rctd.v9i18.10 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/256/222 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 9 Núm. 18 (2023): REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA Para el Desarrollo - UJCM; 44-55 2413-7057 2411-8044 reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM instname:Universidad José Carlos Mariátegui instacron:UJCM |
instname_str |
Universidad José Carlos Mariátegui |
instacron_str |
UJCM |
institution |
UJCM |
reponame_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
collection |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844884900024418304 |
score |
13.088272 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).