Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press

Descripción del Articulo

Media coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Moreno-Cabanillas, Andrea, Serna-Ortega, Álvaro, Castillero-Ostio, Elizabet
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3710
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:lobbying
medios de comunicación
prensa generalista
cobertura mediática
influencia
media
generalist press
media coverage
influence
id REVUDEP_ccd52d16f15cf5d7dce90eee45a4d524
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3710
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press Análisis longitudinal de la cobertura mediática de los lobbies en la prensa generalista impresa española Moreno-Cabanillas, AndreaSerna-Ortega, ÁlvaroCastillero-Ostio, Elizabetlobbyingmedios de comunicaciónprensa generalistacobertura mediáticainfluencialobbyingmediageneralist pressmedia coverageinfluenceMedia coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage of pressure groups in Spain’s seven leading generalist newspapers between 2013 and 2023. To this end, the methodological approach is predominantly quantitative and has a descriptive-inferential scope. The study examines 34,549 articles about lobbies published in print newspapers. Statistical procedures employed for analysis include polynomial adjustments, independence tests, and models using RLB, among others. The analysis reveals a progressive decline in the volume of publications and a concentration on economic and/or political themes. Additionally, a proportional relationship is found between positive sentiment in article writing and the likelihood that its publication is a result of an indirect lobbying strategy.La cobertura mediática constituye un pilar fundamental en el potencial de influencia de los lobbies. Cumple una triple función al permitirles consolidar sus posiciones, mantener informados a sus seguidores y comunicar sus puntos de vista a los responsables de formular políticas públicas. Considerando lo anterior, se plantea esta investigación, cuyo objetivo principal es analizar la cobertura mediática de los grupos de presión en los siete principales diarios generalistas de España entre 2013 y 2023. Para ello, el planteamiento metodológico adopta un enfoque eminentemente cuantitativo y posee un alcance descriptivo-inferencial. Se estudian 34.549 noticias sobre lobbies publicadas en diarios impresos. Los procedimientos estadísticos empleados para el análisis comprenden ajustes polinómicos, pruebas de independencia y modelos mediante RLB, entre otros. Del análisis de los resultados, se desprende un declive progresivo del volumen de publicaciones y una concentración de las mismas en temáticas de índole económica y/o política. Asimismo, se descubre una relación proporcional entre el sentimiento positivo en la redacción del artículo y la probabilidad de que su publicación sea consecuencia de una estrategia de lobby indirecto.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/371010.26441/RC24.1-2025-3710Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 343-366Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 343-3662227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2941https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2986Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37102025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
Análisis longitudinal de la cobertura mediática de los lobbies en la prensa generalista impresa española
title Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
spellingShingle Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
Moreno-Cabanillas, Andrea
lobbying
medios de comunicación
prensa generalista
cobertura mediática
influencia
lobbying
media
generalist press
media coverage
influence
title_short Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
title_full Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
title_fullStr Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
title_full_unstemmed Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
title_sort Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
dc.creator.none.fl_str_mv Moreno-Cabanillas, Andrea
Serna-Ortega, Álvaro
Castillero-Ostio, Elizabet
author Moreno-Cabanillas, Andrea
author_facet Moreno-Cabanillas, Andrea
Serna-Ortega, Álvaro
Castillero-Ostio, Elizabet
author_role author
author2 Serna-Ortega, Álvaro
Castillero-Ostio, Elizabet
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv lobbying
medios de comunicación
prensa generalista
cobertura mediática
influencia
lobbying
media
generalist press
media coverage
influence
topic lobbying
medios de comunicación
prensa generalista
cobertura mediática
influencia
lobbying
media
generalist press
media coverage
influence
description Media coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage of pressure groups in Spain’s seven leading generalist newspapers between 2013 and 2023. To this end, the methodological approach is predominantly quantitative and has a descriptive-inferential scope. The study examines 34,549 articles about lobbies published in print newspapers. Statistical procedures employed for analysis include polynomial adjustments, independence tests, and models using RLB, among others. The analysis reveals a progressive decline in the volume of publications and a concentration on economic and/or political themes. Additionally, a proportional relationship is found between positive sentiment in article writing and the likelihood that its publication is a result of an indirect lobbying strategy.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710
10.26441/RC24.1-2025-3710
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3710
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2941
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2986
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 343-366
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 343-366
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643727518040064
score 13.95948
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).