Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press
Descripción del Articulo
Media coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage o...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3710 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | lobbying medios de comunicación prensa generalista cobertura mediática influencia media generalist press media coverage influence |
id |
REVUDEP_ccd52d16f15cf5d7dce90eee45a4d524 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3710 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press Análisis longitudinal de la cobertura mediática de los lobbies en la prensa generalista impresa española Moreno-Cabanillas, AndreaSerna-Ortega, ÁlvaroCastillero-Ostio, Elizabetlobbyingmedios de comunicaciónprensa generalistacobertura mediáticainfluencialobbyingmediageneralist pressmedia coverageinfluenceMedia coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage of pressure groups in Spain’s seven leading generalist newspapers between 2013 and 2023. To this end, the methodological approach is predominantly quantitative and has a descriptive-inferential scope. The study examines 34,549 articles about lobbies published in print newspapers. Statistical procedures employed for analysis include polynomial adjustments, independence tests, and models using RLB, among others. The analysis reveals a progressive decline in the volume of publications and a concentration on economic and/or political themes. Additionally, a proportional relationship is found between positive sentiment in article writing and the likelihood that its publication is a result of an indirect lobbying strategy.La cobertura mediática constituye un pilar fundamental en el potencial de influencia de los lobbies. Cumple una triple función al permitirles consolidar sus posiciones, mantener informados a sus seguidores y comunicar sus puntos de vista a los responsables de formular políticas públicas. Considerando lo anterior, se plantea esta investigación, cuyo objetivo principal es analizar la cobertura mediática de los grupos de presión en los siete principales diarios generalistas de España entre 2013 y 2023. Para ello, el planteamiento metodológico adopta un enfoque eminentemente cuantitativo y posee un alcance descriptivo-inferencial. Se estudian 34.549 noticias sobre lobbies publicadas en diarios impresos. Los procedimientos estadísticos empleados para el análisis comprenden ajustes polinómicos, pruebas de independencia y modelos mediante RLB, entre otros. Del análisis de los resultados, se desprende un declive progresivo del volumen de publicaciones y una concentración de las mismas en temáticas de índole económica y/o política. Asimismo, se descubre una relación proporcional entre el sentimiento positivo en la redacción del artículo y la probabilidad de que su publicación sea consecuencia de una estrategia de lobby indirecto.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/371010.26441/RC24.1-2025-3710Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 343-366Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 343-3662227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2941https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2986Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37102025-07-02T17:47:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press Análisis longitudinal de la cobertura mediática de los lobbies en la prensa generalista impresa española |
title |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press |
spellingShingle |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press Moreno-Cabanillas, Andrea lobbying medios de comunicación prensa generalista cobertura mediática influencia lobbying media generalist press media coverage influence |
title_short |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press |
title_full |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press |
title_fullStr |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press |
title_full_unstemmed |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press |
title_sort |
Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Moreno-Cabanillas, Andrea Serna-Ortega, Álvaro Castillero-Ostio, Elizabet |
author |
Moreno-Cabanillas, Andrea |
author_facet |
Moreno-Cabanillas, Andrea Serna-Ortega, Álvaro Castillero-Ostio, Elizabet |
author_role |
author |
author2 |
Serna-Ortega, Álvaro Castillero-Ostio, Elizabet |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
lobbying medios de comunicación prensa generalista cobertura mediática influencia lobbying media generalist press media coverage influence |
topic |
lobbying medios de comunicación prensa generalista cobertura mediática influencia lobbying media generalist press media coverage influence |
description |
Media coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage of pressure groups in Spain’s seven leading generalist newspapers between 2013 and 2023. To this end, the methodological approach is predominantly quantitative and has a descriptive-inferential scope. The study examines 34,549 articles about lobbies published in print newspapers. Statistical procedures employed for analysis include polynomial adjustments, independence tests, and models using RLB, among others. The analysis reveals a progressive decline in the volume of publications and a concentration on economic and/or political themes. Additionally, a proportional relationship is found between positive sentiment in article writing and the likelihood that its publication is a result of an indirect lobbying strategy. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710 10.26441/RC24.1-2025-3710 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC24.1-2025-3710 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2941 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3710/2986 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 343-366 Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 343-366 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC24.1-2025 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1837643727518040064 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).