Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
Descripción del Articulo
The article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist ap...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/303 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Ciudadanía digital Competencias digitales Conectivismo Constructivismo digital Creación de contenidos digitales Educación remota Educación virtual Empoderamiento digital Connectivism Digital constructivism Creation of digital contents Digital citizenship Digital competences Remote education Virtual education Digital empowerment |
| id |
REVUCV_dbc722bb893c9e09ee694fc636c8d30b |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/303 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolationCompetencia digital, nuevas perspectivas para la docencia en contextos de aislamiento socialCruz Cobeñas, María Amelia Carcausto-Calla, Wilfredo Ciudadanía digitalCompetencias digitalesConectivismoConstructivismo digitalCreación de contenidos digitalesEducación remotaEducación virtualEmpoderamiento digitalConnectivismDigital constructivismCreation of digital contentsDigital citizenshipDigital competencesRemote educationVirtual educationDigital empowermentThe article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist approach, which prioritizes the professional and functional dimension of the competences in the use of information and communication technologies. Digital competences are established as the skills to achieve integration, accessibility, employability and equity of digital communities, valued in the context of the current pandemic and in virtual education, doors of a future of sustainable health and citizenship.El artículo revisa la problemática de las competencias digitales desde el enfoque de aprendizaje constructivista digital para el empoderamiento digital desde la educación formativa de las dimensiones: (a) personal, (b) ética, (c) profesional, en contraposición a la definición estructuralista o funcionalista del enfoque conectivista, la cual prioriza la dimensión profesional y funcional de las competencias en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Se establece a las competencias digitales como las destrezas para lograr la integración, accesibilidad, empleabilidad y equidad de las comunidades digitales, valorados en el contexto de la pandemia actual y en la educación virtual puertas de un futuro de salud y ciudadanía sostenibles.Universidad César Vallejo2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/30310.18050/eduser.v7i2.2662REVISTA EDUSER; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto; 119-1262412-276910.18050/eduser.v7i2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/283http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/284https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/3032022-11-19T02:31:45Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation Competencia digital, nuevas perspectivas para la docencia en contextos de aislamiento social |
| title |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation |
| spellingShingle |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation Cruz Cobeñas, María Amelia Ciudadanía digital Competencias digitales Conectivismo Constructivismo digital Creación de contenidos digitales Educación remota Educación virtual Empoderamiento digital Connectivism Digital constructivism Creation of digital contents Digital citizenship Digital competences Remote education Virtual education Digital empowerment |
| title_short |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation |
| title_full |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation |
| title_fullStr |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation |
| title_full_unstemmed |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation |
| title_sort |
Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cruz Cobeñas, María Amelia Carcausto-Calla, Wilfredo |
| author |
Cruz Cobeñas, María Amelia |
| author_facet |
Cruz Cobeñas, María Amelia Carcausto-Calla, Wilfredo |
| author_role |
author |
| author2 |
Carcausto-Calla, Wilfredo |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Ciudadanía digital Competencias digitales Conectivismo Constructivismo digital Creación de contenidos digitales Educación remota Educación virtual Empoderamiento digital Connectivism Digital constructivism Creation of digital contents Digital citizenship Digital competences Remote education Virtual education Digital empowerment |
| topic |
Ciudadanía digital Competencias digitales Conectivismo Constructivismo digital Creación de contenidos digitales Educación remota Educación virtual Empoderamiento digital Connectivism Digital constructivism Creation of digital contents Digital citizenship Digital competences Remote education Virtual education Digital empowerment |
| description |
The article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist approach, which prioritizes the professional and functional dimension of the competences in the use of information and communication technologies. Digital competences are established as the skills to achieve integration, accessibility, employability and equity of digital communities, valued in the context of the current pandemic and in virtual education, doors of a future of sustainable health and citizenship. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303 10.18050/eduser.v7i2.2662 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303 |
| identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v7i2.2662 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/283 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/284 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto; 119-126 2412-2769 10.18050/eduser.v7i2 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846879904561364992 |
| score |
12.798618 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).