Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation

Descripción del Articulo

The article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist ap...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cruz Cobeñas, María Amelia, Carcausto-Calla, Wilfredo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/303
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ciudadanía digital
Competencias digitales
Conectivismo
Constructivismo digital
Creación de contenidos digitales
Educación remota
Educación virtual
Empoderamiento digital
Connectivism
Digital constructivism
Creation of digital contents
Digital citizenship
Digital competences
Remote education
Virtual education
Digital empowerment
id REVUCV_dbc722bb893c9e09ee694fc636c8d30b
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/303
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolationCompetencia digital, nuevas perspectivas para la docencia en contextos de aislamiento socialCruz Cobeñas, María Amelia Carcausto-Calla, Wilfredo Ciudadanía digitalCompetencias digitalesConectivismoConstructivismo digitalCreación de contenidos digitalesEducación remotaEducación virtualEmpoderamiento digitalConnectivismDigital constructivismCreation of digital contentsDigital citizenshipDigital competencesRemote educationVirtual educationDigital empowermentThe article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist approach, which prioritizes the professional and functional dimension of the competences in the use of information and communication technologies. Digital competences are established as the skills to achieve integration, accessibility, employability and equity of digital communities, valued in the context of the current pandemic and in virtual education, doors of a future of sustainable health and citizenship.El artículo revisa la problemática de las competencias digitales desde el enfoque de aprendizaje constructivista digital para el empoderamiento digital desde la educación formativa de las dimensiones: (a) personal, (b) ética, (c) profesional, en contraposición a la definición estructuralista o funcionalista del enfoque conectivista, la cual prioriza la dimensión profesional y funcional de las competencias en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Se establece a las competencias digitales como las destrezas para lograr la integración, accesibilidad, empleabilidad y equidad de las comunidades digitales, valorados en el contexto de la pandemia actual y en la educación virtual puertas de un futuro de salud y ciudadanía sostenibles.Universidad César Vallejo2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/30310.18050/eduser.v7i2.2662REVISTA EDUSER; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto; 119-1262412-276910.18050/eduser.v7i2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/283http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/284https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/3032022-11-19T02:31:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
Competencia digital, nuevas perspectivas para la docencia en contextos de aislamiento social
title Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
spellingShingle Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
Cruz Cobeñas, María Amelia
Ciudadanía digital
Competencias digitales
Conectivismo
Constructivismo digital
Creación de contenidos digitales
Educación remota
Educación virtual
Empoderamiento digital
Connectivism
Digital constructivism
Creation of digital contents
Digital citizenship
Digital competences
Remote education
Virtual education
Digital empowerment
title_short Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
title_full Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
title_fullStr Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
title_full_unstemmed Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
title_sort Digital competence, new perspectives for teaching in contexts of social isolation
dc.creator.none.fl_str_mv Cruz Cobeñas, María Amelia
Carcausto-Calla, Wilfredo
author Cruz Cobeñas, María Amelia
author_facet Cruz Cobeñas, María Amelia
Carcausto-Calla, Wilfredo
author_role author
author2 Carcausto-Calla, Wilfredo
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciudadanía digital
Competencias digitales
Conectivismo
Constructivismo digital
Creación de contenidos digitales
Educación remota
Educación virtual
Empoderamiento digital
Connectivism
Digital constructivism
Creation of digital contents
Digital citizenship
Digital competences
Remote education
Virtual education
Digital empowerment
topic Ciudadanía digital
Competencias digitales
Conectivismo
Constructivismo digital
Creación de contenidos digitales
Educación remota
Educación virtual
Empoderamiento digital
Connectivism
Digital constructivism
Creation of digital contents
Digital citizenship
Digital competences
Remote education
Virtual education
Digital empowerment
description The article reviews the problem of digital competences from the digital constructivist learning approach for digital empowerment from formative education of the dimensions: (a) personal, (b) ethical, (c) professional, as opposed to the structuralist definition or functionalist of the connectivist approach, which prioritizes the professional and functional dimension of the competences in the use of information and communication technologies. Digital competences are established as the skills to achieve integration, accessibility, employability and equity of digital communities, valued in the context of the current pandemic and in virtual education, doors of a future of sustainable health and citizenship.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303
10.18050/eduser.v7i2.2662
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303
identifier_str_mv 10.18050/eduser.v7i2.2662
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/283
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/303/284
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto; 119-126
2412-2769
10.18050/eduser.v7i2
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846879904561364992
score 12.798618
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).