Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022

Descripción del Articulo

Developing the understandable discernment of primary school students during basic training to efficiently observe scientific education and critical thinking is one of the greatest challenges that educational research has to face to optimize the culture of science in future generations. . To propose...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vargas Castillo, Luis Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2721
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:pensamiento crítico
enseñanza
ciencia y tecnología
critical thinking
teaching
science and technology
id REVUCV_b13d284a84702c83f3e073c4cc93cc7c
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2721
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022Pensamiento crítico y la enseñanza de la ciencia y la tecnología en colegios de Arequipa–2022Vargas Castillo, Luis Fernandopensamiento críticoenseñanzaciencia y tecnologíacritical thinking teachingscience and technologyDeveloping the understandable discernment of primary school students during basic training to efficiently observe scientific education and critical thinking is one of the greatest challenges that educational research has to face to optimize the culture of science in future generations. . To propose educational recommendations based on research and evaluation in the classroom, this research shows a study that focuses on the development of a training proposal for primary school students for teaching integrated learning of these two pillars. The research explains the evidence-based development and improvement process and provides evidence of its effectiveness in achieving the desired consequences, by quantifying the volume of influence with the design before testing with a control group. Teaching science and technology at an early age requires creative strategies that encourage critical thinking in children and adolescents in basic education institutions.Desarrollar el discernimiento comprensible del estudiante de primaria durante la formación básica para observar eficientemente la educación científica y el pensamiento crítico es uno los retos más grandes que tiene que tiene que enfrentar la investigación en educación para optimizar la cultura de la ciencia en las generaciones futuras. Para proponer recomendaciones educativas basadas en la investigación y evaluación en el ámbito de las aulas, esta investigación muestra un estudio que se centra en la elaboración de una proposición de formación del estudiante de primaria para la enseñanza del aprendizaje integrado de estos dos pilares. La investigación explica el proceso de mejora y desarrollo basado en evidencia y proporciona evidencia de su efectividad para lograr las consecuencias deseadas, al cuantificar el volumen de la influencia con el diseño antes de la prueba con un grupo de control. La enseñanza de la ciencia y la tecnología en edades tempranas requiere de estrategias creativas que fomenten el pensamiento crítico de niños, niñas y adolescentes en instituciones de educación básica. El potencial de las ideas, es un anómalo complicado que complementa en aspectos, contextuales, sociales, pedagógicos, psicológicos, por ello, es significativo capacitar a los jóvenes y niños para que empleen principios creativos en su vida diaria. Los mediadores en el aprendizaje de los alumnos y la autonomía pedagógica demuestra ser un catalizador para la inteligencia creativa.Universidad César Vallejo2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/272110.18050/eduser.v10n2a7REVISTA EDUSER; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 72-812412-276910.18050/eduser.v10n2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721/2188Derechos de autor 2024 Luis Fernando Vargas Castillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/27212024-02-10T16:52:40Z
dc.title.none.fl_str_mv Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
Pensamiento crítico y la enseñanza de la ciencia y la tecnología en colegios de Arequipa–2022
title Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
spellingShingle Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
Vargas Castillo, Luis Fernando
pensamiento crítico
enseñanza
ciencia y tecnología
critical thinking
teaching
science and technology
title_short Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
title_full Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
title_fullStr Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
title_full_unstemmed Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
title_sort Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
dc.creator.none.fl_str_mv Vargas Castillo, Luis Fernando
author Vargas Castillo, Luis Fernando
author_facet Vargas Castillo, Luis Fernando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv pensamiento crítico
enseñanza
ciencia y tecnología
critical thinking
teaching
science and technology
topic pensamiento crítico
enseñanza
ciencia y tecnología
critical thinking
teaching
science and technology
description Developing the understandable discernment of primary school students during basic training to efficiently observe scientific education and critical thinking is one of the greatest challenges that educational research has to face to optimize the culture of science in future generations. . To propose educational recommendations based on research and evaluation in the classroom, this research shows a study that focuses on the development of a training proposal for primary school students for teaching integrated learning of these two pillars. The research explains the evidence-based development and improvement process and provides evidence of its effectiveness in achieving the desired consequences, by quantifying the volume of influence with the design before testing with a control group. Teaching science and technology at an early age requires creative strategies that encourage critical thinking in children and adolescents in basic education institutions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721
10.18050/eduser.v10n2a7
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721
identifier_str_mv 10.18050/eduser.v10n2a7
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721/2188
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Luis Fernando Vargas Castillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Luis Fernando Vargas Castillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 72-81
2412-2769
10.18050/eduser.v10n2
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842454340260855808
score 12.873224
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).