Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022
Descripción del Articulo
Developing the understandable discernment of primary school students during basic training to efficiently observe scientific education and critical thinking is one of the greatest challenges that educational research has to face to optimize the culture of science in future generations. . To propose...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2721 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | pensamiento crítico enseñanza ciencia y tecnología critical thinking teaching science and technology |
id |
REVUCV_b13d284a84702c83f3e073c4cc93cc7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2721 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022Pensamiento crítico y la enseñanza de la ciencia y la tecnología en colegios de Arequipa–2022Vargas Castillo, Luis Fernandopensamiento críticoenseñanzaciencia y tecnologíacritical thinking teachingscience and technologyDeveloping the understandable discernment of primary school students during basic training to efficiently observe scientific education and critical thinking is one of the greatest challenges that educational research has to face to optimize the culture of science in future generations. . To propose educational recommendations based on research and evaluation in the classroom, this research shows a study that focuses on the development of a training proposal for primary school students for teaching integrated learning of these two pillars. The research explains the evidence-based development and improvement process and provides evidence of its effectiveness in achieving the desired consequences, by quantifying the volume of influence with the design before testing with a control group. Teaching science and technology at an early age requires creative strategies that encourage critical thinking in children and adolescents in basic education institutions.Desarrollar el discernimiento comprensible del estudiante de primaria durante la formación básica para observar eficientemente la educación científica y el pensamiento crítico es uno los retos más grandes que tiene que tiene que enfrentar la investigación en educación para optimizar la cultura de la ciencia en las generaciones futuras. Para proponer recomendaciones educativas basadas en la investigación y evaluación en el ámbito de las aulas, esta investigación muestra un estudio que se centra en la elaboración de una proposición de formación del estudiante de primaria para la enseñanza del aprendizaje integrado de estos dos pilares. La investigación explica el proceso de mejora y desarrollo basado en evidencia y proporciona evidencia de su efectividad para lograr las consecuencias deseadas, al cuantificar el volumen de la influencia con el diseño antes de la prueba con un grupo de control. La enseñanza de la ciencia y la tecnología en edades tempranas requiere de estrategias creativas que fomenten el pensamiento crítico de niños, niñas y adolescentes en instituciones de educación básica. El potencial de las ideas, es un anómalo complicado que complementa en aspectos, contextuales, sociales, pedagógicos, psicológicos, por ello, es significativo capacitar a los jóvenes y niños para que empleen principios creativos en su vida diaria. Los mediadores en el aprendizaje de los alumnos y la autonomía pedagógica demuestra ser un catalizador para la inteligencia creativa.Universidad César Vallejo2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/272110.18050/eduser.v10n2a7REVISTA EDUSER; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 72-812412-276910.18050/eduser.v10n2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721/2188Derechos de autor 2024 Luis Fernando Vargas Castillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/27212024-02-10T16:52:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 Pensamiento crítico y la enseñanza de la ciencia y la tecnología en colegios de Arequipa–2022 |
title |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 |
spellingShingle |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 Vargas Castillo, Luis Fernando pensamiento crítico enseñanza ciencia y tecnología critical thinking teaching science and technology |
title_short |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 |
title_full |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 |
title_fullStr |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 |
title_full_unstemmed |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 |
title_sort |
Critical thinking and its relationship with teaching science and technology in schools in Arequipa–2022 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vargas Castillo, Luis Fernando |
author |
Vargas Castillo, Luis Fernando |
author_facet |
Vargas Castillo, Luis Fernando |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
pensamiento crítico enseñanza ciencia y tecnología critical thinking teaching science and technology |
topic |
pensamiento crítico enseñanza ciencia y tecnología critical thinking teaching science and technology |
description |
Developing the understandable discernment of primary school students during basic training to efficiently observe scientific education and critical thinking is one of the greatest challenges that educational research has to face to optimize the culture of science in future generations. . To propose educational recommendations based on research and evaluation in the classroom, this research shows a study that focuses on the development of a training proposal for primary school students for teaching integrated learning of these two pillars. The research explains the evidence-based development and improvement process and provides evidence of its effectiveness in achieving the desired consequences, by quantifying the volume of influence with the design before testing with a control group. Teaching science and technology at an early age requires creative strategies that encourage critical thinking in children and adolescents in basic education institutions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721 10.18050/eduser.v10n2a7 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721 |
identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v10n2a7 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2721/2188 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Luis Fernando Vargas Castillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Luis Fernando Vargas Castillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 72-81 2412-2769 10.18050/eduser.v10n2 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454340260855808 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).