Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity
Descripción del Articulo
The present work seeks to know how the schooling experience of the Lickanantay community affected the development of their identity as indigenous after being subjected to educational migrations within and outside the ancestral territories. Methodologically, content analysis techniques were used, inc...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1517 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1517 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Identidad indígena Proceso de asimilación Modelo educativo Colonización Escolarización Indigenous identity assimilation process educational model colonization schooling |
id |
REVUCS_384d91cc272d42ba2bef7ee5a2a8a5fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1517 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identityTransitar del telar al palillo:: la escuela y la identidad LickanantayMiranda Carvajal, CarlosIdentidad indígenaProceso de asimilaciónModelo educativoColonizaciónEscolarizaciónIndigenous identityassimilation processeducational modelcolonizationschoolingThe present work seeks to know how the schooling experience of the Lickanantay community affected the development of their identity as indigenous after being subjected to educational migrations within and outside the ancestral territories. Methodologically, content analysis techniques were used, including ethnographic models at the field and auto-ethnographic analysis level, proposing a decolonial research directly related to the indigenous identity of participants and researchers, observing a position of militant researcher in the social process of vindication of ancestral knowledge. The main conclusion was that the school acted as a control and assimilation device, effects that were intended by the processes of the installation of a unified state.El presente trabajo busca conocer cómo la experiencia de escolarización de los comuneros lickanantay afectó al desarrollo de su identidad como indígenas después de ser sometidos a migraciones educativas dentro y fuera de los territorios ancestrales. Metodológicamente se usó la técnica de análisis de contenido, que incluyó modelos etnográficos a nivel de trabajo de campo y autoetnográficos a nivel de análisis. Se propuso una investigación decolonial relacionada directamente con la identidad indígena de los participantes e investigadores, y se observó una posición de investigador militante en el proceso social de reivindicación de los saberes ancestrales. Como principal conclusión se encontró que la escuela actuó como un dispositivo de control y de asimilación, efectos que fueron intencionados por los procesos de la instalación de un Estado unificado.Universidad Cientifica del Sur2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto Textapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/151710.21142/DES-1503-2023-0039Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0039Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0039Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e00392415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1517/116310.21142/Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/15172023-12-28T14:46:38Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity Transitar del telar al palillo:: la escuela y la identidad Lickanantay |
title |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity |
spellingShingle |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity Miranda Carvajal, Carlos Identidad indígena Proceso de asimilación Modelo educativo Colonización Escolarización Indigenous identity assimilation process educational model colonization schooling |
title_short |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity |
title_full |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity |
title_fullStr |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity |
title_full_unstemmed |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity |
title_sort |
Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Miranda Carvajal, Carlos |
author |
Miranda Carvajal, Carlos |
author_facet |
Miranda Carvajal, Carlos |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Identidad indígena Proceso de asimilación Modelo educativo Colonización Escolarización Indigenous identity assimilation process educational model colonization schooling |
topic |
Identidad indígena Proceso de asimilación Modelo educativo Colonización Escolarización Indigenous identity assimilation process educational model colonization schooling |
description |
The present work seeks to know how the schooling experience of the Lickanantay community affected the development of their identity as indigenous after being subjected to educational migrations within and outside the ancestral territories. Methodologically, content analysis techniques were used, including ethnographic models at the field and auto-ethnographic analysis level, proposing a decolonial research directly related to the indigenous identity of participants and researchers, observing a position of militant researcher in the social process of vindication of ancestral knowledge. The main conclusion was that the school acted as a control and assimilation device, effects that were intended by the processes of the installation of a unified state. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Text |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1517 10.21142/DES-1503-2023-0039 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1517 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1503-2023-0039 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1517/1163 10.21142/ |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0039 Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0039 Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0039 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1503-2023 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844342927275327488 |
score |
12.807994 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).