Moving from the loom to the toothpick: : the school and the Lickanantay identity
Descripción del Articulo
The present work seeks to know how the schooling experience of the Lickanantay community affected the development of their identity as indigenous after being subjected to educational migrations within and outside the ancestral territories. Methodologically, content analysis techniques were used, inc...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1517 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1517 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Identidad indígena Proceso de asimilación Modelo educativo Colonización Escolarización Indigenous identity assimilation process educational model colonization schooling |
Sumario: | The present work seeks to know how the schooling experience of the Lickanantay community affected the development of their identity as indigenous after being subjected to educational migrations within and outside the ancestral territories. Methodologically, content analysis techniques were used, including ethnographic models at the field and auto-ethnographic analysis level, proposing a decolonial research directly related to the indigenous identity of participants and researchers, observing a position of militant researcher in the social process of vindication of ancestral knowledge. The main conclusion was that the school acted as a control and assimilation device, effects that were intended by the processes of the installation of a unified state. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).