Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
Descripción del Articulo
The background of this exhibition is the reality of the indigenous rural school in southern Peru, its sociolinguistic context and its main problems. Likewise, it has as a frame of reference the experiences and debates arising from the application of various alternative educational programs or projec...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 1993 |
| Institución: | Universidad Católica San Pablo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica San Pablo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/770 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | bilingüismo educación Perú |
| id |
REVUCSP_b5c6718593ead6c97571a2ca3afa9f51 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/770 |
| network_acronym_str |
REVUCSP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern PeruSignificar e interactuar: Educación y bilingüismo en el sur del PerúGodenzzi, Juan CarlosbilingüismoeducaciónPerúThe background of this exhibition is the reality of the indigenous rural school in southern Peru, its sociolinguistic context and its main problems. Likewise, it has as a frame of reference the experiences and debates arising from the application of various alternative educational programs or projects. Against this background and framework, I offer some reflections on aspects of bilingual education: the teaching of reading and writing, the teaching of the mother tongue and, finally, the teaching of the second language. My fundamental interest is to make explicit some dimensions whose development seems crucial to achieve a substantial improvement of the indigenous rural school, but also to give a new focus and renew any educational proposal.La presente exposición tiene como fondo la realidad de la escuela rural indígena del sur del Perú, su contexto sociolingüístico y sus principales problemas. Igualmente, tiene como marco de referencia las experiencias y debates surgidos de la aplicación de diversos programas o proyectos educativos alternativos. Sobre este fondo y marco, ofrezco algunas reflexiones en torno a aspectos de la educación bilingüe: la enseñanza de la lecto-escritura, la enseñanza de la lengua materna y, finalmente, la enseñanza de la segunda lengua. Mi interés fundamental es hacer explícita algunas dimensiones cuyo desarrollo me parece crucial para lograr una mejora sustancial de la escuela rural indígena, sino también para dar un nuevo enfoque y renovar toda propuesta educativa.Universidad Católica San Pablo1993-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/77010.36901/allpanchis.v25i42.770Allpanchis; Vol. 25 Núm. 42 (1993): El Desafío Educativo; 53-79Allpanchis; Vol. 25 No. 42 (1993): The Educational Challenge; 53-792708-89600252-883510.36901/allpanchis.v25i42reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770/551Derechos de autor 1993 Juan Carlos Godenzzihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/7702022-05-27T12:12:47Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru Significar e interactuar: Educación y bilingüismo en el sur del Perú |
| title |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru |
| spellingShingle |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru Godenzzi, Juan Carlos bilingüismo educación Perú |
| title_short |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru |
| title_full |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru |
| title_fullStr |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru |
| title_full_unstemmed |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru |
| title_sort |
Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Godenzzi, Juan Carlos |
| author |
Godenzzi, Juan Carlos |
| author_facet |
Godenzzi, Juan Carlos |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
bilingüismo educación Perú |
| topic |
bilingüismo educación Perú |
| description |
The background of this exhibition is the reality of the indigenous rural school in southern Peru, its sociolinguistic context and its main problems. Likewise, it has as a frame of reference the experiences and debates arising from the application of various alternative educational programs or projects. Against this background and framework, I offer some reflections on aspects of bilingual education: the teaching of reading and writing, the teaching of the mother tongue and, finally, the teaching of the second language. My fundamental interest is to make explicit some dimensions whose development seems crucial to achieve a substantial improvement of the indigenous rural school, but also to give a new focus and renew any educational proposal. |
| publishDate |
1993 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
1993-12-16 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770 10.36901/allpanchis.v25i42.770 |
| url |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770 |
| identifier_str_mv |
10.36901/allpanchis.v25i42.770 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770/551 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 1993 Juan Carlos Godenzzi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 1993 Juan Carlos Godenzzi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Allpanchis; Vol. 25 Núm. 42 (1993): El Desafío Educativo; 53-79 Allpanchis; Vol. 25 No. 42 (1993): The Educational Challenge; 53-79 2708-8960 0252-8835 10.36901/allpanchis.v25i42 reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo instname:Universidad Católica San Pablo instacron:UCSP |
| instname_str |
Universidad Católica San Pablo |
| instacron_str |
UCSP |
| institution |
UCSP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846606940753362944 |
| score |
13.040751 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).