Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru

Descripción del Articulo

The background of this exhibition is the reality of the indigenous rural school in southern Peru, its sociolinguistic context and its main problems. Likewise, it has as a frame of reference the experiences and debates arising from the application of various alternative educational programs or projec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Godenzzi, Juan Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1993
Institución:Universidad Católica San Pablo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica San Pablo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/770
Enlace del recurso:https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:bilingüismo
educación
Perú
id REVUCSP_b5c6718593ead6c97571a2ca3afa9f51
oai_identifier_str oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/770
network_acronym_str REVUCSP
network_name_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository_id_str
spelling Mean and interact: Education and bilingualism in southern PeruSignificar e interactuar: Educación y bilingüismo en el sur del PerúGodenzzi, Juan CarlosbilingüismoeducaciónPerúThe background of this exhibition is the reality of the indigenous rural school in southern Peru, its sociolinguistic context and its main problems. Likewise, it has as a frame of reference the experiences and debates arising from the application of various alternative educational programs or projects. Against this background and framework, I offer some reflections on aspects of bilingual education: the teaching of reading and writing, the teaching of the mother tongue and, finally, the teaching of the second language. My fundamental interest is to make explicit some dimensions whose development seems crucial to achieve a substantial improvement of the indigenous rural school, but also to give a new focus and renew any educational proposal.La presente exposición tiene como fondo la realidad de la escuela rural indígena del sur del Perú, su contexto sociolingüístico y sus principales problemas. Igualmente, tiene  como marco de referencia las experiencias y debates surgidos de la aplicación de diversos programas o proyectos educativos alternativos. Sobre este fondo y marco, ofrezco algunas reflexiones en torno a aspectos de la educación bilingüe: la enseñanza de la lecto-escritura, la enseñanza de la lengua materna y, finalmente, la enseñanza de la segunda lengua. Mi interés fundamental es hacer explícita algunas dimensiones cuyo desarrollo me parece crucial para lograr una mejora sustancial de la escuela rural indígena, sino también para dar un nuevo enfoque y renovar toda propuesta educativa.Universidad Católica San Pablo1993-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/77010.36901/allpanchis.v25i42.770Allpanchis; Vol. 25 Núm. 42 (1993): El Desafío Educativo; 53-79Allpanchis; Vol. 25 No. 42 (1993): The Educational Challenge; 53-792708-89600252-883510.36901/allpanchis.v25i42reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770/551Derechos de autor 1993 Juan Carlos Godenzzihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/7702022-05-27T12:12:47Z
dc.title.none.fl_str_mv Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
Significar e interactuar: Educación y bilingüismo en el sur del Perú
title Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
spellingShingle Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
Godenzzi, Juan Carlos
bilingüismo
educación
Perú
title_short Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
title_full Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
title_fullStr Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
title_full_unstemmed Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
title_sort Mean and interact: Education and bilingualism in southern Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Godenzzi, Juan Carlos
author Godenzzi, Juan Carlos
author_facet Godenzzi, Juan Carlos
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv bilingüismo
educación
Perú
topic bilingüismo
educación
Perú
description The background of this exhibition is the reality of the indigenous rural school in southern Peru, its sociolinguistic context and its main problems. Likewise, it has as a frame of reference the experiences and debates arising from the application of various alternative educational programs or projects. Against this background and framework, I offer some reflections on aspects of bilingual education: the teaching of reading and writing, the teaching of the mother tongue and, finally, the teaching of the second language. My fundamental interest is to make explicit some dimensions whose development seems crucial to achieve a substantial improvement of the indigenous rural school, but also to give a new focus and renew any educational proposal.
publishDate 1993
dc.date.none.fl_str_mv 1993-12-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770
10.36901/allpanchis.v25i42.770
url https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770
identifier_str_mv 10.36901/allpanchis.v25i42.770
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/770/551
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 1993 Juan Carlos Godenzzi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 1993 Juan Carlos Godenzzi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
dc.source.none.fl_str_mv Allpanchis; Vol. 25 Núm. 42 (1993): El Desafío Educativo; 53-79
Allpanchis; Vol. 25 No. 42 (1993): The Educational Challenge; 53-79
2708-8960
0252-8835
10.36901/allpanchis.v25i42
reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo
instname:Universidad Católica San Pablo
instacron:UCSP
instname_str Universidad Católica San Pablo
instacron_str UCSP
institution UCSP
reponame_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
collection Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846606940753362944
score 13.040751
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).