Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
Descripción del Articulo
This study aims to create and describe profiles of public university professors in Argentina based on their use of ICTs in pedagogical practices. The study used an online questionnaire that measures personal and academic characteristics, experiences, training and mediated forms of communication with...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20491 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Computer mediated communication learning environments electronic communication online social networks virtual classrooms Comunicación mediada por ordenador entornos de aprendizaje comunicación electrónica redes sociales en línea aulas virtuales Communication par ordinateurs environnements d’apprentissage communication électronique réseaux sociaux en ligne salles de classe virtuelles Comunicação através de computadores ambientes de aprendizagem comunicação eletrônica redes sociais on-line salas de aula virtuais |
id |
REVPUCP_6226e48b8515ccedc28d44a842ec048a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20491 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina Uso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes de la Facultad de Psicología de una universidad pública argentina Utilisation des TIC dans les pratiques pédagogiques des professeurs de la faculté de psychologie d’une université publique d’Argentine Uso das TIC nas práticas pedagógicas de professores da Faculdade de Psicologia de uma universidade pública da Argentina |
title |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina |
spellingShingle |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina Borgobello, Ana Computer mediated communication learning environments electronic communication online social networks virtual classrooms Comunicación mediada por ordenador entornos de aprendizaje comunicación electrónica redes sociales en línea aulas virtuales Communication par ordinateurs environnements d’apprentissage communication électronique réseaux sociaux en ligne salles de classe virtuelles Comunicação através de computadores ambientes de aprendizagem comunicação eletrônica redes sociais on-line salas de aula virtuais |
title_short |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina |
title_full |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina |
title_fullStr |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina |
title_full_unstemmed |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina |
title_sort |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Borgobello, Ana Madolesi, Melisa Espinosa, Andrea Sartori, Mariana |
author |
Borgobello, Ana |
author_facet |
Borgobello, Ana Madolesi, Melisa Espinosa, Andrea Sartori, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Madolesi, Melisa Espinosa, Andrea Sartori, Mariana |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Computer mediated communication learning environments electronic communication online social networks virtual classrooms Comunicación mediada por ordenador entornos de aprendizaje comunicación electrónica redes sociales en línea aulas virtuales Communication par ordinateurs environnements d’apprentissage communication électronique réseaux sociaux en ligne salles de classe virtuelles Comunicação através de computadores ambientes de aprendizagem comunicação eletrônica redes sociais on-line salas de aula virtuais |
topic |
Computer mediated communication learning environments electronic communication online social networks virtual classrooms Comunicación mediada por ordenador entornos de aprendizaje comunicación electrónica redes sociales en línea aulas virtuales Communication par ordinateurs environnements d’apprentissage communication électronique réseaux sociaux en ligne salles de classe virtuelles Comunicação através de computadores ambientes de aprendizagem comunicação eletrônica redes sociais on-line salas de aula virtuais |
description |
This study aims to create and describe profiles of public university professors in Argentina based on their use of ICTs in pedagogical practices. The study used an online questionnaire that measures personal and academic characteristics, experiences, training and mediated forms of communication with students. Descriptive, multivariate and content analyses were performed. The results show three profiles with differential positions in techno-pedagogical aspects determined by the use of Facebook, WhatsApp and Virtual Platform. In the narratives, differential critical positions were observed according to each profile. The interpretation and discussion of results were contextualized ina scenario that is not favorable towards the use of ICT. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491/20390 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 37 Núm. 1 (2019); 279-317 Revista de Psicología; v. 37 n. 1 (2019); 279-317 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975202943467520 |
spelling |
Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in ArgentinaUso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes de la Facultad de Psicología de una universidad pública argentinaUtilisation des TIC dans les pratiques pédagogiques des professeurs de la faculté de psychologie d’une université publique d’ArgentineUso das TIC nas práticas pedagógicas de professores da Faculdade de Psicologia de uma universidade pública da ArgentinaBorgobello, AnaMadolesi, MelisaEspinosa, AndreaSartori, MarianaComputer mediated communicationlearning environmentselectronic communicationonline social networksvirtual classroomsComunicación mediada por ordenadorentornos de aprendizajecomunicación electrónicaredes sociales en líneaaulas virtualesCommunication par ordinateursenvironnements d’apprentissagecommunication électroniqueréseaux sociaux en lignesalles de classe virtuellesComunicação através de computadoresambientes de aprendizagemcomunicação eletrônicaredes sociais on-linesalas de aula virtuaisThis study aims to create and describe profiles of public university professors in Argentina based on their use of ICTs in pedagogical practices. The study used an online questionnaire that measures personal and academic characteristics, experiences, training and mediated forms of communication with students. Descriptive, multivariate and content analyses were performed. The results show three profiles with differential positions in techno-pedagogical aspects determined by the use of Facebook, WhatsApp and Virtual Platform. In the narratives, differential critical positions were observed according to each profile. The interpretation and discussion of results were contextualized ina scenario that is not favorable towards the use of ICT. Se describen y construyen perfiles de docentes universitarios de una universidad pública argentina respecto al uso de TIC en sus prácticas pedagógicas a partir de la aplicación de un cuestionario online sobre características personales y académicas, experiencias, formación y formas mediadas de comunicación con los estudiantes. Se hicieron análisis descriptivo, multivariado y de contenido. Los resultados muestran tres perfiles con posicionamientos diferenciales en aspectos tecnopedagógicos determinados por las preferencias y experiencias respecto al uso de Facebook, WhatsApp y Plataforma virtual. En las narraciones se observan posturas críticas diferenciales de acuerdo al perfil. La interpretación y discusión de los datos fueron contextualizados en un escenario poco favorecedor hacia el uso de TIC.Les profils des professeurs d’université sont décrits et construits en fonction de l’utilisation des TIC dans leurs pratiques pédagogiques, basée sur l’application d’un questionnaire en ligne sur les caractéristiques personnelles et académiques, les expériences, la formation et les formes médiatiques de communication avec les étudiants. Une analyse descriptive, multivariée et de contenu a été faite. Les résultats montrent trois profils avec des positions différentielles dans les aspects technopédagogiques déterminés par l’utilisation de Facebook, WhatsApp et Virtual Platform. Dans les discours, les positions critiques différentielles sont observées en fonction du profil. L’interprétation et la discussion sont contextualisées dans un scénario peu d’espoir pour l’utilisation des TIC.Os perfis de docentes e professores universitários foram descritos sobre o uso das TIC nas práticas pedagógicas. O estudo baseou-se nas respostas a um questionário on-line que solicitava características e experiências acadêmicas, experiências, treinamento e formas de comunicação mediadas com os alunos. Foram realizadas análise descritiva, multivariada e de conteúdo. Os resultados mostraram três perfis com posições diferenciais em aspectos tecno-pedagógicos determinados pelo uso do Facebook, WhatsApp e Plataforma Virtual.Nas narrativas, as posições críticas observadas foram diferenciais de acordo com cada perfil. A interpretação e discussão de resultados foram contextualizadas em um cenário não auspicioso para o uso das TIC.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491Revista de Psicología; Vol. 37 Núm. 1 (2019); 279-317Revista de Psicología; v. 37 n. 1 (2019); 279-3172223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491/20390info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/204912021-07-10T19:13:23Z |
score |
13.377112 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).