Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina

Descripción del Articulo

This study aims to create and describe profiles of public university professors in Argentina based on their use of ICTs in pedagogical practices. The study used an online questionnaire that measures personal and academic characteristics, experiences, training and mediated forms of communication with...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Borgobello, Ana, Madolesi, Melisa, Espinosa, Andrea, Sartori, Mariana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20491
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Computer mediated communication
learning environments
electronic communication
online social networks
virtual classrooms
Comunicación mediada por ordenador
entornos de aprendizaje
comunicación electrónica
redes sociales en línea
aulas virtuales
Communication par ordinateurs
environnements d’apprentissage
communication électronique
réseaux sociaux en ligne
salles de classe virtuelles
Comunicação através de computadores
ambientes de aprendizagem
comunicação eletrônica
redes sociais on-line
salas de aula virtuais
id REVPUCP_6226e48b8515ccedc28d44a842ec048a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20491
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
Uso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes de la Facultad de Psicología de una universidad pública argentina
Utilisation des TIC dans les pratiques pédagogiques des professeurs de la faculté de psychologie d’une université publique d’Argentine
Uso das TIC nas práticas pedagógicas de professores da Faculdade de Psicologia de uma universidade pública da Argentina
title Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
spellingShingle Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
Borgobello, Ana
Computer mediated communication
learning environments
electronic communication
online social networks
virtual classrooms
Comunicación mediada por ordenador
entornos de aprendizaje
comunicación electrónica
redes sociales en línea
aulas virtuales
Communication par ordinateurs
environnements d’apprentissage
communication électronique
réseaux sociaux en ligne
salles de classe virtuelles
Comunicação através de computadores
ambientes de aprendizagem
comunicação eletrônica
redes sociais on-line
salas de aula virtuais
title_short Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
title_full Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
title_fullStr Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
title_full_unstemmed Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
title_sort Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Borgobello, Ana
Madolesi, Melisa
Espinosa, Andrea
Sartori, Mariana
author Borgobello, Ana
author_facet Borgobello, Ana
Madolesi, Melisa
Espinosa, Andrea
Sartori, Mariana
author_role author
author2 Madolesi, Melisa
Espinosa, Andrea
Sartori, Mariana
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Computer mediated communication
learning environments
electronic communication
online social networks
virtual classrooms
Comunicación mediada por ordenador
entornos de aprendizaje
comunicación electrónica
redes sociales en línea
aulas virtuales
Communication par ordinateurs
environnements d’apprentissage
communication électronique
réseaux sociaux en ligne
salles de classe virtuelles
Comunicação através de computadores
ambientes de aprendizagem
comunicação eletrônica
redes sociais on-line
salas de aula virtuais
topic Computer mediated communication
learning environments
electronic communication
online social networks
virtual classrooms
Comunicación mediada por ordenador
entornos de aprendizaje
comunicación electrónica
redes sociales en línea
aulas virtuales
Communication par ordinateurs
environnements d’apprentissage
communication électronique
réseaux sociaux en ligne
salles de classe virtuelles
Comunicação através de computadores
ambientes de aprendizagem
comunicação eletrônica
redes sociais on-line
salas de aula virtuais
description This study aims to create and describe profiles of public university professors in Argentina based on their use of ICTs in pedagogical practices. The study used an online questionnaire that measures personal and academic characteristics, experiences, training and mediated forms of communication with students. Descriptive, multivariate and content analyses were performed. The results show three profiles with differential positions in techno-pedagogical aspects determined by the use of Facebook, WhatsApp and Virtual Platform. In the narratives, differential critical positions were observed according to each profile. The interpretation and discussion of results were contextualized ina scenario that is not favorable towards the use of ICT. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491/20390
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 37 Núm. 1 (2019); 279-317
Revista de Psicología; v. 37 n. 1 (2019); 279-317
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975202943467520
spelling Use of ICT in pedagogical practices of teachers of the Faculty of Psychology of a public university in ArgentinaUso de TIC en prácticas pedagógicas de docentes de la Facultad de Psicología de una universidad pública argentinaUtilisation des TIC dans les pratiques pédagogiques des professeurs de la faculté de psychologie d’une université publique d’ArgentineUso das TIC nas práticas pedagógicas de professores da Faculdade de Psicologia de uma universidade pública da ArgentinaBorgobello, AnaMadolesi, MelisaEspinosa, AndreaSartori, MarianaComputer mediated communicationlearning environmentselectronic communicationonline social networksvirtual classroomsComunicación mediada por ordenadorentornos de aprendizajecomunicación electrónicaredes sociales en líneaaulas virtualesCommunication par ordinateursenvironnements d’apprentissagecommunication électroniqueréseaux sociaux en lignesalles de classe virtuellesComunicação através de computadoresambientes de aprendizagemcomunicação eletrônicaredes sociais on-linesalas de aula virtuaisThis study aims to create and describe profiles of public university professors in Argentina based on their use of ICTs in pedagogical practices. The study used an online questionnaire that measures personal and academic characteristics, experiences, training and mediated forms of communication with students. Descriptive, multivariate and content analyses were performed. The results show three profiles with differential positions in techno-pedagogical aspects determined by the use of Facebook, WhatsApp and Virtual Platform. In the narratives, differential critical positions were observed according to each profile. The interpretation and discussion of results were contextualized ina scenario that is not favorable towards the use of ICT. Se describen y construyen perfiles de docentes universitarios de una universidad pública argentina respecto al uso de TIC en sus prácticas pedagógicas a partir de la aplicación de un cuestionario online sobre características personales y académicas, experiencias, formación y formas mediadas de comunicación con los estudiantes. Se hicieron análisis descriptivo, multivariado y de contenido. Los resultados muestran tres perfiles con posicionamientos diferenciales en aspectos tecnopedagógicos determinados por las preferencias y experiencias respecto al uso de Facebook, WhatsApp y Plataforma virtual. En las narraciones se observan posturas críticas diferenciales de acuerdo al perfil. La interpretación y discusión de los datos fueron contextualizados en un escenario poco favorecedor hacia el uso de TIC.Les profils des professeurs d’université sont décrits et construits en fonction de l’utilisation des TIC dans leurs pratiques pédagogiques, basée sur l’application d’un questionnaire en ligne sur les caractéristiques personnelles et académiques, les expériences, la formation et les formes médiatiques de communication avec les étudiants. Une analyse descriptive, multivariée et de contenu a été faite. Les résultats montrent trois profils avec des positions différentielles dans les aspects technopédagogiques déterminés par l’utilisation de Facebook, WhatsApp et Virtual Platform. Dans les discours, les positions critiques différentielles sont observées en fonction du profil. L’interprétation et la discussion sont contextualisées dans un scénario peu d’espoir pour l’utilisation des TIC.Os perfis de docentes e professores universitários foram descritos sobre o uso das TIC nas práticas pedagógicas. O estudo baseou-se nas respostas a um questionário on-line que solicitava características e experiências acadêmicas, experiências, treinamento e formas de comunicação mediadas com os alunos. Foram realizadas análise descritiva, multivariada e de conteúdo. Os resultados mostraram três perfis com posições diferenciais em aspectos tecno-pedagógicos determinados pelo uso do Facebook, WhatsApp e Plataforma Virtual.Nas narrativas, as posições críticas observadas foram diferenciais de acordo com cada perfil. A interpretação e discussão de resultados foram contextualizadas em um cenário não auspicioso para o uso das TIC.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491Revista de Psicología; Vol. 37 Núm. 1 (2019); 279-317Revista de Psicología; v. 37 n. 1 (2019); 279-3172223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/20491/20390info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/204912021-07-10T19:13:23Z
score 13.377112
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).