Allegory, portrait, manifesto? A review of interpretations of Artemisia Gentileschi’s “La Pittura”

Descripción del Articulo

The article examines the main interpretive trends that have emerged around Artemisia Gentileschi’s La Pittura. It argues that interpretations of this painting have been shaped by two main approaches: one that highlights the artist’s exceptionality and agency, and another that proposes a critical dec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Huanca Lara, Grecia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32130
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32130
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Artemisia Gentileschi
“La Pittura”
Autorretrato
Arte barroco
Estudios de género
Self-portrait
Baroque art
Gender studies
Descripción
Sumario:The article examines the main interpretive trends that have emerged around Artemisia Gentileschi’s La Pittura. It argues that interpretations of this painting have been shaped by two main approaches: one that highlights the artist’s exceptionality and agency, and another that proposes a critical decentralization of that very exceptionality. Through the analysis of these perspectives, the study contends that the painting has become a fertile ground for debate on self-representation, gender, and female agency in Baroque art.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).