Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
Descripción del Articulo
A central issue in contemporary psychology consists in understanding how we develop new cognitive structures and how we modify them. This article aims to address the links between the notions from conceptual change and some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky. For that purpose, the noti...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Liberabit |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/56 |
Enlace del recurso: | http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | cambio conceptual Piaget Vygotsky teoría implícita concepto científico |
id |
REVLI_8323b047c343205a0d40b29ff8f112e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/56 |
network_acronym_str |
REVLI |
network_name_str |
Liberabit |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and VygotskyCambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y VygotskyRaynaudo, GabrielaPeralta, Olgacambio conceptualPiagetVygotskyteoría implícitaconcepto científicoA central issue in contemporary psychology consists in understanding how we develop new cognitive structures and how we modify them. This article aims to address the links between the notions from conceptual change and some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky. For that purpose, the notions of implicit theory and scientific concept were analyzed from the theory of conceptual change, and the notions of error and pseudo-concept from the theories of Piaget and Vygotsky. First, we examined the work of representative authors of conceptual change to understand the place granted to the notions of implicit theory and scientific concept. Then, some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky were considered to reflect on the place that the notions of error and pseudo-concept have in those theories. Finally, we analyzed and discussed the similarities between the theories of conceptual change, Piaget and Vygotsky. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10Un tema central en la psicología contemporánea consiste en conocer cómo los sujetos desarrollamos nuevas estructuras cognitivas y cómo las modificamos. El presente artículo se propone abordar nexos entre nociones provenientes del campo del cambio conceptual y algunos aspectos de las teorías de Piaget y Vygotsky. A tal fin, se discuten las nociones de teoría implícita y concepto científico desde las teorías del cambio conceptual, así como las nociones de error y pseudoconcepto desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Primero se realiza un recorrido por autores representativos del cambio conceptual con la finalidad de comprender el lugar que otorgan a las nociones de teoría implícita y concepto científico. Luego, se consideran algunos aspectos de las teorías de Piaget y Vygotsky reflexionando sobre el lugar que en ellas ocupan los conceptos de error y pseudoconcepto. Finalmente, se analizan y discuten puntos de encuentro entre teorías del cambio conceptual, Piaget y Vygotsky. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10Universidad de San Martín de Porres2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -1482223-76661729-4827reponame:Liberabitinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/55http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/71Derechos de autor 2017 Gabriela Raynaudo, Olga Peraltahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/562017-11-30T16:42:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky |
title |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky |
spellingShingle |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky Raynaudo, Gabriela cambio conceptual Piaget Vygotsky teoría implícita concepto científico |
title_short |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky |
title_full |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky |
title_fullStr |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky |
title_full_unstemmed |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky |
title_sort |
Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Raynaudo, Gabriela Peralta, Olga |
author |
Raynaudo, Gabriela |
author_facet |
Raynaudo, Gabriela Peralta, Olga |
author_role |
author |
author2 |
Peralta, Olga |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
cambio conceptual Piaget Vygotsky teoría implícita concepto científico |
topic |
cambio conceptual Piaget Vygotsky teoría implícita concepto científico |
description |
A central issue in contemporary psychology consists in understanding how we develop new cognitive structures and how we modify them. This article aims to address the links between the notions from conceptual change and some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky. For that purpose, the notions of implicit theory and scientific concept were analyzed from the theory of conceptual change, and the notions of error and pseudo-concept from the theories of Piaget and Vygotsky. First, we examined the work of representative authors of conceptual change to understand the place granted to the notions of implicit theory and scientific concept. Then, some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky were considered to reflect on the place that the notions of error and pseudo-concept have in those theories. Finally, we analyzed and discussed the similarities between the theories of conceptual change, Piaget and Vygotsky. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10 |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56 |
url |
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/55 http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/71 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Gabriela Raynaudo, Olga Peralta http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Gabriela Raynaudo, Olga Peralta http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
dc.source.none.fl_str_mv |
LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148 LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148 LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148 2223-7666 1729-4827 reponame:Liberabit instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Liberabit |
collection |
Liberabit |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842457049153142784 |
score |
12.87381 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).