Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky

Descripción del Articulo

A central issue in contemporary psychology consists in understanding how we develop new cognitive structures and how we modify them. This article aims to address the links between the notions from conceptual change and some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky. For that purpose, the noti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Raynaudo, Gabriela, Peralta, Olga
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Liberabit
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/56
Enlace del recurso:http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:cambio conceptual
Piaget
Vygotsky
teoría implícita
concepto científico
id REVLI_8323b047c343205a0d40b29ff8f112e1
oai_identifier_str oai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/56
network_acronym_str REVLI
network_name_str Liberabit
repository_id_str
spelling Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and VygotskyCambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y VygotskyRaynaudo, GabrielaPeralta, Olgacambio conceptualPiagetVygotskyteoría implícitaconcepto científicoA central issue in contemporary psychology consists in understanding how we develop new cognitive structures and how we modify them. This article aims to address the links between the notions from conceptual change and some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky. For that purpose, the notions of implicit theory and scientific concept were analyzed from the theory of conceptual change, and the notions of error and pseudo-concept from the theories of Piaget and Vygotsky. First, we examined the work of representative authors of conceptual change to understand the place granted to the notions of implicit theory and scientific concept. Then, some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky were considered to reflect on the place that the notions of error and pseudo-concept have in those theories. Finally, we analyzed and discussed the similarities between the theories of conceptual change, Piaget and Vygotsky. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10Un tema central en la psicología contemporánea consiste en conocer cómo los sujetos desarrollamos nuevas estructuras cognitivas y cómo las modificamos. El presente artículo se propone abordar nexos entre nociones provenientes del campo del cambio conceptual y algunos aspectos de las teorías de Piaget y Vygotsky. A tal fin, se discuten las nociones de teoría implícita y concepto científico desde las teorías del cambio conceptual, así como las nociones de error y pseudoconcepto desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Primero se realiza un recorrido por autores representativos del cambio conceptual con la finalidad de comprender el lugar que otorgan a las nociones de teoría implícita y concepto científico. Luego, se consideran algunos aspectos de las teorías de Piaget y Vygotsky reflexionando sobre el lugar que en ellas ocupan los conceptos de error y pseudoconcepto. Finalmente, se analizan y discuten puntos de encuentro entre teorías del cambio conceptual, Piaget y Vygotsky. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10Universidad de San Martín de Porres2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -1482223-76661729-4827reponame:Liberabitinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/55http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/71Derechos de autor 2017 Gabriela Raynaudo, Olga Peraltahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs3.revistaliberabit.com:article/562017-11-30T16:42:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky
title Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
spellingShingle Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
Raynaudo, Gabriela
cambio conceptual
Piaget
Vygotsky
teoría implícita
concepto científico
title_short Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
title_full Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
title_fullStr Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
title_full_unstemmed Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
title_sort Conceptual change: a glance from the theories of Piaget and Vygotsky
dc.creator.none.fl_str_mv Raynaudo, Gabriela
Peralta, Olga
author Raynaudo, Gabriela
author_facet Raynaudo, Gabriela
Peralta, Olga
author_role author
author2 Peralta, Olga
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv cambio conceptual
Piaget
Vygotsky
teoría implícita
concepto científico
topic cambio conceptual
Piaget
Vygotsky
teoría implícita
concepto científico
description A central issue in contemporary psychology consists in understanding how we develop new cognitive structures and how we modify them. This article aims to address the links between the notions from conceptual change and some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky. For that purpose, the notions of implicit theory and scientific concept were analyzed from the theory of conceptual change, and the notions of error and pseudo-concept from the theories of Piaget and Vygotsky. First, we examined the work of representative authors of conceptual change to understand the place granted to the notions of implicit theory and scientific concept. Then, some aspects from the theories of Piaget and Vygotsky were considered to reflect on the place that the notions of error and pseudo-concept have in those theories. Finally, we analyzed and discussed the similarities between the theories of conceptual change, Piaget and Vygotsky. DOI: https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56
url http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/55
http://www.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56/71
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Gabriela Raynaudo, Olga Peralta
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Gabriela Raynaudo, Olga Peralta
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
dc.source.none.fl_str_mv LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148
LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148
LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología; Vol. 23 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 137 -148
2223-7666
1729-4827
reponame:Liberabit
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Liberabit
collection Liberabit
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842457049153142784
score 12.87381
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).