Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
Descripción del Articulo
The objective was to understand the training process in research as an academic practice, raising the need for strategies in the face of the weak habit of reading in training settings that allow us to respond to the crisis of interpretation of social problems. This reflection was raised from the phe...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/88 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica. Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice. |
id |
REVIE_a22e9ec4cb065a78df505995776beff0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/88 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social SciencesEstrategias pedagógicas para el desarrollo de habilidades formativas en investigación. Cómo mitigar la ausencia de lectura de los estudiantes en Ciencias SocialesCruz-García, DarwinInvestigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica.Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice.The objective was to understand the training process in research as an academic practice, raising the need for strategies in the face of the weak habit of reading in training settings that allow us to respond to the crisis of interpretation of social problems. This reflection was raised from the phenomenological-hermeneutic method with a social-critical approach in a period of 2 years, training and accompanying 436 students with 145 proposals of formative research, collecting information through 5 semi-structured interviews with teachers and 50 student surveys. Therefore, this reflection is the starting point of a pedagogical proposal that promotes reading and critical reflection exercises. Consequently, the social sciences must formulate research routes that cross the curriculum, seeking in turn to guide and enhance the work of students in research procedures.El objetivo fue comprender el proceso formativo en la investigación como práctica académica planteando la necesidad de estrategias frente al débil hábito de la lectura en escenarios de formación que permiten dar respuesta a la crisis de interpretación de los problemas sociales. Esta reflexión se planteó desde el método fenomenológico-hermenéutico con un enfoque crítico social en un periodo de 2 años, formando y acompañando a 436 estudiantes con 145 propuestas de investigación formativa, haciendo la recolección de la información por medio de 5 entrevistas semiestructuradas a docentes y 50 encuestas a estudiantes. Por tanto, esta investigación es el punto de inicial de una propuesta pedagógica que promueva la lectura y ejercicios de reflexión crítica. Por consiguiente, las ciencias sociales deben formular rutas de investigación que atraviesen el plan de estudios, buscando a su vez, orientar y potenciar el trabajo de los estudiantes en procedimientos de investigación.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/8810.35622/j.rie.2020.03.008Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 3 (2020); 491-5052664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/176https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/177https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/491https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/492Derechos de autor 2020 Darwin Cruz-Garcíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/882024-10-05T13:56:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences Estrategias pedagógicas para el desarrollo de habilidades formativas en investigación. Cómo mitigar la ausencia de lectura de los estudiantes en Ciencias Sociales |
title |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences |
spellingShingle |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences Cruz-García, Darwin Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica. Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice. |
title_short |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences |
title_full |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences |
title_fullStr |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences |
title_full_unstemmed |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences |
title_sort |
Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cruz-García, Darwin |
author |
Cruz-García, Darwin |
author_facet |
Cruz-García, Darwin |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica. Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice. |
topic |
Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica. Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice. |
description |
The objective was to understand the training process in research as an academic practice, raising the need for strategies in the face of the weak habit of reading in training settings that allow us to respond to the crisis of interpretation of social problems. This reflection was raised from the phenomenological-hermeneutic method with a social-critical approach in a period of 2 years, training and accompanying 436 students with 145 proposals of formative research, collecting information through 5 semi-structured interviews with teachers and 50 student surveys. Therefore, this reflection is the starting point of a pedagogical proposal that promotes reading and critical reflection exercises. Consequently, the social sciences must formulate research routes that cross the curriculum, seeking in turn to guide and enhance the work of students in research procedures. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88 10.35622/j.rie.2020.03.008 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.03.008 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/176 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/177 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/491 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/492 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Darwin Cruz-García https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Darwin Cruz-García https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 3 (2020); 491-505 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842811408910123008 |
score |
12.875652 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).