Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences

Descripción del Articulo

The objective was to understand the training process in research as an academic practice, raising the need for strategies in the face of the weak habit of reading in training settings that allow us to respond to the crisis of interpretation of social problems. This reflection was raised from the phe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cruz-García, Darwin
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/88
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica.
Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice.
id REVIE_a22e9ec4cb065a78df505995776beff0
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/88
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social SciencesEstrategias pedagógicas para el desarrollo de habilidades formativas en investigación. Cómo mitigar la ausencia de lectura de los estudiantes en Ciencias SocialesCruz-García, DarwinInvestigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica.Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice.The objective was to understand the training process in research as an academic practice, raising the need for strategies in the face of the weak habit of reading in training settings that allow us to respond to the crisis of interpretation of social problems. This reflection was raised from the phenomenological-hermeneutic method with a social-critical approach in a period of 2 years, training and accompanying 436 students with 145 proposals of formative research, collecting information through 5 semi-structured interviews with teachers and 50 student surveys. Therefore, this reflection is the starting point of a pedagogical proposal that promotes reading and critical reflection exercises. Consequently, the social sciences must formulate research routes that cross the curriculum, seeking in turn to guide and enhance the work of students in research procedures.El objetivo fue comprender el proceso formativo en la investigación como práctica académica planteando la necesidad de estrategias frente al débil hábito de la lectura en escenarios de formación que permiten dar respuesta a la crisis de interpretación de los problemas sociales. Esta reflexión se planteó desde el método fenomenológico-hermenéutico con un enfoque crítico social en un periodo de 2 años, formando y acompañando a 436 estudiantes con 145 propuestas de investigación formativa, haciendo la recolección de la información por medio de 5 entrevistas semiestructuradas a docentes y 50 encuestas a estudiantes. Por tanto, esta investigación es el punto de inicial de una propuesta pedagógica que promueva la lectura y ejercicios de reflexión crítica. Por consiguiente, las ciencias sociales deben formular rutas de investigación que atraviesen el plan de estudios, buscando a su vez, orientar y potenciar el trabajo de los estudiantes en procedimientos de investigación.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/8810.35622/j.rie.2020.03.008Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 3 (2020); 491-5052664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/176https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/177https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/491https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/492Derechos de autor 2020 Darwin Cruz-Garcíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/882024-10-05T13:56:40Z
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
Estrategias pedagógicas para el desarrollo de habilidades formativas en investigación. Cómo mitigar la ausencia de lectura de los estudiantes en Ciencias Sociales
title Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
spellingShingle Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
Cruz-García, Darwin
Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica.
Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice.
title_short Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
title_full Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
title_fullStr Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
title_full_unstemmed Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
title_sort Pedagogical strategies for the development of training skills in research. How to mitigate the absence of reading of students in Social Sciences
dc.creator.none.fl_str_mv Cruz-García, Darwin
author Cruz-García, Darwin
author_facet Cruz-García, Darwin
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica.
Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice.
topic Investigación, Hábitos de Lectura, Reflexión Crítica, Práctica Pedagógica.
Research, Reading habits, Critical Reflection, Pedagogical Practice.
description The objective was to understand the training process in research as an academic practice, raising the need for strategies in the face of the weak habit of reading in training settings that allow us to respond to the crisis of interpretation of social problems. This reflection was raised from the phenomenological-hermeneutic method with a social-critical approach in a period of 2 years, training and accompanying 436 students with 145 proposals of formative research, collecting information through 5 semi-structured interviews with teachers and 50 student surveys. Therefore, this reflection is the starting point of a pedagogical proposal that promotes reading and critical reflection exercises. Consequently, the social sciences must formulate research routes that cross the curriculum, seeking in turn to guide and enhance the work of students in research procedures.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88
10.35622/j.rie.2020.03.008
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2020.03.008
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/176
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/177
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/491
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/88/492
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Darwin Cruz-García
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Darwin Cruz-García
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 3 (2020); 491-505
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842811408910123008
score 12.875652
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).