Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power
Descripción del Articulo
With the purpose of contributing to support the idea that neoliberal educational policies are discriminatory and use the educational system to exercise discrimination of race, gender and class in favor of the masculine-white-rich power, the following reflection article compiled, from the main databa...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| Repositorio: | Revista Innova Educación |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/63 |
| Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Discriminación educacional política educacional diálogo argumentación narración Educational discrimination educational policy dialogue debates narration |
| id |
REVIE_8c61b9d3ef2193c318b14d8ba895e6ed |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/63 |
| network_acronym_str |
REVIE |
| network_name_str |
Revista Innova Educación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power Alternativas pedagógicas de resistencia a la discriminación educativa neoliberal ejercida por el poder masculino-blanco-ricoMolina, NelsonDiscriminación educacionalpolítica educacionaldiálogoargumentaciónnarraciónEducational discriminationeducational policydialoguedebatesnarrationWith the purpose of contributing to support the idea that neoliberal educational policies are discriminatory and use the educational system to exercise discrimination of race, gender and class in favor of the masculine-white-rich power, the following reflection article compiled, from the main databases and repositories, some works written in English that orbit around this subject. The purpose was to make known in Spanish speaking something of what has been discussed in English about racism in education. The review also revealed the existence of resistance educational spaces: in essence, a pedagogical perspective based on the intimacy of dialogue in classrooms, conversation, argumentation and narrative.Con el propósito de coadyuvar a sustentar la idea de que las políticas educativas neoliberales son discriminatorias y utilizan el sistema educativo para ejercer discriminación de raza, género y clase a favor del poder masculino-blanco-rico, el siguiente artículo de reflexión recopiló, de las principales bases de datos y repositorios, algunos trabajos escritos en habla inglesa que orbitan alrededor de este tema. El propósito fue dar a conocer en habla hispana algo de lo que se ha discutido en inglés sobre el racismo en la educación. La revisión reveló también la existencia de espacios educativos de resistencia, en esencia, una perspectiva pedagógica basada en la intimidad del diálogo en las aulas, la conversación, la argumentación y la narrativa.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/6310.35622/j.rie.2020.01.001Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 7-242664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/117https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/120https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/433https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/434Derechos de autor 2020 Nelson Molinahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/632024-11-22T15:20:44Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power Alternativas pedagógicas de resistencia a la discriminación educativa neoliberal ejercida por el poder masculino-blanco-rico |
| title |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power |
| spellingShingle |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power Molina, Nelson Discriminación educacional política educacional diálogo argumentación narración Educational discrimination educational policy dialogue debates narration |
| title_short |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power |
| title_full |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power |
| title_fullStr |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power |
| title_full_unstemmed |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power |
| title_sort |
Pedagogical resistance alternatives to neoliberal educational discrimination exercised by white-masculine-rich power |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Molina, Nelson |
| author |
Molina, Nelson |
| author_facet |
Molina, Nelson |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Discriminación educacional política educacional diálogo argumentación narración Educational discrimination educational policy dialogue debates narration |
| topic |
Discriminación educacional política educacional diálogo argumentación narración Educational discrimination educational policy dialogue debates narration |
| description |
With the purpose of contributing to support the idea that neoliberal educational policies are discriminatory and use the educational system to exercise discrimination of race, gender and class in favor of the masculine-white-rich power, the following reflection article compiled, from the main databases and repositories, some works written in English that orbit around this subject. The purpose was to make known in Spanish speaking something of what has been discussed in English about racism in education. The review also revealed the existence of resistance educational spaces: in essence, a pedagogical perspective based on the intimacy of dialogue in classrooms, conversation, argumentation and narrative. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-29 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63 10.35622/j.rie.2020.01.001 |
| url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63 |
| identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.01.001 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/117 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/120 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/433 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/63/434 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Nelson Molina https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Nelson Molina https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 7-24 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
| instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| instacron_str |
INUDI |
| institution |
INUDI |
| reponame_str |
Revista Innova Educación |
| collection |
Revista Innova Educación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846615977154838528 |
| score |
13.425424 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).