EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE

Descripción del Articulo

The research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32studen...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fajardo Cárdenas, Libia Maribel, Herrera Aponte, Milca Betsabé, Fernández Bonilla, Lino, Zevallos Solis, Liliam Carola
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/173
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:competency assessment
learning
communication
evaluación por competencias
aprendizaje
comunicación
id 2664-8105_c976adedd6b690bbacb40c83405cfdac
oai_identifier_str oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/173
network_acronym_str 2664-8105
repository_id_str .
network_name_str Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
spelling EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTEEVALUACIÓN POR COMPETENCIAS Y EL LOGRO DE APRENDIZAJES EN EL ÁREA DE COMUNICACIÓN EN ESTUDIANTES DE COMPUTACIÓN E INFORMÁTICA, EN EL INSTITUTO DE PISCOFajardo Cárdenas, Libia Maribel Herrera Aponte, Milca Betsabé Fernández Bonilla, Lino Zevallos Solis, Liliam Carola competency assessmentlearningcommunicationevaluación por competenciasaprendizajecomunicaciónThe research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32students in a school context, with the scientific,statistical, inductive and deductive method. Dueto the depth of the study, it is descriptive andexplanatory of a non-experimental design. Datacollection was done using the evaluation technique,through the pedagogical test, where the reliabilityof the instrument was made using the Cronbach'salpha coefficient and the validity by expert judgment.The data were analyzed using the SPSS version24 program, hypothesis test with Student's t ofrepeated measurements. It was concluded that thecompetency assessment influences student learningby up to 80%, as it produces less stress and allowsself-reflection in the student due to the clarity of theresults of their performance.La investigación se propuso determinar lainfluencia de la evaluación por competenciasen el aprendizaje del área de comunicación enlos estudiantes de computación e informáticadel Instituto Superior Pedagógico CarlosMedrano Vásquez” distrito San Clemente,Pisco Región Ica. Se trabajó con una muestrade 32 estudiantes en un contexto escolarizado,con el método científico, estadístico, inductivodeductivo. Por la profundidad del estudioes descriptivo explicativo de diseño noexperimental. La recolección de datos sehizo utilizando la técnica de la evaluación,mediante la prueba pedagógica, donde se hizola confiabilidad del instrumento mediante elcoeficiente alfa de Cronbach y la validez por eljuicio de expertos. Los datos fueron analizadosutilizado el programa SPSS versión 24, pruebade hipótesis con t de Student de medicionesrepetidas. Se concluyó que la evaluación porcompetencias influye en el aprendizaje de losestudiantes hasta en un 80%, pues producemenos estrés y permite la autorreflexión en elestudiante debido a la claridad de los resultadosde su desempeño.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/17310.37292/riccva.v5i1.173REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 72664-81052517-960810.37292/riccva.v5i1reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173/158Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:10:18Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
EVALUACIÓN POR COMPETENCIAS Y EL LOGRO DE APRENDIZAJES EN EL ÁREA DE COMUNICACIÓN EN ESTUDIANTES DE COMPUTACIÓN E INFORMÁTICA, EN EL INSTITUTO DE PISCO
title EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
spellingShingle EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
Fajardo Cárdenas, Libia Maribel
competency assessment
learning
communication
evaluación por competencias
aprendizaje
comunicación
title_short EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
title_full EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
title_fullStr EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
title_full_unstemmed EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
title_sort EVALUATION BY COMPETENCES AND THE ACHIEVEMENT OF LEARNING IN THE AREA OF COMMUNICATION IN STUDENTS OF COMPUTING AND INFORMATICS, AT THE PISCO INSTITUTE
dc.creator.none.fl_str_mv Fajardo Cárdenas, Libia Maribel
Herrera Aponte, Milca Betsabé
Fernández Bonilla, Lino
Zevallos Solis, Liliam Carola
author Fajardo Cárdenas, Libia Maribel
author_facet Fajardo Cárdenas, Libia Maribel
Herrera Aponte, Milca Betsabé
Fernández Bonilla, Lino
Zevallos Solis, Liliam Carola
author_role author
author2 Herrera Aponte, Milca Betsabé
Fernández Bonilla, Lino
Zevallos Solis, Liliam Carola
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv competency assessment
learning
communication
evaluación por competencias
aprendizaje
comunicación
topic competency assessment
learning
communication
evaluación por competencias
aprendizaje
comunicación
dc.description.none.fl_txt_mv The research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32students in a school context, with the scientific,statistical, inductive and deductive method. Dueto the depth of the study, it is descriptive andexplanatory of a non-experimental design. Datacollection was done using the evaluation technique,through the pedagogical test, where the reliabilityof the instrument was made using the Cronbach'salpha coefficient and the validity by expert judgment.The data were analyzed using the SPSS version24 program, hypothesis test with Student's t ofrepeated measurements. It was concluded that thecompetency assessment influences student learningby up to 80%, as it produces less stress and allowsself-reflection in the student due to the clarity of theresults of their performance.
La investigación se propuso determinar lainfluencia de la evaluación por competenciasen el aprendizaje del área de comunicación enlos estudiantes de computación e informáticadel Instituto Superior Pedagógico CarlosMedrano Vásquez” distrito San Clemente,Pisco Región Ica. Se trabajó con una muestrade 32 estudiantes en un contexto escolarizado,con el método científico, estadístico, inductivodeductivo. Por la profundidad del estudioes descriptivo explicativo de diseño noexperimental. La recolección de datos sehizo utilizando la técnica de la evaluación,mediante la prueba pedagógica, donde se hizola confiabilidad del instrumento mediante elcoeficiente alfa de Cronbach y la validez por eljuicio de expertos. Los datos fueron analizadosutilizado el programa SPSS versión 24, pruebade hipótesis con t de Student de medicionesrepetidas. Se concluyó que la evaluación porcompetencias influye en el aprendizaje de losestudiantes hasta en un 80%, pues producemenos estrés y permite la autorreflexión en elestudiante debido a la claridad de los resultadosde su desempeño.
description The research set out to determine the influenceof the evaluation by competencies in the learning ofthe communication area in the students of computingand informatics of the Higher Pedagogical InstituteCarlos Medrano Vásquez” district San Clemente,Pisco Ica Region. We worked with a sample of 32students in a school context, with the scientific,statistical, inductive and deductive method. Dueto the depth of the study, it is descriptive andexplanatory of a non-experimental design. Datacollection was done using the evaluation technique,through the pedagogical test, where the reliabilityof the instrument was made using the Cronbach'salpha coefficient and the validity by expert judgment.The data were analyzed using the SPSS version24 program, hypothesis test with Student's t ofrepeated measurements. It was concluded that thecompetency assessment influences student learningby up to 80%, as it produces less stress and allowsself-reflection in the student due to the clarity of theresults of their performance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173
10.37292/riccva.v5i1.173
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v5i1.173
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/173/158
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 5 No 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 5 Núm. 1 (2020): Vol. 5 Núm. 1 (2020): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica; 7
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v5i1
reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
reponame_str Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
collection Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701290895191572480
score 13.945456
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).