Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience

Descripción del Articulo

In Venezuela, deaf people have the recognition of the Venezuelan Sign Language (LSV) that constitutes them as a minority linguistic community. Research on productions in LSV and the relationship of deaf people with oral and written Spanish, have increased, where the research that is reported in this...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zambrano Steensma, Ludmilan, Alejando Díaz, Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Marcelino Champagnat
Repositorio:Revista UMCH - Educa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.umch.edu.pe:article/116
Enlace del recurso:http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/116
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:segunda lengua, español, innovación, sordos
id 2617-0337_c3315ce98362c3e869202c72ad570699
oai_identifier_str oai:revistas.umch.edu.pe:article/116
network_acronym_str 2617-0337
repository_id_str .
network_name_str Revista UMCH - Educa
spelling Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experienceOlimpiada de lengua para sordos una experiencia lingüística y educativaZambrano Steensma, LudmilanAlejando Díaz, Luissegunda lengua, español, innovación, sordosIn Venezuela, deaf people have the recognition of the Venezuelan Sign Language (LSV) that constitutes them as a minority linguistic community. Research on productions in LSV and the relationship of deaf people with oral and written Spanish, have increased, where the research that is reported in this article and whose purpose was to study the situation of educational units in the area Special Education and hearing impairment, in relation to written Spanish, to organize activities that encourage its use as a second language in children and young deaf people. For this, the method was the participant action investigation, it was based on a diagnosis of the situation, which gave account of the difficulties in the spontaneous relationship of the Deaf with the written code, therefore, the Language Olympiad for children and young people was planned deaf in the state of Aragua, its impact on the community was executed and evaluated. The Olympiad had as its main objective, to stimulate the use of texts written in Spanish by deaf children and young people; promote their participation in production activities and comprehension of written texts and LSV from different linguistic contexts. When evaluating the execution of the Olympiad, the active participation of deaf children and young people in the production of texts based on storytelling and storytelling was obtained; the understanding of narratives, expressed in written form, sign language and dramatization.En Venezuela, las personas sordas cuentan con el reconocimiento de la lengua de señas venezolana (LSV) que los constituye como comunidad lingüística minoritaria.  Las investigaciones acerca de las producciones en LSV y la relación de las personas sordas con el español oral y escrito, se han incrementado, de donde surgió la investigación que se reporta en este artículo y cuyo objeto fue estudiar la situación de las unidades educativas del área de Educación Especial y la discapacidad auditiva, en relación con el español escrito, para organizar actividades que estimulen su uso como segunda lengua en los niños y jóvenes sordos. Para ello el método fue la investigación acción participante, se partió de un diagnóstico de la situación, que dio cuenta de las dificultades en la relación espontánea de los Sordos con el código escrito, por tanto, se planificó la Olimpiada de lengua para niños y jóvenes sordos en el estado Aragua, se ejecutó y evaluó su impacto en la comunidad. La Olimpiada tuvo como objetivo fundamental, estimular el uso de los textos escritos en español por niños y jóvenes sordos; propiciar su participación en actividades de producción y comprensión de textos escritos y en LSV a partir de distintos contextos lingüísticos. Al evaluar la ejecución de la Olimpiada se obtuvo como resultado la participación activa de los niños y jóvenes sordos en la producción de textos a partir de la narración y lectura de cuentos; la comprensión de narraciones, expresadas en forma escrita, lengua de señas y la dramatización.Universidad Marcelino Champagnat2019-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/11610.35756/educaumch.201914.116EDUCA UMCH Journal; No 14 (2019): Revista Educa - UMCH N°14 2019 (julio - diciembre); 20Revista EDUCA UMCH; Núm. 14 (2019): Revista Educa - UMCH N°14 2019 (julio - diciembre); 202617-03372617-808710.35756/educaumch.201914reponame:Revista UMCH - Educainstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/116/8910.35756/educaumch.201914.116.89Copyright (c) 2019 Ludmilan Zambrano Steensma, Luis Alejando Díazhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-03T15:45:27Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
Olimpiada de lengua para sordos una experiencia lingüística y educativa
title Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
spellingShingle Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
Zambrano Steensma, Ludmilan
segunda lengua, español, innovación, sordos
title_short Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
title_full Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
title_fullStr Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
title_full_unstemmed Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
title_sort Tongue Olympiad for the deaf a linguistic and educational experience
dc.creator.none.fl_str_mv Zambrano Steensma, Ludmilan
Alejando Díaz, Luis
author Zambrano Steensma, Ludmilan
author_facet Zambrano Steensma, Ludmilan
Alejando Díaz, Luis
author_role author
author2 Alejando Díaz, Luis
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv segunda lengua, español, innovación, sordos
topic segunda lengua, español, innovación, sordos
dc.description.none.fl_txt_mv In Venezuela, deaf people have the recognition of the Venezuelan Sign Language (LSV) that constitutes them as a minority linguistic community. Research on productions in LSV and the relationship of deaf people with oral and written Spanish, have increased, where the research that is reported in this article and whose purpose was to study the situation of educational units in the area Special Education and hearing impairment, in relation to written Spanish, to organize activities that encourage its use as a second language in children and young deaf people. For this, the method was the participant action investigation, it was based on a diagnosis of the situation, which gave account of the difficulties in the spontaneous relationship of the Deaf with the written code, therefore, the Language Olympiad for children and young people was planned deaf in the state of Aragua, its impact on the community was executed and evaluated. The Olympiad had as its main objective, to stimulate the use of texts written in Spanish by deaf children and young people; promote their participation in production activities and comprehension of written texts and LSV from different linguistic contexts. When evaluating the execution of the Olympiad, the active participation of deaf children and young people in the production of texts based on storytelling and storytelling was obtained; the understanding of narratives, expressed in written form, sign language and dramatization.
En Venezuela, las personas sordas cuentan con el reconocimiento de la lengua de señas venezolana (LSV) que los constituye como comunidad lingüística minoritaria.  Las investigaciones acerca de las producciones en LSV y la relación de las personas sordas con el español oral y escrito, se han incrementado, de donde surgió la investigación que se reporta en este artículo y cuyo objeto fue estudiar la situación de las unidades educativas del área de Educación Especial y la discapacidad auditiva, en relación con el español escrito, para organizar actividades que estimulen su uso como segunda lengua en los niños y jóvenes sordos. Para ello el método fue la investigación acción participante, se partió de un diagnóstico de la situación, que dio cuenta de las dificultades en la relación espontánea de los Sordos con el código escrito, por tanto, se planificó la Olimpiada de lengua para niños y jóvenes sordos en el estado Aragua, se ejecutó y evaluó su impacto en la comunidad. La Olimpiada tuvo como objetivo fundamental, estimular el uso de los textos escritos en español por niños y jóvenes sordos; propiciar su participación en actividades de producción y comprensión de textos escritos y en LSV a partir de distintos contextos lingüísticos. Al evaluar la ejecución de la Olimpiada se obtuvo como resultado la participación activa de los niños y jóvenes sordos en la producción de textos a partir de la narración y lectura de cuentos; la comprensión de narraciones, expresadas en forma escrita, lengua de señas y la dramatización.
description In Venezuela, deaf people have the recognition of the Venezuelan Sign Language (LSV) that constitutes them as a minority linguistic community. Research on productions in LSV and the relationship of deaf people with oral and written Spanish, have increased, where the research that is reported in this article and whose purpose was to study the situation of educational units in the area Special Education and hearing impairment, in relation to written Spanish, to organize activities that encourage its use as a second language in children and young deaf people. For this, the method was the participant action investigation, it was based on a diagnosis of the situation, which gave account of the difficulties in the spontaneous relationship of the Deaf with the written code, therefore, the Language Olympiad for children and young people was planned deaf in the state of Aragua, its impact on the community was executed and evaluated. The Olympiad had as its main objective, to stimulate the use of texts written in Spanish by deaf children and young people; promote their participation in production activities and comprehension of written texts and LSV from different linguistic contexts. When evaluating the execution of the Olympiad, the active participation of deaf children and young people in the production of texts based on storytelling and storytelling was obtained; the understanding of narratives, expressed in written form, sign language and dramatization.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/116
10.35756/educaumch.201914.116
url http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/116
identifier_str_mv 10.35756/educaumch.201914.116
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/116/89
10.35756/educaumch.201914.116.89
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ludmilan Zambrano Steensma, Luis Alejando Díaz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ludmilan Zambrano Steensma, Luis Alejando Díaz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Marcelino Champagnat
publisher.none.fl_str_mv Universidad Marcelino Champagnat
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA UMCH Journal; No 14 (2019): Revista Educa - UMCH N°14 2019 (julio - diciembre); 20
Revista EDUCA UMCH; Núm. 14 (2019): Revista Educa - UMCH N°14 2019 (julio - diciembre); 20
2617-0337
2617-8087
10.35756/educaumch.201914
reponame:Revista UMCH - Educa
instname:Universidad Marcelino Champagnat
instacron:UMCH
reponame_str Revista UMCH - Educa
collection Revista UMCH - Educa
instname_str Universidad Marcelino Champagnat
instacron_str UMCH
institution UMCH
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701561133321682944
score 13.889614
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).